Link naar Excel bestand ?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Harr
Berichten: 11
Lid geworden op: 3 november 2005, 20:31
Locatie: Brasschaat
    unknown unknown

Link naar Excel bestand ?

Bericht door Harr »

Ik zou op een webpagina een link willen maken naar een formulier dat in Excel gemaakt is.
Die link maken in Nvu via Koppelingen lukt niet.
Kan iemand mij helpen?
Is er nog iets dat ik moet doen omdat dat bestand (als ik het tenminste op de site krijg) "downloadbaar" te maken voor de leden van onze club?
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Een koppeling is net hetzelfde als een andere hyperlink. Plaats het bestand op de server. Maak dan een link aan van het type:

Code: Selecteer alles

<a href="http://www.mijnwebsite.nl/bestand.xls">Naam van het Excelbestand</a>
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

In Nvu kun je ook het Excel-bestand in dezelfde map als de rest van je website zetten en dan hoef je het bestand enkel vanuit de SiteBeheerder (aan de linkerkant van het scherm) in het document te slepen. Dan voegt Nvu als een verwijzing in en hoef je enkel nog de tekst van die verwijzing aan te passen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Harr
Berichten: 11
Lid geworden op: 3 november 2005, 20:31
Locatie: Brasschaat
    unknown unknown

Bericht door Harr »

Bedankt, ByteWarrior voor je tip maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik die code moet invullen.
De tip van Martijn lijkt me eenvoudiger maar ook hier heb ik het probleem dat ik niet weet hoe ik dat Excel-bestand in Nvu krijg. Heb geprobeerd van te kopiëren maar als ik dan de extentie van xls verander naar html loopt het helemaal mis, ik krijg dan een blad vol rare tekens.
Martijn heb je ook hiervoor een simpele oplossing, net zoals je mijn vorige probleem opgelost hebt?
Beiden alvast heel erg bedankt!

Harr
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Harr schreef:Bedankt, ByteWarrior voor je tip maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik die code moet invullen.
De tip van Martijn lijkt me eenvoudiger maar ook hier heb ik het probleem dat ik niet weet hoe ik dat Excel-bestand in Nvu krijg. Heb geprobeerd van te kopiëren maar als ik dan de extentie van xls verander naar html loopt het helemaal mis, ik krijg dan een blad vol rare tekens.
Als je iets moest hernoemen, dan had ik dat waarschijnlijk wel gezegd. Ik ga er vanuit dat je een lokale map hebt waarin jouw website zich bevindt en dat je deze ook als site in de SiteBeheerder (in de zijbalk van Nvu) hebt aangegeven. Nu hoef je er enkel voor te zorgen dat in diezelfde map ook het Excel-bestand komt te staan (en als je Nvu al geopend hebt met de knop "Vernieuwen" in de werkbalk van de SiteBeheerder de weergave te verversen). Vervolgens kun je het vanuit de SiteBeheerder in je document slepen. Zodra je het (binaire) Excel-bestand in Nvu probeert te openen dan kan Nvu daar weinig mee. Een Excel-bestand bewerk je met Excel (nou ja, eigenlijk met OpenOffice.org) en een webpagina met Nvu. Als je gaat hernoemen dan moet je goed weten waar je mee bezig bent, want dan houdt je bepaalde software voor de gek. Dat kan soms goed uitwerken, maar doorgaans krijg je ongewenste resultaten omdat onder Windows programma's veelal op basis van de extensie van de bestandsnaam (dus .xls of .html) werken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Harr
Berichten: 11
Lid geworden op: 3 november 2005, 20:31
Locatie: Brasschaat
    unknown unknown

Bericht door Harr »

Martijn, bedankt, alles OK !
Plaats reactie