installatiefout libraries libstdc++.so.6

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
bert76
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 maart 2005, 17:23
    unknown unknown

installatiefout libraries libstdc++.so.6

Bericht door bert76 »

als ik nvu 1.0 installeer onder linux met installatiepakket:
nvu-1.0-pc-mandriva10.1-gnu-nl-NL.tar
dan uitpakken, en uitvoeren: ./nvu
krijg ik deze foutmelding:
./nvu-bin: error while loading shared libraries: libstdc++.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory

is het installatiepakket niet compleet? moet er nog iets gedownload en geinstalleerd worden?

(linux 10.1 mandriva)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik denk dat jouw systeem de versie van de C-library waarmee Nvu gemaakt is niet heeft. Zie ook http://fr.rpmfind.net/linux/RPM/freshrp ... .i386.html
http://rpm.pbone.net/index.php3/stat/3/ ... CXX_3.4%29

Zie ook http://fr.rpmfind.net/linux/rpm2html/se ... 2B%2B.so.6 en zoek naar de "GNU C++ library".
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
bert76
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 maart 2005, 17:23
    unknown unknown

Bericht door bert76 »

bedankt, martijn,

k ga het in het w.e. uitproberen
bert76
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 maart 2005, 17:23
    unknown unknown

libmozjs.so ontbreekt

Bericht door bert76 »

hoi,
bedankt, en zo raakte ik weer een stap verder. maar nu krijg ik deze foutmelding:
./nvu-bin: error while loading shared libraries: libmozjs.so: cannot open shared object file: No such file or directory

maar dat blijkt een mozilla of thunderbird-ding te zijn - heb ik toch niet nodig?
kan het ermee te maken hebben dat ik mandriva 10.0 draai, terwijl het pakket voorzien is voor 10.1? maar nergens op de site vind ik een iets oudere nvu-versie, bv 0.90, wel... 0.50 maar wie wil daar nog mee werken?
bedankt alvast, en de groeten... ik heb met plezier met nvu gewerkt toen ik nog onder windoze zat
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Kun je niet je hele distro tot 10.1 updaten? En als je een rpm kunt vinden ervan weet je ook wat de dependencies zijn... het kan goed zijn dat de mandrivamensen denken dat je toch al mozilla hebt als je nvu gebruikt en dus nvu van mozilla afhangt omdat ze die library delen. Heeft mandriva geen site waar je kunt zoeken naar de inhoud van rpm-files? Debian heeft dat bijvoorbeeld wel, als je een library nodig hebt kun je zoeken in welke package die zit...

Maar ik zou eerst updaten naar 10.1, kan er nooit minder van worden ;) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Plaats reactie