site in het midden uitlijnen

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
brandlijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 22 oktober 2005, 11:56
Locatie: Apeldoorn
    unknown unknown
Contacteer:

site in het midden uitlijnen

Bericht door brandlijn »

Hallo,
Ik begin aardig te vorderen met mijn nieuwe site die ik heb opgemaakt dmv tabellen en bij een resolutie van 1024 (breedte) op een 17 inch scherm.
Ik heb de site bekeken op een groter scherm met een hogere resolutie, en zag dat de site aan de linker kant blijft kleven, logisch want de buitenste tabel is links uitgeljnd!
Nu zou ik graag willen dat iedereen de site netjes kan bekijken, dat is naar mijn idee in het midden van het scherm :(
Klopt het dat wanner ik de buitenste tabel centreer, dat bij een resolutiebreedte van 1024 de site goed te zien is zonder te scrollen (dus links) en bij een hogere resolutie de site netjes in het midden staat :?:
Zo niet, hoe kan ik dat dan realiseren?
Jan
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Jan, daar zit ik ook mee te kloten. Ik ontwerp mijn sites ook op die resolutie (de meest gebruikte) en als ik ze terug zie op mijn flatscreen 17 inch ziet het er ook niet daverend uit. Maar ik ben ook nog geen goeie modus tegengekomen voor een goede weergave in 15 inch schermen, 17 inch schermen en flatscreen schermen. ga er maar van uit dat een resolutie van 1024 een goede en algemeen gemiddelde is. Je kunt niet indereen tevreden stellen en een 17 inch is op dit moment het meest gangbare.
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Heb je het al geprobeerd? Je stelt een vraag en geeft een mogelijke oplossing die je simpel kunt proberen, dan hoef je toch niet te vragen of het werkt lijkt me ;) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
Danilou
Berichten: 50
Lid geworden op: 15 november 2005, 21:51
Locatie: Haarlem(N-H)
    unknown unknown
Contacteer:

zát ik ook mee

Bericht door Danilou »

:D Omdat ik daar ook mee zat, heb ik jullie berichtjes eens gelezen en ter harte genomen en inderdaad beschrijf je zelf al de oplossing :lol:. Mensen die nu nog in 800 bij 600 kijken kunnen nu ook de hele pagina zien en in hogere resoluties staat de pagina netjes in het midden :D.
Echter zou ik persoonlijk het mooier vinden wanneer de pagina bekeken bij een resolutie van 800 pixels breed, direkt automatisch in het midden staat zonder de horizontale schuifbalk hoeven te gebruiken. Zodoende kan de schuifbalk helemaal achterwege blijven... :?

Is ook hier een oplossing voor? :roll:

Groetjes,
Danny
ID© ;-)
Gebruikersavatar
brandlijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 22 oktober 2005, 11:56
Locatie: Apeldoorn
    unknown unknown
Contacteer:

Re: zát ik ook mee

Bericht door brandlijn »

Danilou schreef::D Omdat ik daar ook mee zat, heb ik jullie berichtjes eens gelezen en ter harte genomen en inderdaad beschrijf je zelf al de oplossing :lol:. Mensen die nu nog in 800 bij 600 kijken kunnen nu ook de hele pagina zien en in hogere resoluties staat de pagina netjes in het midden :D.
Echter zou ik persoonlijk het mooier vinden wanneer de pagina bekeken bij een resolutie van 800 pixels breed, direkt automatisch in het midden staat zonder de horizontale schuifbalk hoeven te gebruiken. Zodoende kan de schuifbalk helemaal achterwege blijven... :?

Is ook hier een oplossing voor? :roll:

Groetjes,
Danny
Hallo,
Ik denk dat je dan alles moet plaatsen in een tabel die gecentreerd staat en niet breder is dan 800 pixels.
Je zou hiervoor evt je beeldscherminstelling op een breedte van 800 kunnen zetten.
Ik denk dat dit een manier is waarop je direct het eindresultaat kan bekijken. :idea:
Jan
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Gewoon even wat CSS gebruiken en het is direct opgelost... ;-)

Geef je body het id "midden". Dat ziet er dan zo uit:

Code: Selecteer alles

<body id="midden">
Daarna maak je een css-bestand (en dat koppel je natuurlijk aan je HTML-bestand). Daar zet je het volgende in:

Code: Selecteer alles

#midden { width: 760px; margin: 0 auto; }
En 't is opgelost!
Gebruikersavatar
Danilou
Berichten: 50
Lid geworden op: 15 november 2005, 21:51
Locatie: Haarlem(N-H)
    unknown unknown
Contacteer:

CSS

Bericht door Danilou »

Als CSS de oplossing is en ik dat dan "gewoon even kan gebruiken", hoe en waar vind ik dat ?
Ik wil me daar eens in verdiepen. In FF staat mijn pagina lekker in het midden maar in IE tegen de linkerkant aan? Huup huup Barbatruuk? :?

Danny
ID© ;-)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: CSS

Bericht door nirwana »

Danilou schreef:Als CSS de oplossing is en ik dat dan "gewoon even kan gebruiken", hoe en waar vind ik dat ?
Nvu ondersteunt al CSS, alleen is die ondersteuning nog niet erg gebruiksvriendelijk. Maar als je hier in het Nvu-forum zoekt naar CSS dan staan er wel berichten van mijn hand waarin ik uitleg hoe Nvu met CSS werkt en wat je daar zelf mee kunt. Bijvoorbeeld http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?t=5324
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie