plaatsbepaling in Kompozer

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door nirwana »

Jacques,

Eerst even enkele zaken ophelderen:
- je hoeft de website echt niet helemaal te maken zoals ik het voorstel; het blijft jouw website en jij weet het beste hoe je die wilt hebben
- ik geef dus alleen aan hoe je bepaalde dingen kunt opzetten
- het is de bedoeling dat je daardoor steeds meer begrijpt van hoe webdesign in grote lijnen werkt en dat je daarmee zelf aan de slag kunt

Overigens ben ik geen webdesigner, hoor. Ik leg het ook af tegen de echte webdesigners. Vanuit mijn werk doe ik echter nogal eens iets met webpagina's en de kennis die ik daarbij opdoe deel ik graag met anderen.

Dan over naar jouw vragen:
1) als je in de broncode van de pagina zoekt naar de <body dan staat vlak daaronder deze div. Kompozer wil bepaalde code nog wel eens over meerdere regels verdelen waardoor je het niet meer in zijn geheel direct kunt terugvinden.

In jouw pagina staat nu de volgende code:

Code: Selecteer alles

<div style="border: medium none ; text-align: center; background-image: url(../achtergrond70.jpg); padding-left: 5px; width: 876px; padding-right: 5px; margin-left: auto; margin-right: auto;">
Dit geldt niet voor de hele pagina, maar voor het gecentreerde middelste deel. Dat is wel het deel waarin de inhoud van de pagina staat.

2) de witte rand heb ik weggewerkt in een grafisch programma (GIMP in mijn geval).
Maar voor jou is het het handigste om de afbeelding even lokaal op te slaan en die dan in jouw webpagina te gebruiken in plaats van de huidige afbeelding. Je hoeft hem alleen maar te overschrijven in jouw website-map.
Zie www.mozbrowser.nl/web/hvhetslot/button52.gif

Nog enkele opmerkingen:
- geef de beginpagina alsjeblieft een goede titel mee (nu heet die index). Deze titel speelt ook een rol als iemand een bladwijzer (favoriet) voor de website aanmaakt (en is ook van belang in zoekmachines).

- je hebt nu het middelste vlak dezelfde achtergrond-afbeelding gegeven als het omringende deel. Ik weet niet of ik dat erg mooi vind, want het lijkt net alsof het niet zo hoort (alsof de achtergrond niet netjes doorloopt in het middelste deel). Dit kan natuurlijk jouw bedoeling zijn en dan heb ik niets gezegd.
Echter, zou ik ervoor kiezen om dan voor het middelste gedeelte maar een andere achtergrondafbeelding te kiezen. Dat is ook de reden dat ik in het middelste deel maar met een achtergrondkleur had gewerkt. Maar dat is ook meer omdat ik geen zin had om daarvoor een andere achtergrond-afbeelding te selecteren.

- je hebt nu het menu onderaan weggehaald. Dan kun je ook de extra ruimte die ik daarvoor gereserveerd had (met een hoop <br> tekens) verwijderen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door nirwana »

Voor die achtergrond-afbeelding bedacht ik me net nog een ander trucje:
een doorzichtige afbeelding als achtergrond voor het middelste gedeelte.

Daarvan heb ik even 2 voorbeelden gemaakt:
http://www.mozbrowser.nl/web/hvhetslot/indexgrijs.html (met een lichtgrijze achtergrond)
http://www.mozbrowser.nl/web/hvhetslot/indexgroen.html (met een lichtgroene achtergrond)

Zo is de achtergrondafbeelding van de website overal zichtbaar en loopt die mooi door, maar zit die niet in de weg voor het middelste gedeelte. Het komt namelijk nogal eens voor dat je op zich een mooie achtergrondafbeelding hebt, maar als je daar direct tekst op plaatst dan wordt de tekst nog wel eens minder goed leesbaar. Dan kunnen dit soort technieken een uitkomst zijn.

Hiervoor heb ik doorzichtige afbeeldingen gebruikt van deze website, al wordt daar ook uitgelegd hoe je redelijk eenvoudig dit soort afbeeldingen zelf kunt maken.

