2 koloms css layout

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
ruudveen
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 december 2005, 20:58
    unknown unknown
Contacteer:

2 koloms css layout

Bericht door ruudveen »

Zie ik iets over het hoofd of zie ik het niet goed :

ik heb een bestaande css sheet, met declaratie in de html. Daarin is aangegeven een bredere linkerkolom, die ook effectief op het beeldscherm met lijnen en grijppunten wordt aangegeven. Daarnaast zeg met een breedte van zo'n 150 pixels wordt in de html aangegeven een rechterkolom dmv <div id="kolomrechts"> , uiteraard elk met een eind-div.

Ervan uitgaand dat de cursor in de kolomlinks staat, hoe kan ik naar kolomrechts 'overstappen'. Op cursorklik reageert het programma niet.

In de onderwerpen heb nog niet iets dergelijks gezien, dus..... wie weet de oplossing? ( ik gebruik sinds heel kort versie 1.0 )

mvg
ruudveen
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ruud,

Kun je deze HTML hier op het forum plaatsen om het duidelijk te maken ? Of dat je de webpagina ergens uploadt en dat we je dan gerichter kunnen helpen met mogelijke oplossingen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ruud, wat jij wil, is enkel mogelijk door middel van de meer geavanceerde CSS en die wordt nog maar pas (vanaf versie 1.5 ondersteund). Internet Explorer heeft deze zelfs nog niet (en het zal nog even duren eer daar ondersteuning voor inzit.

De functie die jij zoekt, noemt CSS Colums. Daarmee kan je gewone kolommen aanmaken, die eigenlijk één doorlopende tekst zijn (denk bijvoorbeeld aan krantenartikels).

Het probleem met de div's (zoals jij waarschijnlijk al gemerkt hebt), is dat je ofwel kolom één, ofwel kolom twee kan selecteren, maar niet beide (toch niet in de juiste volgorde, d.i. kolom één en dan pas kolom twee).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Maar er zijn toch ook 2- en 3-koloms-layouts in CSS zonder dat je daarvoor CSS Columns nodig hebt en die dus gewoon werken in Firefox en IE ?

Ik bedoel bijvoorbeeld (van Project Nemesis):
http://bluerobot.com/web/layouts/layout1.html
http://bluerobot.com/web/layouts/layout2.html
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
ruudveen
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 december 2005, 20:58
    unknown unknown
Contacteer:

css kolommen

Bericht door ruudveen »

Martijn en Ben,

De hele pagina plaatsen is wat heel erg veel tekst, ik maak er nogal wat, voornamelijk nog hobbymatig, maar we blijven oefenen.

De voorbeeldpagina die ik in NVU gemaakt heb is te vinden op deze url :
http://www.mynidee.com/levensloop.htm , moet je alleen nog de tekst van de kolommen in de css sheet hebben :
#kolomlinks { position: absolute;
left: 3%;
width: 73%;
margin-right: 2%;
top: 66px;
}
#kolomrechts { position: absolute;
right: 0px;
width: 170px;
margin-left: 0px;
top: 66px;
}

Het resultaat wordt getest op 800x600 en 1024 x 768 beeldschermen, evenals test op IE 5,5 en IE 6, alsmede Netscape 7/8, werkt overal naar behoren.

Een heel ander soort tekst vind je op de volgende pagina, ook 2 koloms:
http://www.mynidee.com/byhands/pyro.htm , beetje cryptisch, gaat over pyrografie ofwel houtbranden /schilderen.

Waarom met NVU werken? Ben ooit begonnen met Frontpage, totdat ik een 'schokgolf'onderging na het zien van de overhead. Heb veel programma's gezien en helaas ook gekocht, zoals Acehtml, uiteindelijk maak ik vrijwel alles in het PHP programma van DzSoft, simpel maar doeltreffend, maar het resultaat zie je voortdurend achteraf.
Had al eens gestoeid met een oudere versie van NVU, maar deze versie 1 levert mooie broncode en werkt toch wel plezierig, maar ja , nou die kolomen nog . Voor een goed begrip, CSS is in NVU te checken en te wijzigen, maar daar gaat het mij niet om. In veel gevallen is die sheet er al omdat ik ook apart de kleuren samenstel en dergelijke.

