Bij xhtml strict hangt Nvu

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
ddoesburg
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 april 2005, 10:53
    unknown unknown

Bij xhtml strict hangt Nvu

Bericht door ddoesburg »

Als ik een nieuwe pagina probeer te maken met "xhtml strict" slaat het programma vast. Is dat een bekende fout? Of is er een bekende oorzaak/oplossing voor?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik heb het net even uitgeprobeerd met Nvu 1.0 (Nederlands). Ik maak dan een nieuw bestand aan via het menu. XHTML is dan al aangevinkt en vervolgens vink ik daarnaast "Strict DTD" aan. Ik tik er wat tekst in en kies voor Opslaan. Dan voer ik een titel voor de pagina in en kies een bestandsnaam en locatie op disk. Allemaal zonder problemen in Nvu en de gemaakte pagina kan ik vervolgens ook in Firefox tonen. Hier veroorzaakt dat geen problemen.

Waar gaat het bij jou fout ? Probeer je op dezelfde wijze een pagina met strict aan te maken ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
ddoesburg
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 april 2005, 10:53
    unknown unknown

Bericht door ddoesburg »

nirwana schreef:Ik heb het net even uitgeprobeerd met Nvu 1.0 (Nederlands). Ik maak dan een nieuw bestand aan via het menu. XHTML is dan al aangevinkt en vervolgens vink ik daarnaast "Strict DTD" aan. Ik tik er wat tekst in en kies voor Opslaan. Dan voer ik een titel voor de pagina in en kies een bestandsnaam en locatie op disk. Allemaal zonder problemen in Nvu en de gemaakte pagina kan ik vervolgens ook in Firefox tonen. Hier veroorzaakt dat geen problemen.

Waar gaat het bij jou fout ? Probeer je op dezelfde wijze een pagina met strict aan te maken ?
Ik gebruik dezelfde versie. Als ik Nvu opstart is er al een blanco pagina. Ik kies dan voor Bestand => Nieuw en vink Strict DTD aan. Na het aanklikken van de button "Aanmaken" komt er een tweede tabje bij waarin een draaimolentje eindeloos blijft draaien naast de titel "(Geen titel)".

Vreemd hè?

Kies ik voor "Openen in Nieuw venster" (onderste optie in het dialoogvenster) dan komt er een nieuwe Nvu bij op het scherm met een blanco pagina. Geen draaimolentje, maar ik kan ook niets invoeren. Geen cursor.

Ook heel merkwaardig, nietwaar?
Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

Bericht door FFuser »

ddoesburg schreef:Ook heel merkwaardig, nietwaar?
Ik heb het probleem ook niet maar kijk eens naar tools -> preferences -> new page settings

misschien dat er daar een standaardwaarde staat ingevuld waar Nvu een probleem mee heeft in XHTML strict.

Komt het trouwens niet voor in HTML (strict) of XHTML zonder strict
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
ddoesburg
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 april 2005, 10:53
    unknown unknown

Bericht door ddoesburg »

FFuser schreef:
ddoesburg schreef:Ook heel merkwaardig, nietwaar?
Ik heb het probleem ook niet maar kijk eens naar tools -> preferences -> new page settings

misschien dat er daar een standaardwaarde staat ingevuld waar Nvu een probleem mee heeft in XHTML strict.

Komt het trouwens niet voor in HTML (strict) of XHTML zonder strict
Bij de new page settings zie ik niets wat de oorzaak of reden zou kunnen zijn. En inderdaad gaat het bij HTML - Strict ook fout.
Plaats reactie