simpele site maken

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Dag allemaal....

Nvu beloofd op hun site dat je niets meer af hoeft te weten van codes..., maar dat is toch wat te veel beloofd. Hoe dan ook na wat jatten van andere sites, wat knippen en plakken vanuit Word en bewerken met Notebook heb ik de basis van de site rond met frames maar zonder tabel. Nu de afwerking nog. Ik heb nog enkele vraagjes die eigenlijk niets met Nvu te doen hebben... mag dat sitebeheerders?

- Ik heb een vectorbestand gemaakt in coreldraw met de zelfde achtergrondkleur als mijn site. Daar heb ik een bitmap van gemaakt (gif). Als ik die importeer in Nvu dan wordt de achtergrond wit :? De figuur is ook niet meer zo mooi als in Coreldraw. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen. In welk programma maken de mensen die leuke Firefox tekeningetjes die ze bij hun naam plaatsen (op dit form) eigenlijk?

- Tussen de het kop-veld , het zij-veld en het hoofd-veld zit een witte markering/lijn. Hoe krijg ik die weg?

Bedankt tot zover al voor de suggesties hopelijk volgen er nog een paar....
Laatst gewijzigd door Robby op 27 juni 2005, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Robby schreef:Nvu beloofd op hun site dat je niets meer af hoeft te weten van codes..., maar dat is toch wat te veel beloofd. Hoe dan ook na wat jatten van andere sites, wat knippen en plakken vanuit Word en bewerken met Notebook heb ik de basis van de site rond zonder frames en zonder tabel. Nu de afwerking nog.
Je zal altijd iets van HTML moeten kennen om websites te kunnen maken. Anders zou het maar raar zijn... Je moet toch ook met een auto kunnen rijden om je rijbewijs te halen? ;-)
- Ik heb een vectorbestand gemaakt in coreldraw met de zelfde achtergrondkleur als mijn site. Daar heb ik een bitmap van gemaakt (gif). Als ik die importeer in Nvu dan wordt de achtergrond wit :? De figuur is ook niet meer zo mooi als in Coreldraw. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen.
Het GIF-formaat is vrij beperkt. Je kan er maar 256 in opslaan en het heeft maar één alpha-layer (een transparante laag). Daarom worden de randjes ook kartelig...

PNG daarentegen ondersteunt 24-bits kleuren en kan meerdere alpha-layers aan. Daartegenover staat dat de bestanden ietwat groter zijn en dat, wat dacht je, IE geen PNG-transparantie ondersteunt...
In welk programma maken de mensen die leuke Firefox tekeningetjes die ze bij hun naam plaatsen (op dit form) eigenlijk?
Ik werk ook veel met CorelDraw. Dat gaat zeer goed, maar je moet er enkel voor zorgen dat je niet vergeet om de transparantie mee op te slaan. Een andere optie is om een vectorbestand te maken, te exporteren naar PNG, openen in Photoshop en daar de transparantie aanbrengen.

Photoshop is nu éénmaal beter in transparanties (toch als die geëxporteerd moeten worden...).
- Tussen de het kop-veld , het zij-veld en het hoofd-veld zit een witte markering/lijn. Hoe krijg ik die weg?
Heb je nog altijd geen linkje? Post anders eens een screenshot. Ik kan me die witte lijnen moeilijk voorstellen.

Zijn het toevallig geen hulplijnen van Nvu?
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Hoi ByteWarrior,

Die tip van PNG is geweldig! Ziet er nu schitterend uit. Transparantie gaat ook netje (moet het nog in IE zien..., maar in FF is het mooi).

Die witte lijnen komen waarschijnlijk door de instellingen van de Mozilla-site want die heb ik als basis gebruikt voor mijn site

http://mozillanl.mozdev.org/

Allen vallen ze hier niet zo in op omdat de achtergrond hier wit is :wink:

Ik zal eens kijken of ik hier een screenshot kan plaatsen...

Bedankt alvast
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Het lukt me niet om hier een afbeelding te plaatsen die op het klembord staat


HOe moet zoiets? De paste optie is niet actief in dit scherm...

