Webpagina met Nvu

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Asterxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 28 februari 2005, 8:09
Locatie: Nederweert, joepie!!!!
    unknown unknown
Contacteer:

Webpagina met Nvu

Bericht door Asterxx »

Ik probeer een websitepagina te maken (om de Webmail extensie op te zetten) met Nvu.

Nu wil ik daar een aantal figuren in plaatsen. Deze wil ik los kunnen verschuiven. Dit is gelukt met een laag te maken.

Alleen deze plaatjes blijven staan als ik de schermgrootte aanpas en gaan dus buitenhet beeld vallen, of over de tekst, terwijl de tekst zich netjes aanpast aan de schermgrootte.

Als ik dan naar de html-code kijk, zie ik 1 fuguur (de eerste) als een <div> en de rest niet.

Wat doe ik fout............waar gaat het mis. Ik ben nog niet zover dat ik vanalles in de html-codes kan aanpassen.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Als je figuren in een laag plaatst is dit vaak een laag die een vaste plek op een pagina heeft. Het gebruik van een laag is vooral handig om delen van een pagina om te delen in verschillende stukken.

Kun je aangeven hoe je je afbeeldingen ongeveer wilt hebben dan kunnen we daarna bepalen of dat via Nvu mogelijk is of dat je dingen met de hand moet gaan doen.
Gebruikersavatar
Asterxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 28 februari 2005, 8:09
Locatie: Nederweert, joepie!!!!
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Asterxx »

Het verdient wellicht geen schoonheidsprijs, maar het is gelukt met tabellen.

Wellicht heb je de site al gezien, het ging om de pagina waar ik de extensie op gezet heb.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Asterxx schreef:Het verdient wellicht geen schoonheidsprijs, maar het is gelukt met tabellen.
Tja, met tabellen lukt het altijd wel. Ook het ontwerpen van een website met tabellen zou Nvu moeten verbieden :?
Asterxx schreef:Wellicht heb je de site al gezien, het ging om de pagina waar ik de extensie op gezet heb.
Hoe zouden wij moeten weten waar jou website zich bevindt als je deze niet in jouw forum-profiel vermeld ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

nirwana schreef:
Asterxx schreef:Wellicht heb je de site al gezien, het ging om de pagina waar ik de extensie op gezet heb.
Hoe zouden wij moeten weten waar jou website zich bevindt als je deze niet in jouw forum-profiel vermeld ?
Het is deze pagina, gezien in het topic over de Webmail extensie.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Gert-Paul schreef:Het is deze pagina, gezien in het topic over de Webmail extensie.
Bedankt voor de link. In die pagina zit toch niets waarvoor je een tabel nodig hebt of zie ik iets over het hoofd ? Het lijkt mij een heel gewone webpagina die je zonder veel problemen met Nvu moet kunnen maken.

Misschien nog een tip voor die webpagina: probeer eens een ander lettertype te gebruiken (bij voorkeur via een CSS-bestand). Times New Roman vind ik goed voor het afdrukken van documenten, maar voor gebruik op Internet vind ik het minder geslaagd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Asterxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 28 februari 2005, 8:09
Locatie: Nederweert, joepie!!!!
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Asterxx »

nirwana schreef:Hoe zouden wij moeten weten waar jou website zich bevindt als je deze niet in jouw forum-profiel vermeld ?
Klopt inderdaad, niet aangedacht. Kwam inderdaad door het andere topic......

Het kwam doordat ik op deze pagina erachter kwam dat de "avatar" bleef staan als ik mijn browservenster verkleinde. Dat TB-figuurtje (dat er nu dus niet staat) bleef staan en niet gecentreerd onder mijn kop1

En dat het "Made with Nvu"-figuur over mijn tekst komt te staan
nirwana schreef:In die pagina zit toch niets waarvoor je een tabel nodig hebt of zie ik iets over het hoofd ? Het lijkt mij een heel gewone webpagina die je zonder veel problemen met Nvu moet kunnen maken.
Hoe zou ik dan kunnen krijgen zonder tabel, wat me nu wel lukt met tabel (dat het TB-figuur meebeweegt naar links als ik venster verklein
nirwana schreef:Misschien nog een tip voor die webpagina: probeer eens een ander lettertype te gebruiken (bij voorkeur via een CSS-bestand). Times New Roman vind ik goed voor het afdrukken van documenten, maar voor gebruik op Internet vind ik het minder geslaagd.
Via CSS wil ik wel gaan werken in de toekomst, maar dat is nu nog even te moeilijk voor me. Ik beheers de basis html nog niet.

