Lettertype NVU 2

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    unknown unknown

Lettertype NVU 2

Bericht door joencie »

Op mijn vorig bericht 'Lettertype NVu' heb ik inmiddels een antwoord gevonden in 'Handleiding HTML'.

Toch nog een vraag:
Hoe kan ik op de zelfde pagina 2 verschillende vormgevingen hebben van lettertypes bij 2 soorten van een link?
Ik heb momenteel de link bepaald via een externe CSS.
Ik zou deze stijl graag willen overrulen met een 2de stijl voor een andere reeks links.

Graag een antwoord van een goede ziel.

Veel dank

Jo
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Je kent hopelijk wat van CSS? (Daar ga ik even van uit).

Je kan een pagina onderverdelen in div's. Dat zal je waarschijnlijk wel gedaan hebben. Per "div" kan je een andere lay-out gebruiken voor de items die in die div zitten.

Je hebt bijvoorbeeld een div voor het menu, waar je rode links wilt. In CSS wordt dit dan:

Code: Selecteer alles

#menu a { color: red; }
Het kardinaalsteken (#) duidt de div aan. Daarna volgt het item dat je wilt aanpassen (a, h1, a:hover, etc).
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    unknown unknown

Bericht door joencie »

Beste Byte Warrior,

Dank voor uw vlug antwoord.
Ik ben helaas niet erg vertrouwd met CSS. Ik heb namelijk nog maar 1 externe stylesheet gemaakt en dat gebeurde door knip en plakwerk van de voorbeelden in de handleiding.
Ik heb nogal wat moeite met DIV te begrijpen, ondanks de uitleg die ik op het internet vind.

Kan ik bvb niet 2 aparte externe stylesheets maken en dan een link plaatsen in de 'body', waarbij ik dan op de zelfde pagina 2 soorten van linken heb (bvb naar een ander soort pagina)?
Misschien is dat het probleem omzeilen, maar zo zie ik het misschien wat klaarder.

Nogmaals dank

Jo
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

joencie schreef:Kan ik bvb niet 2 aparte externe stylesheets maken en dan een link plaatsen in de 'body', waarbij ik dan op de zelfde pagina 2 soorten van linken heb (bvb naar een ander soort pagina)?
Nee, dat is niet de bedoeling. Je kan het wel doen natuurlijk, maar je kan evengoed alles in één CSS-bestand steken.

Een duidelijker voorbeeld:
We nemen een simpele pagina. De pagina is verdeeld in een menu (links) en een inhoud (rechts). Er is geen titel, voettekst, etc.

In de HTML zit het menu in een div. Zo'n div maakt het handig om CSS regels toe te passen. Ook de inhoud zit in zo'n div, maar die noemen we anders.

Het zal er dus ongeveer zo uitzien:

Code: Selecteer alles

<div id="menu">
  <ul>
    <li><a href="#">menu 1</a></li>
    <li><a href="#">menu 2</a></li>
  </ul>
</div>   

<div id="inhoud">
  <p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec tincidunt pede sit amet urna. <a href="#>Proin est</a> pede, mattis sit amet, suscipit sed, varius eget, velit. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Sed hendrerit libero. Quisque scelerisque eleifend velit. Aenean sagittis sapien id ante. Sed id magna et nibh <a href="#>fringilla</a> adipiscing. Pellentesque lobortis massa et mi. Nunc ut libero at turpis sodales accumsan. Nullam sapien tellus, tincidunt non, mattis ac, pharetra eget, dui. Nunc id orci. Ut erat. Nullam nec neque. Vivamus laoreet elementum quam. Morbi nulla. Integer ligula orci, varius nec, feugiat nec, sagittis nec, sem.</p>
  </p>
</div>
Merk op dat er in bovenstaande code 4 hyperlinks staan. 2 in het menu en 2 in de tekst. Ik wil de hyperlinks in het menu nu in het rood plaatsen. Die in de tekst moeten groen worden. In CSS-taal, komt het er dan zo uit te zien:

Code: Selecteer alles

#menu a {  color: red; }
#inhoud a { color: green; }
In de stylesheet zal nog meer code moeten staan om het menu links te plaatsen en de tekst rechts, maar met deze basiscode kan je toch de links al van kleur veranderen per onderdeel.

Is het al wat duidelijker zo?
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    unknown unknown

Bericht door joencie »

Sorry hoor, maar tot nu toe ben ik er niet ingeslaagd om uw raad met manieren in goede daad om te zetten.
IK zal vermoedelijk eerst nog wat moeten onderzoeken met de loep in de 'handleiding HTML'.
Hartelijk bedankt voor uw goed bedoelde advies, maar mijn kennis over CSS is duidelijk zeer beperkt.

Ik weet niet precies waar ik alles moet zetten. De nieuwe stylesheet werkt niet: de code plaatste ik wellicht niet goed; er is een vage vorm van herkenning, maar...

toch bedankt

Jo
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

joencie schreef:Sorry hoor, maar tot nu toe ben ik er niet ingeslaagd om uw raad met manieren in goede daad om te zetten. IK zal vermoedelijk eerst nog wat moeten onderzoeken met de loep in de 'handleiding HTML'.
Misschien geen slecht idee. Er zijn genoeg website (ook Nederlandstalige) over HTML en CSS. Lees ze eens door. Na enkele uurtjes lezen zal je al veel meer verstaan. :-)
Hartelijk bedankt voor uw goed bedoelde advies, maar mijn kennis over CSS is duidelijk zeer beperkt.
Ik heb ook alles van het Net geleerd. In het begin is alles moeilijk. Gewoon veel voorbeelden opzoeken en bestuderen. Na een tijdje lukt het wel.
toch bedankt
Graag gedaan.
Je moet zeker geen schrik hebben om nog iets over CSS en zo te vragen op dit forum. Er zijn mensen genoeg hier die er iets van kunnen. ;-)
Het probleem is dat het een vrij complexe materie is, zeker als je geen basis hebt om van te vertrekken. Daarom begin je dus best te lezen, veel lezen.
Plaats reactie