Beginner: hoe index.html te openen zonder foutmelding?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
BertDynamica
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 augustus 2005, 18:46
Locatie: Amsterdam
    unknown unknown

Beginner: hoe index.html te openen zonder foutmelding?

Bericht door BertDynamica »

Hallo medeforummers,

Ik ben bezig met een website voor famliefoto's. Tot voor kort gebruikte ik als webeditor 'Stone's WebWriter 3.5'. Op zich een prima editor, maar Nvu leek me toch ietsie beter en gebruikt mijn voorkeurstaal.

In Stone's WebWriter is het gewoon mogelijk een index.html bestand te openen en vervolgens te bewerken. Dat is me met Nvu nog niet gelukt.
Bij het openen van index.html krijg ik de foutmelding:
De pagina kan vanwege een onbekende reden niet worden bewerkt.
Enig idee waarom niet? Doe ik iets niet goed?

Ik hoor graag!

Groet,

Bert
Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

Re: Beginner: hoe index.html te openen zonder foutmelding?

Bericht door FFuser »

BertDynamica schreef:
De pagina kan vanwege een onbekende reden niet worden bewerkt.
Enig idee waarom niet? Doe ik iets niet goed?
Aangezien het een onbekende fout is zegt het ons niets, het is een goed idee om dat bestand ergens te zetten zodat we er aankunnen en is kunnen zien of wij het kunnen openen met Nvu en eventueel bewerken zodat het wel werkt.
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
BertDynamica
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 augustus 2005, 18:46
Locatie: Amsterdam
    unknown unknown

Beginner: hoe index.html te openen zonder foutmelding?

Bericht door BertDynamica »

Hallo FFuser,

Dank voor je antwoord. Kan ik het bestand niet uploaden? Kan ik het anders naar je mailen?

Mogelijk nog van belang: de website waar ik mee bezig ben werkt met frames. Is mogelijk de reden waarom het niet bewerkt kan worden?
(Ik gebruik Album Expres om een fotoalbum aan te maken: links een frame met thumbnails en rechts een frame met de foto en onderschrift.)

Ik hoor weer graag!

Groet, Bert
wieter
Berichten: 231
Lid geworden op: 8 november 2004, 16:19
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door wieter »

niet echt een oplossing die naar de kern van de zaak gaat, maar als je fotoalbums wil maken kan ik jalbum aanraden, beste wat ik tot nog toe ben tegengekomen..

Wat betreft meer de kern van de zaak, staat je website al ergens online?
Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

Re: Beginner: hoe index.html te openen zonder foutmelding?

Bericht door FFuser »

BertDynamica schreef:Dank voor je antwoord. Kan ik het bestand niet uploaden? Kan ik het anders naar je mailen?

Mogelijk nog van belang: de website waar ik mee bezig ben werkt met frames. Is mogelijk de reden waarom het niet bewerkt kan worden?
Dit is inderdaad de reden, Nvu kan niet met frames werken (en zal dit ook nooit kunnen). Misschien is het een goed idee om die frames weg te werken, want frames is al een verouderde techniek en dezelfde functionaliteit kan ook door andere dingens gedaan worden.
Er is maar één groot nadeel om zonder frames te werken en dat is dat als je bv een menu in een frame hebt staan dat je als je een item wilt aanpassen dat je dit maar een keer moet doen. Zonder frames moet je dit voor elke pagina apart doen. Hier zijn wel oplossingen voor (PHP, SSI, ...) maar die werken niet op elke host (op de meeste niet).
Als je echt niet zonder frames kunt kun kun je nog altijd wel de aparte frameonderdelen bewerken met Nvu, de pagina die deze frameonderdelen dan bundelt kun je niet bewerken, dit kun je manueel doen of met een andere WYSIWYG editor
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
wieter
Berichten: 231
Lid geworden op: 8 november 2004, 16:19
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Beginner: hoe index.html te openen zonder foutmelding?

Bericht door wieter »

FFuser schreef: Dit is inderdaad de reden, Nvu kan niet met frames werken (en zal dit ook nooit kunnen).
mmm, weer wat bijgeleerd :-)
FFuser schreef: Hier zijn wel oplossingen voor (PHP, SSI, ...) maar die werken niet op elke host (op de meeste niet).
de meeste gratis hosts niet, maar vanaf 20euro/jaar kan je volgens mij al wel iets vinden hoor
BertDynamica
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 augustus 2005, 18:46
Locatie: Amsterdam
    unknown unknown

Beginner: hoe index.html te openen zonder foutmelding?