Welk lettertype is dan wellicht mooier/beter om op internet te gebruiken
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Op http://www.mozbrowser.nl/downloads/extensie3.html heb ik een kopie van jouw pagina gemaakt en daarin de volgende wijzigingen aangebracht (met Nvu wel te verstaan):
- tabel verwijderd
- afbeeldingen wat anders geplaatst, zodat alles er nog wel op staat, maar je geen tabel nodig hebt om alles uit te lijnen
- standaardlettertype aangepast met (inline) CSS

Bekijk maar of deze pagina aan jouw eisen voldoet en neem eruit over wat jou handig lijkt...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Asterxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 28 februari 2005, 8:09
Locatie: Nederweert, joepie!!!!
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Asterxx »

Nirwana, dank je.

Ik moet deze pagina nog uploaden.

Is er een reden voor dat jij de avatar bovenaanzet ipv de tekst?
Is dat gemakkelijker? Is dat mooier? meer webstandaard?

Dat met die lijnen vind ik inderdaad mooi.

De CSS zit in de html verwerkt?
nirwana schreef:standaardlettertype aangepast met (inline) CSS
<style type="text/css">
body { font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;
font-size: smaller;
}
</style>


Ik zie ook steeds vaker figuren met png extensie. Wat is dat voor iets, en is dat beter dan jpg, of kleiner?
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Asterxx schreef:Is er een reden voor dat jij de avatar bovenaanzet ipv de tekst?
Is dat gemakkelijker? Is dat mooier? meer webstandaard?
Dat is een kwestie van smaak, meer niet.
Asterxx schreef:Ik zie ook steeds vaker figuren met png extensie. Wat is dat voor iets, en is dat beter dan jpg, of kleiner?
Het is een formaat zonder kwaliteitsverlies, dus veel beter dan jpg die iedere keer dat je die opslaat in kwaliteit achteruit gaat.
Zie ook http://www.w3.org/Graphics/PNG/
Gebruikersavatar
Asterxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 28 februari 2005, 8:09
Locatie: Nederweert, joepie!!!!
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Asterxx »

nirwana schreef:
Asterxx schreef:Het verdient wellicht geen schoonheidsprijs, maar het is gelukt met tabellen.
Tja, met tabellen lukt het altijd wel. Ook het ontwerpen van een website met tabellen zou Nvu moeten verbieden :?
Maar als je gaat kijken naar een site waar hier vaak verwezen wordt:
w3schools dan zie je dat ze daar ook uitleggen met tabellen.
Waarom zou het ontwerp met een tabel verboden moeten worden. Is dit smaak, of heeft dit te maken met de pure html?
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Asterxx schreef:Waarom zou het ontwerp met een tabel verboden moeten worden. Is dit smaak, of heeft dit te maken met de pure html?
Het heeft vooral te maken met semantiek. Een tabel is bedoeld om gegevens in te tonen, niet om de opmaak van een hele website te regelen.

Het is beter om elementen te gebruiken voor een bepaalde functie zodat ook bijvoorbeeld schermlezers goed met de informatie om kunnen gaan.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Asterxx schreef:Maar als je gaat kijken naar een site waar hier vaak verwezen wordt:
w3schools dan zie je dat ze daar ook uitleggen met tabellen.
W3Schools is een goede referentie voor als je iets over HTML/CSS/whatever wilt opzoeken. Ik weet niet precies wat men daar zoal uitlegt (het is nogal veel), maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat men daar uitlegt hoe je met tabellen een website opmaakt. Wel zullen ze uitleggen hoe je tabellen in HTML maakt en daar is verder ook niets mis mee (mits deze gebruikt worden voor het weergeven van gegevens).

Overigens moet ik bekennen dat ook de MozBrowser-website met tabellen is vormgegeven, dus ook dat moet in de toekomst beter worden. Maar als we iemand leren hoe je het beste een website kunt maken, dan raden we het gebruik van tabellen voor de opmaak af.
Overigens is het wel zo dat het met tabellen doorgaans eenvoudiger werkt dan elementen met CSS positioneren. Maar met CSS ben je vele malen flexibeler en daarom verdient dat de voorkeur. Als je eenmaal een goede opzet van HTML en CSS hebt, dan voeg je redelijk eenvoudig nieuwe onderdelen toe. Daarvoor hoef je je dan niet meer druk te maken over de opmaak, want die wordt al centraal door het CSS-bestand geregeld.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Ik heb slechts één ding erover te zeggen... <div> is je vriend ;) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Plaats reactie