Graag jullie visie.
Ruudveen
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Als ik het goed begrijp gaat jouw vraag niet over hoe je CSS moet toepassen, maar meer over hoe je in Nvu het zo maakt dat je iets kunt selecteren/wijzigen ?!?

Ik begrijp het probleem nog niet helemaal. Ik heb jouw levensloop-pagina even gedownload en hier lokaal in Nvu geladen. Hoe ik in Nvu met het toetsenbord van de ene naar de andere kolom kom zou ik niet weten, maar als ik met de muis in een van de kolommen klik dan kan ik de inhoud ervan gewoon bewerken. Tenminste, zo lijkt het wel...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
ruudveen
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 december 2005, 20:58
    unknown unknown
Contacteer:

css kolommen

Bericht door ruudveen »

Yes sir,

Ik zie namelijk alleen kolom links, en ik wil in de rechter kolom nog wat korte tekstjes kwijt, de onderwerpen-links (css buttons kan nvu inderdaad niet weergeven, de ad's etc. Het kan wel, maar dan moet ik de file weer in de php-editor laden, aanpassen, en uploaden, terwijl dat toch ook in nvu zou moeten kunnen?

Maar....ik kan niet in die kolom rechts. Wanneer ik wel alvast die onderwerpen via 'bron' invoer, zie ik die url's wel afgebeeld, maar in de zin van wysiwyg gelijk aanpassen of aanvullen, gaat niet.

En feitelijk, je vorige reaktie op Ben kwam bij mij in beeld, net nadat ik mijn reaktie had geplaatst, gaat om gelijksoortige pagina's als in jou 2 voorbeelden.

mvg
Ruudveen
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik heb maar eens een screenshot gemaakt van jouw pagina in mijn Nvu (gewoon versie 1.0). Ik heb er een stukje tekst in de rechterkolom bij getikt. Allemaal gewoon WYSIWYG. Of begrijp ik jou nu nog steeds verkeerd ?

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
ruudveen
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 december 2005, 20:58
    unknown unknown
Contacteer:

css kolommen

Bericht door ruudveen »

We zijn er bijna Martijn, maar ik geef toe, ondanks een veelheid aan woorden vergeet ik de kern nog wel eens.

je hebt de pagina nu ingeladen, nadat ie afgerond was.

stel je voor, css sheet is aanwezig, een deel van de tekst was er ook al, in kolom links, dus ook de declaraties kolom links en kolom rechts, alleen de ad's werden niet weergegeven, lag aan de instelling van doctype en quotes.
tot zover.
Dan wil ik over naar kolom rechts. Nu zie je, zodra je klikt op de onderwerpen, dat er een witte kolom ontstaat plus een kleintje ter grootte van de breedte in de tab. Dat was allemaal niet zichtbaar voordat alle onderwerpen ingevuld waren via het andere programma.

Je krijgt nu een kip en ei verhaal. Staat er in kolom rechts al het een en ander, en je laadt pas dàn de html in NVU , gaat alles goed en kun je muteren.
Wil je vanaf nul in kolom rechts iets invoeren en de html staat nog steeds in NVU, kom je niet in kolom rechts. Dan dus naar programma 2, wegschrijven, en daarna weer terug naar NVU en dan kan het wel.
That's the point.
mvg
Ruudveen
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Je bedoelt dat het je niet lukt om zo'n pagina vanuit het niets (aka 'from scratch') met Nvu te maken ? Maar nu je de pagina eenmaal gemaakt hebt, kun je hem zo vaak kopieren als je zelf wilt en ook met Nvu aanpassen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie