Webpagina bewerken

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Harr
Berichten: 11
Lid geworden op: 3 november 2005, 20:31
Locatie: Brasschaat
    unknown unknown

Webpagina bewerken

Bericht door Harr »

Heb met Nvu een bescheiden website gemaakt en online gezet met FTPWanderer. Nu heb ik in Nvu een pagina bewerkt maar heb geen idee hoe ik die verbeterde pagina online moet krijgen. Vind hierover niets in Nvu (en trouwens bij Wanderer ook niet). Kan iemand mij helpen? Alvast vriendelijke dank!
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Geen idee wat FTPWanderer is maar ik gebruik FileZilla en het uploaden gaat vlekkeloos!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ook kun je via de SiteManager van Nvu zelf via FTP uploaden. Maak eens een nieuwe site aan met de juiste FTP-instellingen, open de te uploaden pagina en gebruik Bestand > Publiceren als....
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Harr
Berichten: 11
Lid geworden op: 3 november 2005, 20:31
Locatie: Brasschaat
    unknown unknown

Bericht door Harr »

Frederik en Martijn, zeer bedankt voor jullie tips. Maar een oplossing heb ik nog niet gevonden. Misschien domme vraag maar kan ik zonder problemen Filezilla gaan gebruiken? En hoe krijg ik dan de bestanden van Nvu daar naartoe?
Aan beide een leuk weekend gewenst!
Harr
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Filezilla moet je zo kunnen gebruiken, maar ik denk dat als FTP Wanderer problemen geeft, Filezilla dat misschien ook doet. Het zal waarschijnlijk hetzelfde werken.

Wat jet in allebei moet doen is verbinden met je isp, door de ftp-server, gebruikersnaam en wachtwoord ergens in te voeren. Je kunt dan de vernieuwde pagina opzoeken op je harde schijf en deze meestal slepen naar de map waar het huidige bestand staat. Soms moet je ook de map eerst in het FTP-programma openen en dan via een knop de inhoud kopiëren, Filezilla ondersteunt het slepen, maar FTP Wanderer ken ik niet.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Harr schreef:Frederik en Martijn, zeer bedankt voor jullie tips. Maar een oplossing heb ik nog niet gevonden. Misschien domme vraag maar kan ik zonder problemen Filezilla gaan gebruiken?
Da's inderdaad geen probleem en zoals GertPaul al aangaf kun je zowel slepen als de map aan de linkerkant in Filezilla openen en dan aan de rechterkant de FTP-site openen en via een knop de geselecteerde bestanden overzetten naar de webserver.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

"Je site online zetten" is doorgaans niks anders dan je site ergens heen kopiëren. Je kopieert de files van je site dus naar een plek waar de webserver ze vandaan kan halen als erom gevraagd wordt door een bezoeker. Het maakt eigenlijk praktisch geen verschil met je site naar een andere plek op je eigen computer kopiëren, alleen kan Windows niet zonder meer de files van je site ineens op de webserver krijgen, daar heb je een ftp-programma voor. Als je daarmee op de webserver inlogt creëer je een soort tunnel via waar je de kopieeractie alsnog kunt uitvoeren. Het enige wat je verder hoeft te weten is waar je je site op je eigen computer gelaten hebt ;) .

Misschien heb ik het mis, maar ik had het idee dat je niet helemaal begreep wat het idee achter uploaden met ftp is, ikzelf vind altijd dat het een stuk zinvoller is te snappen wat je aan het doen bent dan blindelings instructies opvolgen, dan kom je ook verder met dingen :) .

Om het nog even samen te vatten:
Elke ftp-client heeft een browser waarmee je op je eigen computer kunt zoeken, daarmee ga je dus naar de directory waar je site staat (en die weet je waarschijnlijk wel als je nvu hebt verteld waar je 'm hebt opgeslagen). Als je dingen uit je site hebt veranderd kopieer je ze simpelweg opnieuw naar de webserver over de oude heen, dat is alles :) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Harr
Berichten: 11
Lid geworden op: 3 november 2005, 20:31
Locatie: Brasschaat
    unknown unknown

Bericht door Harr »

Tjaard, het was inderdaad het principe van uploaden dat ik niet snapte (want niet kende). Het zijn soms kleine makkelijke dingen die iets heel moeilijk kunnen maken. Mijn probleem is opgelost. Zeer bedankt !
Plaats reactie