Robby[/img]
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Robby schreef:Het lukt me niet om hier een afbeelding te plaatsen die op het klembord staat.
Je kan niet gewoon copy/pasten naar een forum.

Plaats de afbeelding op een server. Er zijn tegenwoordig verschillende servers waar je tijdelijk afbeeldingen kan opslaan. Probeer bijvoorbeeld ImageShack. Plak dan de URL van de afbeelding tussen twee [img]-tags.
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

:?: :?: :?: :?:

Hier snap ik de ...oo.... van. (Je mag zelf bedenken wat ....oo.... is :) )


Volgens mij moet ik een linklocatie opgeven om te uploaden..., maar hoe link je naar het plakboek?
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Robby schreef:Volgens mij moet ik een linklocatie opgeven om te uploaden..., maar hoe link je naar het plakboek?
Je kan niet zomaar vanuit het klembord plakken.

1) Maak een screenshot en slaag deze screenshot op in een bestand (niet in een Wordbestand aub!!)
2) Surf naar de website van ImageShack
3) Klik daar op de knop "bladeren" en zoek het bestand op
4) Upload dan de afbeelding
5) Je krijgt nu een link, plak die link hier
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

oke!

maar hij blijft maar up-loaden ..., misschien komt ie niet door de firewall heen?

ff kijken wat er gebeurt als ik 'm uitzet
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Ik probeer nu een gif-bestandje te uploaden, maar dat lukt niet (ook niet zonder de firewall)

Wat me trouwens nog niet lukt in de site die ik aan het maken ben, is om meteen de eerste pagina in te lezen. Hij begint blanco en als ik een link aanklik dan komt de eerste pagina pas. Heeft iemand hier nog suggesties? Kun je ergens in Nvu opgeven wat de openingspagina moet zijn?
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Toch nog gelukt!


Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Dat ziet er al zeer goed uit!
Die witte lijnen storen trouwens niet erg, maar ik kan begrijpen dat je die graag wegwilt.

Probeer wel om het menu (links) niet in een tabel te zetten. Een tabel dient niet voor zo'n gegevens. Maak eventueel een opsomming aan.
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

- Ik kan in het menu wel gewone links zetten zonder tabel, maar hoe krijg ik die dan gelijk van vorm en achtergrond?

- Bedoel je met een opsomming een inhoudsopgave?

- Heb je nog ingevingen voor de witte lijnen?

- Enig idee hoe ik rechts automatisch kan starten met "Algemene informatie"?
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Nog in aanvulling op de vorige vragen...

- Ik probeer de kopjes met H1 t/m H6 te gaan doen. Maar waar kan ik in Nvu de default-waarden van die kopjes veranderen? Ik wil bv het lettertype van H2 veranderen in Comic Sans met grote 12 en H3 in arial 12 cursief.

Groeten Robby
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Robby schreef:- Ik probeer de kopjes met H1 t/m H6 te gaan doen. Maar waar kan ik in Nvu de default-waarden van die kopjes veranderen? Ik wil bv het lettertype van H2 veranderen in Comic Sans met grote 12 en H3 in arial 12 cursief.
Allereerst even een waarschuwing: kijk heel erg uit met verschillende lettertypes op 1 pagina. Het geheel kan er namelijk erg onrustig op worden. Uiteindelijk dient een webpagina voor het overbrengen van informatie en daarbij kun je beter niet afleiden met allerhande goedbedoelde lettertype-wisselingen. Het is dan beter om 1 lettertype in diverse groottes en diktes af te wisselen.
Een waarschuwing tegen het gebruik van Comic Sans staat hier:
http://www.bancomicsans.com/home.html
En binnenkort hier: http://www.bancomicsans.nl/

Dan gaan we nu over naar de stylesheets (kortweg CSS), want daar heb je het nu in feite over. Daarmee kun je 2 kanten op:
1) aan een bepaald element (zoals h1, h2, etc) een nieuw betekenis toekennen
2) zelf nieuwe stijlen definieren
Je vraagt nu om het eerste, dus laten we daar maar eens mee beginnen in Nvu. Om te beginnen start je Nvu en plaats je op de pagina diverse alinea's met tekst. Van de eerste alinea maak je een h1, van de tweede een h2, enz.

