Nog nooit vertoond

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Nog nooit vertoond

Bericht door Frederik »

Heb de afgelopen dagen hard gewerkt aan een nieuwe website en deze helemaal gemaakt in Nvu. Alles uitvoerig getest en zowel in Firefox als in IE werkt alles goed. Kortom tijd om de boel te publiceren. Alles netjes op de server gezet en dan is het schrikken. Alle plaatjes op de index zijn foetsie (de linken doen het wel) en tot mijn verbazing zie ik in de bron code allemaal verwijzingen naar mijn locale schijf. Ik begrijp niet wat hier is misgegaan. Met IE is trouwens wel alles zichtbaar. Hellup.

http://www.lingehuisinfo.nl
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Je moet je verwijzingen allemaal relatief maken. Nu zijn ze absoluut.

Absoluut wilt zeggen dat je het volledige pad geeft. In dit geval het pad (de directory + bestand) op je harde schijf. Op het Net ben je daar echter weinig mee.

Pas je links van de afbeeldingen aan zodat het relatieve URL's worden. Ze noemen "relatief" omdat ze bekeken worden vanaf de positie waar jij de pagina zich bevindt.

Als de afbeeldingen in een map "images/" staan, dan verwijs je ernaar met een url door "images/afbeelding.png" te gebruiken (dus niet "c:\mijn documenten\...").

Als de afbeeldigen in dezelfde map staan (wat zeer erg af te raden is, omdat het dan een boeltje wordt), kan je gewoon "afbeelding.png" gebruiken.

Ik weet niet hoe het met Nvu zit, maar normaalgezien zou je dit zo moeten kunnen aanpassen...
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Pffff wat een ellende. Ik ontdekte nu dat er inderdaad een vinkje gezet moet worden zodat de url relatief is ten opzichte van de paginalocatie. Idioot eigenlijk dat dat vinkje er standaard niet staat. Dat geldt ook voor de koppeling: ook die moet relatief zijn en ook dat is niet aangevinkt.

Kortom ben wel weer even zoet om de hele bende te veranderen :evil:

Evengoed wel bedankt voor je tip :)
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ach, zoiets krijg je maar één keer voor en onthoud je dan voor de rest van je leven. Er zijn ergere dingen hoor. :-)

Misschien nog een tip. Ik veronderstel dat de paden bijna altijd hetzelfde zijn (file:///c:/etc). Doe een "Search and replace" en dan is alles in één slag opgelost. Bespaart je veel typwerk. Controleer daarna alles nog wel eens goed natuurlijk. ;-)
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Heb ik allemaal handmatig gedaan, want de 'zoek en vervang' knop werkt helemaal (nog) niet.

Volgens mij is alles nu in orde, toch vlotter dan ik had gedacht 8)
Plaats reactie