Uitvullen van tekst

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Tanguy
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 januari 2005, 12:29
    unknown unknown

Uitvullen van tekst

Bericht door Tanguy »

Ik gebruik de functie 'uitvullen' in mijn pagina's. Als ik die via Launchy in diverse browsers bekijk, krijg ik het gewenste resultaat in Firefox en Opera te zien, maar niet in Internet Explorer. Daar zijn de teksten niet uitgevuld en ze vertonen rechts geen strakke, maar een gekartelde rand. Kan dat op de een of andere manier verholpen worden?
Dank.
Josef.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Een link misschien?

Voorts wil ik nog even kwijt dat uitvullen op websites niet echt populair is omdat het zo slecht leest. Links uitlijnen volstaat voor de meeste mensen...
Tanguy
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 januari 2005, 12:29
    unknown unknown

Bericht door Tanguy »

Dag ByteWarrior
Een link is helaas niet beschikbaar wegens nog niet gepubliceerd. Uw opmerking omtrent het minder populair zijn van uitgevulde tekst verbaast me enigszins. Ik bedoel: gedrukte pennenvruchten zijn ook steevast uitgevuld. Ik ben op internet inderdaad al vaak op niet uitgevulde teksten gestuit en dat vond ik telkens een nogal slordige indruk geven. Tja, over smaken en kleuren ...
Nog bedankt voor de vlugge reactie.
Josef.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Josef schreef:Een link is helaas niet beschikbaar wegens nog niet gepubliceerd.
Dan wordt het wel wat moeilijk om te zeggen wat er juist misgaat. Kan je misschien het het stukje code posten dat de tekst uitvult?
Uw opmerking omtrent het minder populair zijn van uitgevulde tekst verbaast me enigszins. Ik bedoel: gedrukte pennenvruchten zijn ook steevast uitgevuld.
Je mag tekst op internet niet zomaar vergelijken met gedrukte tekst. Er zijn zeker verschillen. Voor teksten op papier (vooral langere teksten) wordt een geschreefd lettertype gebruikt, voor teksten op internet schreefloze (omdat deze beter lezen).

Het zijn natuurlijk geen standaarden of zo, maar het zijn richtlijnen die het lezen van langere teksten op internet makkelijker maken.
Ik ben op internet inderdaad al vaak op niet uitgevulde teksten gestuit en dat vond ik telkens een nogal slordige indruk geven.
Dat hangt meestal van de website af. A List Apart is één van de meest toonaangevende websites op het vlak van webdesign. En ook daar wordt de tekst links uitgelijnd.
Tja, over smaken en kleuren ...
Inderdaad. De gustibus et coloribus non est disputandum. ;-)
Tanguy
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 januari 2005, 12:29
    unknown unknown

Bericht door Tanguy »

Blij dat de latinisten nog niet helemaal uitgestorven zijn.

Ik wil graag het gewenste stukje code posten, maar deze leek in html weet niet waar dat stukje zich precies ophoudt. Als u dat misschien iets duidelijker voor me wil maken.

Ik zal zeer zeker met uw raadgevingen rekening houden en alvast eens de door u geciteerde site bezoeken.

Errare humanum est.
Josef
Gebruikersavatar
Lieske
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 december 2004, 14:04
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lieske »

Toevallig kwam ik gisteren <a href="http://www.hccmagazine.nl/index.cfm?fus ... ina=1">een artikel</a> tegen met een aantal nuttige tips en links voor schrijven en publiceren op internet. Misschien heb je iets aan. Er is veel meer over dit onderwerp geschreven, maar dit is een goede introductie.
Tanguy
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 januari 2005, 12:29
    unknown unknown

Bericht door Tanguy »

Dank u voor de tip, Lieske.
Ik zal er zeer zeker mijn licht gaan opsteken.
mvg.
Josef
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Josef schreef:Ik wil graag het gewenste stukje code posten, maar deze leek in html weet niet waar dat stukje zich precies ophoudt. Als u dat misschien iets duidelijker voor me wil maken.
Zoek eens met behulp van een gewone teksteditor (bijvoorbeeld Notedpad) naar "text-align" en "justify". Je zal zeker wel de tekst herkennen. ;-)

Post de volledige paragraaf (en evt. ook nog de paragraaf ervoor en erna). De tekst zelf is niet echt belangrijk, dus die mag je gerust inkorten of vervangen door iets anders (als de tekst nog niet mag gepubliceerd worden bijvoorbeeld).
Tanguy
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 januari 2005, 12:29
    unknown unknown

Bericht door Tanguy »

Ik hoop dat u met het onderstaande genoeg hebt. De lange teksten van mijn hand heb ik ingekort met behoud van de eerste en de laatste woorden. Het weggelaten gedeelte heb ik door drie puntjes (...) vervangen en telkens heb de eerste en laatste woorden laten staan. Verder heb ik aan niets geraakt. Dank voor de moeite.
Josef

</a></div></td><td
align="justify" valign="top">
<p class="MsoNormal"><b><span
style="font-family: Arial; color: rgb(0, 0, 153);">Zij die
me
kennen ... als
distelpluizen.
</span></b><b><span
style="font-size: 10pt; color: rgb(0, 0, 153);"></span></b><b><span
style="font-family: Arial; color: rgb(0, 0, 153);">De
bedenker van ...ongeveer zo:
</span></b><b><span
style="font-size: 10pt; color: rgb(0, 0, 153);"></span></b><b><span
style="font-family: Arial; color: rgb(0, 0, 153);">"Jij kunt ... cobra".
</span></b><b><span
style="font-size: 10pt; color: rgb(0, 0, 153);"></span></b><b><span
style="font-family: Arial; color: rgb(0, 0, 153);">Tja ... kronkel. <br>
<br>Desgewenst ... te lezen.<br>
<br>Open ... of bijt. <br>
<br>Ik ben ... maar soms sprankel ik.</span></b></p>
</td></tr></tbody>
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Wel, je gebruikt alleszins een tabel (en dat is niet echt handig in zulke gevallen). Tabellen dienen enkel voor tabulaire gegevens, geen volledige teksten dus. Steek al de tekst tussen <p>-tags.

Voor de rest kan ik er weinig van maken eerlijk gezegd. Ik vind dat Nvu veel onnodige tags toegevoegd heeft, waardoor het nogal onoverzichtelijk is...

Een voorstel: leg je voorlopig erbij neer dat de tekst links uitgelijnd is. Publiceer de website en vraag het dan nog eens. Dan zal er heel wat meer hulp komen. Een website bespreken is nogal moeilijk als de website niet gepubliceerd is. De code die je gegeven hebt, is goed, maar dan zien we nog het resultaat niet.
Tanguy
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 januari 2005, 12:29
    unknown unknown

Bericht door Tanguy »

Dat doen we, ByteWarrior.
Mag ik u van harte bedanken voor de gedane moeite en graag tot nog eens.
mvg.
Josef.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Josef schreef:Mag ik u van harte bedanken voor de gedane moeite en graag tot nog eens.
Geen dank. :-)
Tanguy
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 januari 2005, 12:29
    unknown unknown

Bericht door Tanguy »

Toch nog even signaleren dat ik er toch in geslaagd ben om de tekst ook in Internet Explorer uitgelijnd te krijgen. Dat lijkt enkel te lukken als men de tekst in kwestie selecteert en vervolgens opdracht tot uitvullen geeft via het betreffende icoontje in de werkbalk. Merkwaardig, gewis, maar op die manier
heb ik het voor mekaar gekregen. To whom it may concern.
Josef.
Plaats reactie