Bericht door BertDynamica »

Hoi FFuser :D ,

Wederom dank voor je antwoord. Hetgeen je in je antwoordt schrijft:
Als je echt niet zonder frames kunt kun kun je nog altijd wel de aparte frameonderdelen bewerken met Nvu, de pagina die deze frameonderdelen dan bundelt kun je niet bewerken, dit kun je manueel doen of met een andere WYSIWYG editor
doe ik dus inderdaad. Ik begin met werken in Nvu, omdat in deze webeditor de tabellen zichtbaar zijn, en bewerk index.html in Stone's WebWriter. Gaat allemaal prima hoor. Ik vroeg me alleen af, waarom index.html niet in Nvu te bewerken was.

Wieter, jij ook bedankt voor je antwoord! Ik denk dat FFuser mijn vraag voldoende beantwoord heeft.

Tot een volgende uitdaging.

Groet, Bert
raydekok
Berichten: 2
Lid geworden op: 4 september 2005, 15:48
Locatie: zeist
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door raydekok »

kan het ook zijn dat dit met iframe's gebeurd?
ik gebruik een iframe in een site die ik maak maar als ik die open dan kan ik hem niet bewerken wordt er dan gezegt. maar als ik dan op ok druk zie ik de pagina wel en kan ik wel de broncode aanpassen.
het gaat op www.magneetgroep.com
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Het is echt een groot nadeel dat NvU niet met frames overweg kan en dat in de toekomst ook niet zal doen. Ik betreur dat ten zeerste. Er wordt voornamelijk gesproken over het nadeel van frames en dat is in mijn ogen als leek webontwerper niet terecht. Het is zeer gemakkelijk en gebruiksvriendelijk voor bezoekers: links een menu en rechts de informatie zoals ik dat hier: http://www.lingehuisinfo.nl
heb gedaan. Ik kan de hele bende in tabellen stoppen, wat me veel meer tijd kost en het lijkt alsof er frames worden gebruikt, is het ontwerpen van een frames-site toch een stuk prettiger. bovendien krijg ik de pagina's in frames ook nog gevalideerd door W3C. Wat is nu eigenlijk het probleem van frames?

Ik ontwerp een website in Vnu en als dat zo goed als af is, plant ik de hele boel over in Namo Suite, maak er een frame-site van, valideer de handel, corrigeer wat fouten en ik heb met enig gezwoeg een website die aan de voorwaarden voldoet.

NvU is nog geen volwassen product.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Frederik schreef:Ik kan de hele bende in tabellen stoppen, wat me veel meer tijd kost en het lijkt alsof er frames worden gebruikt, is het ontwerpen van een frames-site toch een stuk prettiger. bovendien krijg ik de pagina's in frames ook nog gevalideerd door W3C. Wat is nu eigenlijk het probleem van frames?
Het is nogal een technisch/idealistische insteek van Nvu om geen frames te ondersteunen. Je kunt het gebruik ervan wel ontmoedigen, maar ook ik vind het voor het toekomstige marktaandeel van Nvu jammer dat dat niet ondersteund wordt. Overigens zijn er tegen het ontwerpen met tabellen volgens mij evenveel argumenten te verzinnen. Daarom zou Nvu het met sjablonen makkelijk moet maken om een op frames lijkende website op te zetten (maar dan zonder gebruik van frames).

De nadelen van frames zijn hier wel meerdere malen besproken. Bijvoorbeeld hoe deze geindexeerd moeten worden door zoekmachines. En dat je in principe 1 losse pagina uit een frameset kunt opvragen (als de sitemaker dat tegen wil gaan, dan moet hij/zij daartegen weer Javascript gaan gebruiken). Kortom, als iedereen normaal via de hoofdpagina op een website terecht zou komen en vanaf daar verder klikt, dan zou er nog niet zoveel aan de hand zijn. Maar het zijn juist allerlei neveneffecten die erbij komen die het gebruik van frames toch wat minder aantrekkelijk maken. Maar ik kan me voorstellen dat je het gebruik van frames handig vindt omdat je dan geen redundante informatie hoeft op te nemen in de website (bijvoorbeeld op iedere pagina hetzelfde navigatiemenu).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

Bericht door FFuser »

hoe ik de repeterende code van het navigatiemenu opvang:

ik heb een javascript dat ik op elke pagina include, dit script roept dan de functies aan die dan telkens een item in het menu zet.
zeer handig: enigste nadeel mensen zonder javascript/met een browser die javascript/DOM niet ondersteunt zien het menu niet.

