Webshop met NVU?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
sandero
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 december 2005, 23:23
    unknown unknown

Webshop met NVU?

Bericht door sandero »

Hallo,

Ben totaal niet bekend met NVU. Ik wil graag een webshop maken waarin ik een "winkelwagentje" en 1 of 2 (flash)filmpjes wil gebruiken. Kan dat met NVU?

Iemand ervaring met andere opensource software en/of cms? Zie even door de bomen het bos niet meer.....open source/frontpage/dreamweaver/mambo/ webcreator 3.o/coffeecup er is zoveel te krijgen!!

Sandero
sandero
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 december 2005, 23:23
    unknown unknown

Bericht door sandero »

Martijn antwoorde:
Allereerst iets uitleggen tussen waarvoor een webserver ondersteuning moet bieden en wat overal kan draaien.
Je hebt speciale server-ondersteuning nodig voor:
- webshop + winkelwagentje
- content management systeem (CMS; zoals Mambo)
Je kunt wel zelf een catalogus met producten online zetten en je zou Nvu kunnen gebruiken voor het onderhoud daarvan. Je zou het winkelwagentje ook door een derde partij kunnen laten afhandelen en daarvoor kun je met Nvu bijvoorbeeld wel formulieren maken.

Maar als je echt serieus met e-commerce aan de slag wilt, dan is het aan te raden om dan ook de nodige server-ondersteuning bij een hosting-provider te regelen. Dan kun je daar een pakket als osCommerce installeren voor de webshop.

Je hebt geen extra server-ondersteuning nodig voor:
- Flash
- Java
Die programma's gaan er van uit dat de bezoeker al iets op zijn/haar computer heeft geinstalleerd waarmee de website bekeken kan worden (zoals een Flash-plugin of een Java Virtual Machine).
Voor Flash heb jij wel een programma nodig waarmee je Flash kunt maken. Normaal gesproken wordt daarvoor de software van Macromedia gebruikt, maar die is niet gratis.
Een gratis optie is om OpenOffice.org hiervoor te gebruiken. Met het Impress- en het Draw-gedeelte van OpenOffice.org kun je wel Flash exporteren, dus misschien is dat al wel voldoende voor jouw toepassing. Daarnaast zijn er ook wel andere toepassingen die goedkoper zijn dan Macromedia Flash en waarmee je toch ook Flash kunt genereren.

Nvu is vooral bedoeld om een webpagina mee samen te stellen. Stel dat je een leuk idee hebt en je hebt al wat leuke plaatjes en andere tekst, dan kan Nvu je helpen om daar een mooi geheel van te maken. Maar met Nvu kun je geen afbeeldingen maken en ook geen Flash of filmpjes. Nvu is zoals de meeste andere websitebouwers bedoeld om al die dingen samen tot 1 webpagina te smeden
Dank je voor je mail. Zal de rest in het forum plaatsen.
Oscommerce lijkt me een mooi programma, maar toch ben ik nog niet helemaal overtuigd dat dit mijn product word.

Het lijkt me heel erg moeilijk om met die software een site te maken waarvan je niet al van mijlenver ziet dat het van oscommerce is.

Aangezien een webshop maar een deel (welliswaar groot deel) van de site is, vraag ik me af, of het ook anders kan.

Met wysiwyg zou ik best een leuke site kunnen bouwen. Maar het gedeelte CMS (met winkelwagentje, gastenboek, mailings) mis ik dan.

- Weet iemand hiervoor een oplossing. Is mambo daartoe in staat en te intregeren in een wysiwyg editor zoals NVU?

- Kunnen er filmpjes (van foto's die in elkaar overvloeien) worden ingevoegd in NVU?

Zie even niet zo snel op deze site of ik een site mag noemen als vorbeeld....Als dat niet mag, moet de moderator dat maar even eruit knippen. Een site die ik toevallig zag (en totaal geen binding mee heb) is die van http://www.gijsje.nl/
Een hele simpele site, waarin produkten te koop worden aangeboden. Onderaan het produkt kun je dan bestellenen komt het meteen in een winkelwagentje.Zoiets is voor mij (voorlopig) voldoende. Iemand ideeen welke (open source) programma's ik daarvoor nodig heb?

Martijn, realiseer me dat je mn vraag al gedeeltelijk beantwoord hebt, maar kom er niet helemaal uit
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Met eventjes zoeken kwam ik dit voorbeeld tegen:
http://www.htmlgoodies.com/beyond/javas ... hp/3471331
http://www.htmlgoodies.com/legacy/beyon ... index.html
Er staat de nodige uitleg bij. Het geheel werkt met Javascript en cookies. Oftewel, de te bestellen items worden in een klein tekstbestandje op de computer van de gebruiker verzameld en uiteindelijk wordt op basis daarvan het bestelformulier samengesteld.
Als je de inhoud van dat bestelformulier ergens in een database terecht kan laten komen en daar een of ander proces achter hangt dan kom je volgens mij wel ergens.

Verder moet je je natuurlijk bepaalde dingen afvragen. Ik weet niet wat je online wilt gaan verkopen en wat dat met zich meebrengt. Bijvoorbeeld hoe gaan mensen betalen ? Wil je dat onder rembours (aan de postbode) laten doen of wil je iets met creditcards doen of wil je een modernere methode, zoals iets als http://www.ideal-betalen.nl/
Als je mensen online wilt laten betalen dan komt er doorgaans ook een stukje extra beveiliging bij kijken (digitale certificaten en SSL enzo).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
sandero
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 december 2005, 23:23
    unknown unknown

Joomla

Bericht door sandero »

Weer eens een vraagje.

Op zich heb ik ik in "Joomla" gevonden wat ik zocht. Nu weet ik dat er een extensie voor nvu is (mambo-templatebuilder) die ook in joomla werkt.

Heb echter een probleempje. Niet alle modules die ik in Joomla heb worden op mijn gemaakt template weergegeven.

Moet geloof ik "moduleposities" invoeren, is hier een handleiding voor in NVU? En moet ik voor dit toekennen de CSS en PHP induiken, of kan dit toekennen makkelijker? ( de WYSIWYG-methode...:))

Groet,

Sander
Zaffo
Berichten: 257
Lid geworden op: 6 juni 2005, 15:17
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Zaffo »

Als je een webshop wilt moet je eens kijken bij osCommerce. Een geweldige open source webshop, wat wil je nog meer.
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    unknown unknown

Bericht door joencie »

Zaffo
Ik heb belangstelling uw site Firemonger geopend.
Is het mogelijk wat meer uitleg te krijgen over de opgesomde extensie?
Mvg
Jo
Zaffo
Berichten: 257
Lid geworden op: 6 juni 2005, 15:17
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Zaffo »

Hopelijk komt binnenkort een nieuwe versie uit met Thunderbird 1.5 en de bijgewerkte vertaling. Maarja, dit moet van hogeraf komen.

Alles is mogelijk, maar laten we dat even via PB doen. Zeg maar welke uitleg en ik zal het opsturen.
Plaats reactie