Ik zeg wederom niet dat je dit zo moet toepassen. Het is slechts een andere methode om het middelste deel te accentueren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
sers
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 november 2011, 13:29
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door sers »

Beste Martijn,
Nogmaals bedankt en ja ik leer echt heel veel via dit forum.
Ik neem qua lay-out (achtergronden etc) mijn eigen ideeen maar dat neemt niet weg dat ik uw ideeen en zeker niet uw adviezen in de wind sla.
De website is bedoeld voor zo'n 80 woningen dus in principe een hele kleine doelgroep.
Het is gewoon leuk om te doen en te kijken wat er wel of niet kan
Ik ga op mijn gemak naar uw adviezen en comments kijken
Nogmals bedankt
mvg
Jacques
PS
Ik zal een berichtje sturen als het e.e.a. weer is aangepast en alle pagina's gedaan zijn
sers
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 november 2011, 13:29
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door sers »

PS button52.gif lukt me niet. Heb precies de instructies uitgevoerd (denk ik) zoals u boven zegt.
Ik heb zelfs met de transfer eerst de index en de button verwijderd en toen opnieuw ge uploaded.
sers
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 november 2011, 13:29
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door sers »

andere vraag: hoe krijg ik 1 background voor de hele pagina?
Ik heb het e.e.a. geprobeerd maar zonder resultaat.
mvg
Jacques
PS: Als ik teveel vraag moet u het maar zeggen hoor dan stop ik daarmee!
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door Frederik »

De button52.gif wordt gewoon goed weergegeven. Ik zie daar geen problemen mee.
De vraag over de achtergrondafbeelding: wordt beschreven in de cursus die je een paar maanden geleden hebt gedownload: pagina 20 en 21 en waarom je de achtergrond die je nu gebruikt beter niet kunt gebruiken.
sers
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 november 2011, 13:29
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door sers »

Beste Frederik,
Ik heb de cursus er nog eens op nageslagen maar daar staat niets m.b.t. mijn boven beschreven probleem.
De achtergrond die nu op mijn index pagina staat is in weze gesplitst. Martijn zegt ook boven dat de DIV alleen voor de met tekst en plaatjes bedoelde vlak is.
Ik heb in de randen ook de achtergrond gif ingevoerd met als resultaat (fout resultaat) dat er in principe 2 achtergronden zijn. Met mijn vraag bedoelde ik te weten te komen hoe ik die DIV kan aanpassen zodat er maar 1 achtergrond is.
Re button52.

Martijn kwam (zie boven) met een extraatje waarin hij zei dat het witte randje om de rode knop zou worden weggewerkt. Het is niet belangrijk maar wel veel mooier.
Zoals gezegd de instructies gevolgd (denk ik) zonder resultaat.

MVG

Jacques
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door Frederik »

In de bron van de pagina zie ik dat de achtergrond70.jpg twee keer wordt weergegeven. Een keer als achtergrond voor de hele pagina en een keer als achtergrond in het middenkader. Je zou dan kunnen overwegen de pagina achtergrondafbeelding te laten vervallen en kiezen voor een kleur of andere afbeelding.

Verder zie ik geen wit randje meer om de rode knoppen.

Deze regel staat er twee keer in en mag dus weg:
<meta content="text/html; charset=ISO-8859-1" http-equiv="content-type">

Deze regel geeft aan dat je met Word (??) in de weer bent geweest en mag ook weg:
<meta name="GENERATOR" content="MSHTML 8.00.6001.19154"></head>
sers
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 november 2011, 13:29
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door sers »

Frederik,
Er staat inderdaad 2x achtergrond 70 in omdat ik het randje met dezelfde achtergrond wilde hebben maar dat staat dus niet mooi. Ik zou graag met 1 opdracht de hele pagina met achtergrond70 willen hebben.
Kan dat?
mvg
sers
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 november 2011, 13:29
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door sers »

Ik heb er nu een randje omheen gezet maar tot nu toe vind ik dat niet zo mooi
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door Frederik »

Dat kan door te kiezen voor een achtergrondafbeelding voor de gehele pagina en dan dit background-image: url(../achtergrond70.jpg); weghalen/verwijderen in de stijlregel:
sers
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 november 2011, 13:29
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door sers »

ik ga het nu proberen!
Bedankt!
mvg
Jacques
sers
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 november 2011, 13:29
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door sers »

Gelukt! Bedankt. Blijft alleen nog dat witte randje om de rode knoppen
Ik heb daar niet zoveel problemen mee als het zo blijft

mvg
sers
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 november 2011, 13:29
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door sers »

Correctie!! Button probleem ook opgelost.
Ik heb hem gewoon een nieuwe naam gegeven button53 en toen ging het wel.
Moet hem nog wel op alle plaatsen aanpassen. Blijf het raar vinden
maar opgelost
bedankt
mvg
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door Frederik »

sers schreef:Blijft alleen nog dat witte randje om de rode knoppen
Fotobewerkingsprogramma openen, emmertje gebruiken om kleur te vullen en dan krijg je dit zonder randje:
button.gif
button.gif (152 Bytes) 2276 keer bekeken
Plaats reactie