Tabellen of juist niet?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
jvadc
Berichten: 7
Lid geworden op: 3 mei 2005, 9:07
    unknown unknown

Tabellen of juist niet?

Bericht door jvadc »

Ik kom nog één keer bij jullie voor ik de handdoek in de ring gooi.
Gister werd opgemerkt dat ik tabellen niet voor de lay-out moet gebruiken, maar wat is dan het alternatief?
Ik heb de tutorial uitgebreid gelezen en deze geeft toch echt aan dat het indelen van de pagina het best kan gebeuren met tabellen.
Ik wil graag horizontale en vertikale lijne voeren.
Ik had het met behulp van CSS eindelijk voor elkaar. Maar nu verschuiven alle lijnen weer ten opzichte van elkaar als ik verder werk.
En waarom wordt er boven een tabel in grijs een geheel andere waarde weergegeven dan die ik als breedte of hoogte ingeef?
Wordt er rekening gehouden met celranden? Alles staat op nul?

Sorrie dat ik jullie telkens lastig val, maar ik sta op het punt met dingen te gaan gooien ;-)

Thanx!!!

Jeroen
Gebruikersavatar
Polar Monk
Berichten: 157
Lid geworden op: 25 november 2004, 11:35
Locatie: Tilburg
    unknown unknown

Bericht door Polar Monk »

Ik kan je niet helpen, maar ik vind een topic titel als "HELLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLPPPPPPPPPPPPPPP" zo vreselijk irritant, als ik zo vrij mag zijn om dat te zeggen. Kun je niet gewoon kort en bondig je probleem omschrijven?
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

De titel van de topic is aangepast. De lengte van de titel had ook gevolgen voor de layout van de voorpagina van MozBrowser. Vandaar.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Welke tutorial heb je gelezen? Het kan zijn de schrijver ervan tabellen wel fijn vind voor opmaak, maar er zijn betere alternatieven. Deze alternatieven zijn voor beginners alleen iets moeilijker te gebruiken dan tabellen.

Ik ken in het Nederlands niet zoveel sites die duidelijke stappen geven voor het maken van een layout zonder tabellen, maar hieronder wat links die je kunnen helpen:
overzichtpagina met veel tutorials etc.
verschillende css-oplossingen
voor Dreamweaver, maar met Nvu moet ook wel hetzelfde te bereiken zijn
uitleg waarom tabellen niet goed zijn

Kun je trouwens de pagina eens online plaatsen waar je problemen mee had? Dan kunnen wij kijken wat het probleem is.
Daarnaast klopt het dat de linealen niet goed om kunnen gaan met kleine afmetingen. Voor de hoogte moet je een heel klein lettertype meegeven aan een cel en voor de breedte kun je ze niet in de buurt van de 0px krijgen. Aangezien tabellen vooral bedoeld zijn om gegevens op te sommen is dat niet zo erg, maar het hoort volgensmij op de manier zoals Nvu het doet.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Gert-Paul schreef:Ik ken in het Nederlands niet zoveel sites die duidelijke stappen geven voor het maken van een layout zonder tabellen
www.stylesheets.nl geeft in elk geval duidelijk het verschil tussen tabellen en CSS aan.

Op zich vind ik het ook prima als je in eerste instantie je site met tabellen online plaatst. Als je maar weet dat er, vanuit de webstandaarden gezien, betere methoden voor handen zijn.

Maar wil je dat echt handig met Nvu kunnen toepassen, dan zouden er wat meer kant-en-klare sjablonen (templates) voor Nvu moeten komen die een site (die men normaal gesproken met tabellen of frames zou maken) aanbiedt. Dit heb ik ook al eens op de Nvu-mailinglist geopperd, maar daarop is volgens mij nog geen bruikbare reactie gekomen.

Het is makkelijk om te zeggen dat er betere manieren zijn, maar zelf weet ik ook dat die 'betere manieren' niet bepaald eenvoudig zijn uit te leggen. Daarom moet je die 'betere manieren' uiteindelijk eenvoudig aan gebruikers beschikbaar zien te stellen. Dan zal niemand eraan twijfelen om deze te gaan gebruiken. Maar ik kan me op dit moment voorstellen dat het niet al te zeer voor de hand ligt hoe je dit kunt toepassen. Dan moet je toch al het nodige van CSS weten en hoe alles samenhangt.
Overigens wil ik niemand ontmoedigen, maar gewoon een stukje ervaring delen.

Oh ja, ga alsjeblieft niet met dingen gooien. Dat is het niet waard. Tot 10 tellen kan ook wonderen doen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
jvadc
Berichten: 7
Lid geworden op: 3 mei 2005, 9:07
    unknown unknown

Bericht door jvadc »

Gert-Paul schreef: Kun je trouwens de pagina eens online plaatsen waar je problemen mee had? Dan kunnen wij kijken wat het probleem is.
Een voorbeeld van zo'n pagina is http://www.wonderfulmidlife.nl
Ik had gehoopt eenmalig een sjabloon te maken en daar dan meerdere pagina's op te baseren. Maar zodra je ergens tekst plaatst verschuift er altijd ergens weer wat. Het zou makkelijk zijn als je de afmetingen gewoon kon fixeren.

Bedankt overigens voor de aanbevolen sites. Hen uurtje zitten lezen en kom tot de conclusie dat CSS de beste oplossingen biedt, maar dat het ook nogal veel tijd zal vergen eer ik daar "los" op ben.
Voorlopig nog maar even tabellen dus.

Groet,

Jeroen
Plaats reactie