simpele site maken

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik heb bij StijlStek.nl even een voorbeeldje geleend en op basis daarvan deze site gemaakt (overigens zonder sjablonen en zonder Nvu, maar dat terzijde): www.mozbrowser.nl/downloads/testcss/3colhf.html

Hier zie je 3 afzonderlijke pagina's, maar het lijkt wel allemaal 1 geheel. Op de verschillende pagina's zie je bepaalde dingen ongewijzigd terugkomen, maar andere zaken verschillen.

In IE zie je de positie van de onderste balk (footer) nog wel wat van plaats veranderen, maar dat is niet zo belangrijk. Er is namelijk niemand die zegt dat met zo'n soort site de footer een vaste plaats moet hebben.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Dag Martijn,

Ik begin het een beetje te snappen... Wordt de site niet wat traag als steeds alles opnieuw ingelezen moet worden?


Ik heb nu een sjabloon gemaakt, en het zou handig zijn als ik in de andere pagina's een verwijzing naar die sjabloon kan maken. Tot nu to lukt het me enkel om de hele html-code te copiëren naar de deel-pagina's. (M.u.v. de achtergrondafbeelding gaat het dan goed. Voor de deelpagina's met ik de verwijzing steeds met de hand goedzetten.)

Alvast bedankt.... ik knutsel nog wat verder

Groeten Robby
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Robby schreef:Ik begin het een beetje te snappen... Wordt de site niet wat traag als steeds alles opnieuw ingelezen moet worden?
Dat kun je zelf aanschouwen door de voorbeeldpagina's die ik online heb geplaatst op te vragen. De snelheid van een website wordt volgens mij niet zozeer daardoor bepaalt. Je stuurt wel wat extra tekst over de lijn, maar desondanks kun je je webpagina's best wel klein houden.
Robby schreef:Ik heb nu een sjabloon gemaakt, en het zou handig zijn als ik in de andere pagina's een verwijzing naar die sjabloon kan maken. Tot nu toe lukt het me enkel om de hele html-code te kopiëren naar de deel-pagina's. (M.u.v. de achtergrondafbeelding gaat het dan goed. Voor de deelpagina's met ik de verwijzing steeds met de hand goedzetten.)
Als je met Nvu een nieuwe pagina aanmaakt, dan kun je daarbij ook een sjabloon selecteren. De nieuwe pagina wordt dan op dat sjabloon gebaseerd.

De achtergrondafbeelding kun je ook in het CSS-bestand van de pagina opnemen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Misschien heb ik mijn vraag niet helemaal duidelijk gesteld....


Als ik een nieuwe pagina maak, gebaseerd op het sjabloon, dan wordt de hele html-code in dat nieuwe document geplaats. Maar als ik de sjabloon vervolgens zou aanpassen, dan gebeurt er niets met alle andere pagina's. Die moet ik dan handmatig allemaal ook aanpassen. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is. Ik wil dus dat er in die andere pagina's een verwijzing naar het sjabloom komt. Als ik dan het sjabloon aanpas, verandere alle andere pagina's automatisch mee.

Verder... er staan nog 3 opties (bv "hernieuwbaar") in de helpfunctie staat niet uitgelegd wat dat betekent...

Groeten Robby
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Robby schreef:Als ik een nieuwe pagina maak, gebaseerd op het sjabloon, dan wordt de hele html-code in dat nieuwe document geplaatst. Maar als ik de sjabloon vervolgens zou aanpassen, dan gebeurt er niets met alle andere pagina's. Die moet ik dan handmatig allemaal ook aanpassen. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is. Ik wil dus dat er in die andere pagina's een verwijzing naar het sjabloom komt. Als ik dan het sjabloon aanpas, verandere alle andere pagina's automatisch mee.
Voorlopig zie ik dat als het grootste manco in de manier waarop in Nvu sjablonen zijn geimplementeerd. Zo zou het inderdaad moeten werken (dat verwacht een gebruiker tenminste), maar voorlopig werkt het zo niet.

Wel zie ik ergens de opdracht "Van sjabloon loskoppelen", maar ik heb ook geen idee waar dat voor dient. Je zou denken: standaard zijn pagina's aan het sjabloon gekoppeld en als het sjabloon wordt aangepast, dan worden ook alle daarop gebaseerde pagina's bijgewerkt. En als je een pagina 'loskoppelt' dan wordt die niet meer bijgewerkt. Maar voorlopig heb ik daar nog weinig van gemerkt, dus zo zal het vast nog niet werken.
Robby schreef:Verder... er staan nog 3 opties (bv "hernieuwbaar")
Waar kom je deze opties tegen ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Hoi,

Dat is een tegenvaller Martijn. Dat maakt het erg lastig om een site goed te beheren. Misschien dan toch voorlopig maar even frames, tot het wel goed werkt...

Hier dus....

Sjablonen aanmaken

1. Om een sjabloon aan te maken:
* Klik op Bestand > Nieuw of klik op de pijl naast de Nieuw knop en selecteer "Meer opties"
* Selecteer blanco sjabloon en klik op "Aanmaken"
2. Voeg de inhoud en opmaak toe die in ieder pagina hetzelfde is via dezelfde methodes als u gewend bent om normale tekst in een webpagina te bewerken.
3. Voor de inhoud die in de webpagina's verschillend zal zijn kunnen kan een bewerkbaar gebied worden ingevoegd door te klikken op Invoegen > Sjablonen > Bewerkbaar gebied invoegen. De opties zie beschikbaar zijn voor een bewerkbaar gebied:
* Gebied is optioneel
* Gebied is herhaalbaar
* Gebied is verplaatsbaar
4. Sla het bestand op als een .mzt sjabloonbestand.


Bedankt alweer en groeten, Robby
Plaats reactie