simpele site maken

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

simpele site maken

Bericht door Robby »

Dag allemaal,

Ik ben bezig een simpele site te maken. Ik heb hem bijna af, en kom er nu achter dat ik met NVU wat makkelijker de site kan beheren. Dus ik dacht de site even in te lezen in NVU en vandaar het verder te editen. Het koste wat tijd, maar ik kom er nu achter dat NVU geen frames ondersteunt :?

NVU is toch moeilijker dat de site suggereerd. Ik wil nu maar gaan kijken of ik niet ergens een voorbeeldsite kan vinden die ook gemaakt is met NVU (en dus geen frames bevat, maar hoe weet je dat van te voren.

Kan iemand mij helpen aan een simpele voorbeeldsite met:
- boven een vaste bak met tekst
- links een vaste kolom met daar bovenin een afbeelding en daaronder enkele items om op te klikken zodat in het hoofdgedeelte de tekst verandert
- eventueel onder weer een vast gedeelte

Bedankt alvast

Robby
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Waarom wil je dat alles "vaststaat"? De meeste mensen hebben geen schrik om even te scrollen hoor... ;-)

Wat vind je van deze?

Vroeger werden frames gebruikt, maar die dingen zijn eigenlijk zeer gebruiksonvriendelijk. Probeer maar eens een website die uit frames bestaat op te slaan... Stel je dan even voor dat een blinde die website moet bekijken met een programma dat de tekst voorleest. Het zou in het honderd lopen.

Je kan met CSS een div 'fixed' maken. Hierdoor creëer je de illusie dat het menu blijft zweven.

Enige nadeel is dat IE dit niet ondersteund (dat heb je met van die oude, niet onderhouden programma's ;) ).
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

ByteWarrior schreef:Enige nadeel is dat IE dit niet ondersteund (dat heb je met van die oude, niet onderhouden programma's ;) ).
Toch moet je met die 90% IE-gebruikers wel rekening houden natuurlijk.
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Hoi ByteWarrior en scOOzy,

Ik moet me aansluiten bij scOOzy. Ik wil dat 90% van de internetgebruikers ook de site goed kunnen bekijken. Klopt het dat ik 3 opties heb?

1. Frames -> niet ondersteund door NVU
2. CSS -> 90% kan hem niet goed lezen
3. Tabellen?

Als dit klopt, kan iemand me dan een simpele site met tabellen laten zien...

Robby
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

CSS+ranzig javascript kun je ook proberen voor het geval IE. Maar eigenlijk is fixed best vaak lelijk, nadat ik het zelf eens voor m'n blog geprobeerd had was ik er al erg snel zat van :) . Het lijkt erg snel te vol namelijk :) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ik zeg ook niet dat je het 'fixed'-property moet gebruiken... ;-)

Ik zeg enkel dat je moet overwegen om een gewone website te maken, zonder delen die vastgezet worden.

Het is trouwens niet omdat IE fixed niet ondersteund, dat je bezoekers het niet kunnen zien. IE-gebruikers zien de div zonder problemen, enkel is hij niet 'fixed'...

Maar zoals ik dus al zei: "vaste delen" worden tegenwoordig nog maar vrij weinig gebruikt. Het is veel makkelijker om een gewone website te maken, zonder die dingen.
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Tja..., het zal wel heel ouderwets zijn, maar als jullie het niet erg vinden dan ga ik het toch doen. Ik wil dus een simpel site-je maken. Met:

- boven een vaste balk die altijd in beeld is.
- onder een vaste balk die altijd in beeld is [optioneel]
- links bovenin een plaatje
- links een vaste kolom met een stuk of 6 link-items die bepalen wat de inhoud wordt van het grote scherm rechts er van. Dit grote scherm moet scrolbaar zijn met een schuifje rechts.
- de hele site krijgt één en de zelfde bitmap achtergrond (dus ook de afbeelding linksbovenin

De site moet er hetzelfde uitzien op IE en met FF en beheerbaar zijn met NVU.

Mij vraag is dan... Moet ik dat doen met een tabel of anders? Weet iemand een voorbeeld-site (omdat ik nog nooit een site heb gemaakt, jat ik graag wat basis-dingen).

Groeten Robby
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Geen tabellen voor opmaak aub!!

Bekijk het Nemesis Project eens. Momenteel is dat wel al wat gedateerd, maar het bevat mooie voorbeelden van wat er met CSS zoal mogelijk is.

Ik denk dat jij iets wilt als dit, dit of dit...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: simpele site maken

Bericht door nirwana »

Robby schreef:Ik wil nu maar gaan kijken of ik niet ergens een voorbeeldsite kan vinden die ook gemaakt is met NVU (en dus geen frames bevat, maar hoe weet je dat van te voren.
De voorbeeld-layouts van Project Nemesis werken volgens de webstandaarden en dus neem ik aan dat die zonder problemen in Nvu te openen en te bewerken zijn. Daarnaast kom je daar veelgebruikte layouts tegen, dus er zit vast iets van jouw gading bij.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

aha, juist, dat begint er een beetje op te lijken.

Ik heb zelf nog een site gevonden ..., nog dichter bij huis zelfs

http://mozillanl.mozdev.org/

Maar de de bovenkant is te breed (begint helemaal links) en de links in de linker kolom staan niet in relatie tot de inhoud van de pagina rechts ervan.

Het lukt me ook niet om de tabel in de linker kolom te veranderen (de rij met datums weg en de tabel langer maken zodat in de bovenste cel de figuur kan komen te staan. IK neem aan dat jullie alleen bedoelen om geen tabel te gebruiken voor de algehele lay-out, maar dat zo'n tabel links wel kan...?

Robby
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Robby schreef:Ik heb zelf nog een site gevonden ..., nog dichter bij huis zelfs
http://mozillanl.mozdev.org/
Niets tegen de website van Mozilla-NL op Mozdev, maar zie je nu zelf niet hoe verschrikkelijk onhandig dat is? Als de muiscursor per ongeluk in het verkeerde frame staat, scrollt het frame en niet het middenste deel.

Ik geloof trouwens dat dit de nieuwe websites is van MozillaNL. ;-)
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Hoi ByteWarrior,

Volgens mij is dat te voorkomen door ergens <noscrol> in te tikken... (ik moet nog even uitzoeken waar ook alweer).

Ik heb nu globaal de opbouw te pakken geloof ik, maar ik ben nog niet zo ver als ik was met frames...

IK heb een paar koppelingen aangebracht in het linker "frame"... maar als die worden aangeklikt wordt het volledige scherm benut en niet enkel het main-"frame" m.a.w. de kop en voet en het linker "frame" is verdwenen....

Dat heb je er van als je iets gaat doen waar je geen verstand van hebt :?

Iemand suggesties?
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Een link misschien? ;-)
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Robby schreef:Hoi ByteWarrior,

Volgens mij is dat te voorkomen door ergens <noscrol> in te tikken... (ik moet nog even uitzoeken waar ook alweer).

Ik heb nu globaal de opbouw te pakken geloof ik, maar ik ben nog niet zo ver als ik was met frames...

IK heb een paar koppelingen aangebracht in het linker "frame"... maar als die worden aangeklikt wordt het volledige scherm benut en niet enkel het main-"frame" m.a.w. de kop en voet en het linker "frame" is verdwenen....

Dat heb je er van als je iets gaat doen waar je geen verstand van hebt :?

Iemand suggesties?
Het verschil met frames is dat als je een nieuwe pagina maakt ook al die losse blokjes erin moeten staan. Nu klinkt dat op het eerste gezicht misschien inefficiënt, maar bedenk wel dat je als je zou willen de inhoud van die kleinere "frames" kunt toespitsen op de pagina die je op het moment aan het bekijken bent ;) .

Ik moet zeggen dat ik geen idee heb hoe NVU precies werkt, maar in een text editor zou ik voor de duidelijkheid met html-commentaar aangeven waar bepaalde stukken beginnen en eindigen zodat ik weet wat ik moet copypasten en wat niet. Vooral als je na een maand ofzo weer naar je werk kijkt is dat erg handig ;) .

<!-- dit is commentaar -->
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ucchan schreef:Het verschil met frames is dat als je een nieuwe pagina maakt ook al die losse blokjes erin moeten staan. Nu klinkt dat op het eerste gezicht misschien inefficiënt, maar bedenk wel dat je als je zou willen de inhoud van die kleinere "frames" kunt toespitsen op de pagina die je op het moment aan het bekijken bent ;) .
Als de templates binnen Nvu nu eens goed zouden werken... Ik bedoel: als de daarop gebaseerde pagina's worden bijgewerkt zodra het template wordt bijgewerkt. Dan wordt het een stuk aantrekkelijker om 1 template met daarin het menu te maken en daarop dan alle andere pagina's te baseren. Dat voorkomt dat men voor het gemak weer frames gaat gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie