Beginneling

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
javave
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2005, 10:53
    unknown unknown

Beginneling

Bericht door javave »

Ik ben helemaal nieuw op het gebied van websites (tot nu toe alleen maar bezoeker). Maar zou nu wel eens willen proberen om zelf wat te bouwen. Daar alle begin moeilijk is en ik hier vast gevorderden vindt zou ik willen vragen hoe ik aan de linkerzijde van mijn pagina menu opties kan maken. Ik bedoel knoppen met tekst. En hoe ik dan die pagina's weer oproep.
Moet daarbij vertellen dat mijn 'buitenlands' niet echt goed is en ik heb nog geen Nederlandse handleiding kunnen vinden.
Hopelijk kan iemand mij helpen om opgang te komen.

Alvast bedankt,

Jan van Veen
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Jan,

Hiervoor zijn diverse mogelijkheden:
- met frames
- met tabellen
- met webstandaarden (voornamelijk met CSS)

De laatstgenoemde optie zal je hier worden aangeraden, aangezien dat de beste manier is om zoiets mee te maken. Frames en tabellen hebben zo hun nadelen. Wat dat betreft zou je dit als een sjabloon kunnen gebruiken:
http://www.benmeadowcroft.com/webdev/cs ... olumn.html
Dit heb ik gevonden via http://nemesis1.f2o.org/templates (alwaar nog meer goede voorbeelden staan).

Hoe je nu van de ene naar de andere pagina komt ? Je kopieert deze pagina enkele malen en je wijzigt de links in de pagina's. Stel je hebt een pagina1.html en een pagina2.html, dan kun je de links zodanig wijzigen dat pagina1.html in elk geval een link naar pagina2.html heeft en dat pagina2.html in elk geval teruglinkt naar pagina1.html. Dan kun je dus steeds van de ene pagina naar de andere pagina klikken. Als je dat principe eenmaal begrijpt, dan kun je ook wel meer links aanpassen of toevoegen.

Als website-editor kunnen we Nvu aanraden. Dat programma is ook op Mozilla gebaseerd. Een Nederlandstalige versie ervan vind je op www.mozilla-nl.org/producten/nvu
Voor vragen over dit programma kun je ook weer hier op het forum terecht.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Beginneling

Bericht door moZes »

javave schreef:Moet daarbij vertellen dat mijn 'buitenlands' niet echt goed is en ik heb nog geen Nederlandse handleiding kunnen vinden.
Je kunt hier eens kijken: http://www.handleidinghtml.nl.
Zeer compleet en in het Nederlands.

Begin simpel en kijk wat er in de bron van een pagina staat, daar leer je een hoop van. Dat is ook de grap van internet, je kunt van elke pagina die je bezoekt de bron bekijken (ctrl^u) en daar handige stukken uit overnemen.
Dit geldt overigens alleen voor de eenvoudigere html-pagina's, pagina's welke gemaakt worden met behulp van databases, zoals via asp of php, kun je niet zomaar klakkeloos overnemen.

Veel succes en laat eens wat zien.
Plaats reactie