Dan ga je naar het menu Extra en kies je voor de CSS-editor (of hoe die in de Nederlandse vertaling heet). Om jezelf niet in verwarring te laten brengen, kun je het beste het vinkje onderaan bij Expert Mode uit zetten. Dan blijft onderaan enkel het knopje Rule (Regel ?) over. Klik daar dus maar eens op.

Nu zie je aan de rechterkant dat je de keuze hebt die ik hierboven ook heb beschreven (maar dan net in de andere volgorde):
1) een nieuwe klasse aanmaken
2) een stijl toepassen op een bestaand element
Je kiest nu dus voor de 2e optie en vult het element in dat je wilt veranderen (bijvoorbeeld h1).
Dan klik je op de knop die zich daaronder bevindt (Create Style Rule in mijn Engelse versie).
De nieuwe CSS-regel verschijnt dan een de linkerkant en met de tabbladen aan de rechterkant kun je bepalen wat ermee moet gebeuren. Je ziet al snel dat je daar erg veel dingen kunt instellen. Verander in eerste instantie enkel het lettertype en dan zul je al snel de smaak te pakken krijgen.

Heb je op deze manier enkele stijlen ingericht, dan wil je die misschien ook weer op een andere pagina kunnen hergebruiken. Een website bestaat doorgaans namelijk uit meerdere pagina's en de kracht van CSS is dat je stijlen kunt delen over meerdere pagina's.
Daarom kun je deze stijlen ook naar een extern CSS-bestand exporteren (en die vervolgens weer aan deze pagina linken). Ook daarbij helpt Nvu je. Klik maar eens op het bovenste element in de lijst aan de linkerkant (van de CSS-editor). Dat heet bij mij "internal stylesheet", maar zal in het Nederlands iets zijn van "intern stijlblad" ofzo. Aan de rechterkant staat dan een knop waarmee je de stijlinformatie als een bestand kunt exporteren.
In mijn geval wordt er dan in de code een verwijzing gemaakt in de trant van "file:///C:/". Dat moet je in elk geval zien te voorkomen, want dat is een absolute verwijzing naar een bestand op jouw eigen PC. De enige die dat uiteindelijk kan zien dat ben jijzelf en het is toch de bedoeling dat de pagina er hetzelfde uit ziet voor anderen die straks jouw website komen bezoeken. Daarom is het op dit moment aan te bevelen om het CSS-bestand te exporteren naar dezelfde map als waar je je webpagina opslaat. Dan hoef je namelijk niet een heel pad op te geven naar waar het CSS-bestand zich bevindt en hoef je enkel de bestandsnaam van het CSS-bestand op te geven.

Al met al moet ik zeggen dat de CSS-editor van Nvu best wat meer gebruikersvriendelijk mag worden. Ik vind het iets te zeer opgezet vanuit de CSS-techniek. Maar als je je daar een beetje van bewust bent en weet welke mogelijkheden CSS zo ongeveer heeft, dan kan deze CSS-editor je zeker helpen bij het opstellen van een CSS-bestand. Handig is ook dat je direct ziet welk effect een bepaalde wijziging in de stijlen op de webpagina heeft. Zo zie je snel genoeg of een bepaald wijziging het gewenste effect heeft.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Dag Martijn,

Hartelijk dan dat je de moeite en de tijd hebt genomen om mijn vraag te beantwoorden! Ik zit nu achter de pc op mijn werk, maar ik ga er morgen mee aan de slag. Je antwoord is dermate concreet en helder dat ik alle vertrouwe heb dat ik er wel uitkom.

Groeten Robby

PS. ik heb nog even gekeken naar sites over Comic Sans en de critiek op het lettertype ontgaat me. Ik ben het met de schrijvers eens dat het lettertype haar oorspronkelijkheid wat gaat verliezen door het vele gebruik er van. Maar om die reden zou je Time new roman en Arial dan ook moeten gaan bannen. Voor mij hangt het gebruik ervan gewoon af vande doelgroep. Comic Sans heeft een wat minder zakelijke uitstraling maar blijft wel goed leesbaar... Uiteindelijk een kwestie van smaak dus.
Plaats reactie