link naar het script http://users.skynet.be/sb306975/kla/navigatie.js (laatste stuk telt niet mee (na laatste commentaar))
Het script werkt in IE 5,5.5,6 (windows), firefox 1,1.5,Opera 8,konqueror 3.4.2
het navigatiemenu wordt wel opgebouwd uit een lijst, als je dit niet wilt zal je het script zo moeten aanpassen dat niet meer zo is, elk hoofditem kan meerdere childs hebben die (momenteel) nog geen childs kunnen hebben.
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
Gebruikersavatar
SpeedyB
Moderator
Berichten: 141
Lid geworden op: 4 november 2003, 9:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door SpeedyB »

Wat je ook kunt proberen is met DIV te werken

Bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

<div id="navigatie" name="navigatie" class="menu" src="menu.html"/>
bron: http://channel9.msdn.com/Niners/pcx99
Deze plaatst dan een object op je pagina waar het menu dan in geimporteerd is.
Je moet dan wel in de menu.html de tags html, head en body weghalen.

en dan voeg je in je CSS of een STYLE tag in je paginas het volgende toe

Code: Selecteer alles

div.menu{
 width: 200px;
 height: 590px;
 overflow:auto;
 top:10px;
 left:10px;
 position:absolute;
}
Dit kun je dan ook doen voor de rest van je tekst alleen laat je dan de src weg.

Code: Selecteer alles

<div id="main" name="main" class="main">
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.
</div>
in je css of STYLE tag voeg je dan het volgende toe:

Code: Selecteer alles

div.main{
 width: 590px;
 height: 590px;
 overflow:auto;
 top:10px;
 left:210px;
 position:absolute;
}
Bovenstaande resulteert in een pagina die in 2 stukken opgedeelt is voor een resolutie van 800X600 ( doe het uit mijn hoof dus er kunnen rekenfoutjes inzitten )

Op deze mannier maakt het ook niet uit waar de DIV's in je html staan. Binnen de DIV heb je de gewone afhankelijkheid zoals je die ook in je BODY tag hebt.

Ik heb dit in het verleden wel eens gedaan, maar werk nu met PHP en heb hier dus geen voorbeeld van. Ik zal kijken of ik vanavond tijd heb om een voorbeeld in elkaar te zetten.
Grtz

Bas Steelooper
Steelooper Consulting (www.steelooper.net)
XOBIT IT Services (www.xobit.nl)
____________________________________________________________________
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand Iedereen denkt er genoeg van te hebben
Gebruikersavatar
SpeedyB
Moderator
Berichten: 141
Lid geworden op: 4 november 2003, 9:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door SpeedyB »

Heb nog geprobeerd het aan de gang te krijgen. Maar helaas werkt het niet meer.
De laatste browser die het ondersteunde was netscape 4 :cry:

Dus je zult het toch met een van de andere tips moeten doen.

Success.
Grtz

Bas Steelooper
Steelooper Consulting (www.steelooper.net)
XOBIT IT Services (www.xobit.nl)
____________________________________________________________________
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand Iedereen denkt er genoeg van te hebben
raydekok
Berichten: 2
Lid geworden op: 4 september 2005, 15:48
Locatie: zeist
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door raydekok »

gek eigenlijk dat als ik een vraag stel het ineens over iets heel anders gaat. de vraag of het klopt dat iframe's ook niet in NVU werken is bij mij nog niet beantwoord
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

raydekok schreef:gek eigenlijk dat als ik een vraag stel het ineens over iets heel anders gaat. de vraag of het klopt dat iframe's ook niet in NVU werken is bij mij nog niet beantwoord
Dan gaan we terug naar jouw vraag. Ik denk dat we mogen aannemen dat ook iframes niet in Nvu worden ondersteund. Ik heb net deze pagina geopend in Nvu: http://www.ncdesign.org/html/frame/iframe.html
De pagina wordt wel goed getoond, maar ik krijg ook daarbij de melding van die "onbekende reden" waarom de pagina niet bewerkt kan worden.

Als ik deze webpagina rechtstreeks open in Nvu (als weblocatie), dan krijg ik vreemd genoeg die waarschuwing niet. Ook kan ik in de bron van de pagina de iframe-code knippen en op een andere plaats in de pagina plakken. Maar dat kan ik ook al nadat ik de melding krijg dat ik de pagina om onbekende reden niet kan bewerken.

Ik denk dus dat je tot op zekere hoogte ook IFrame-pagina's met Nvu kunt bewerken, maar dat Nvu niet de volledige set van frame-ondersteuning biedt. De foutmelding had wel wat meer informaite mogen bieden. Bijvoorbeeld "Pagina's met frames of inline frames (iframe) worden door Nvu niet ondersteund".
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie