3 vragen van een nieuwe cursist.

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    unknown unknown
Contacteer:

3 vragen van een nieuwe cursist.

Bericht door Anton Doove »

Beste Mensen.
Ik zal mij eerst even voorstellen als nieuwe cursist voor NVU-gebruik.

Mijn naam is Anton Doove en ben 66 jr. Ik wil graag NVU leren gebruiken.
Daarom heb ik de Ned.Tl.cursus uitgeprint,maar weet nog niet de weg.

Vraag 1: Waar begin ik het beste om te proberen?
Vraag 2. Met welke FTP kan ik mijn gemaakte HomePage uploaden?

Vraag 3. Is Smart-FTP misschien goed geschikt?
Mijn HomePage wil ik heel graag bij mijn Provider WANADOO plaatsen.

WANADOO ondersteunt geen PHP en MySQL,als dat nodig is met NVU.
Omdat ik rekening hou met deze factor,vraag ik dit liever eerst bij jullie.

Bijvoorbaat mijn vriendelijke dank voor de mogelijke reacties.
Ik wens iedereen een heel fijn 2006 toe met HomePage-plezier.

Vriendelijke groeten van Anton Doove.
Niet geschoten is ook mis.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Antw 1: start Nvu en probeer er eens iets mee te maken. Denk eerst maar gewoon dat het programma een tekstverwerker is (met wat extra functies om het maken van webpagina's te vereenvoudigen). Het programma beschikt over een Help-bestand in geval iets niet duidelijk is.
Daarnaast bieden de Nvu-vertalers een webpagina met diverse verwijzingen en er is een Nvu-cursus (PDF).

Antw 2: Nvu biedt ingebouwde FTP-functionaliteit (in de Sitebeheerder aan de linkerkant), maar ik denk dat het voorlopig aan te raden is om bijvoorbeeld Filezilla of
FireFTP (= een FTP-extensie in Firefox) te gebruiken. Die programma's bieden nu eenmaal alle mogelijkheden op dat gebied.

Antw 3: SmartFTP is niet gratis/opensource, dus is het misschien eerst aan te raden om de hierboven genoemde FTP-programma eerst te proberen. SmartFTP is een mooi programma, maar op gegeven moment heeft de maker er een irritante melding ingebouwd die tijdens kantooruren tevoorschijn komt als je het programma niet registreert (tegen betaling uiteraard). Officieel is dat voor zakelijke gebruikers bedoelt, maar het programma kan natuurlijk niet detecteren of het op dat moment zakelijk gebruikt wordt. Ik weet overigens niet of die melding er nu nog altijd in zit of dat er inmiddels voor een elegantere manier is gekozen.

Antw 4: met PHP en MySQL heb je voorlopig nog niets nodig, dus maak je daarover geen zorgen. Dat komt pas als je meer wilt dan met Nvu kan en als bijvoorbeeld online direct je eigen website wilt kunnen bijwerken (content management systeem; CMS).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    unknown unknown
Contacteer:

Dank voor de tip en weer gelijk nieuwe vragen.

Bericht door Anton Doove »

Beste Martijn. Ik dank je voor de FTP-tip van FireFox zelf.
Dan ruim ik die Smart-FTP wel op,want hij was eerst gratis.

Ik kan met mijn AOW niet alles betalen voor de PC.
Aangezien ik 3 applicaties van Mozilla heb,kies ik de FTP van FireFox.
Wanneer ik zover ben kom hier wel op terug.

Ik heb nu de vraag over PHP en MySQL.
Hoort dat wel bij NVU of juist helemaal niet?

Als dat niet bij elkaar hoort,komt dat mooi uit.

Ik wil de Site die ik met NVU maak,bij Wanadoo plaatsen.

Wanadoo ondersteunt n.l.geen PHP en MySQL,zoals ik vernam.
Dus kan ik die Site met NVU gemaakt bij Wanadoo plaatsen.

Ik heb daar de beschikking over een ruimte van 20 MB. Is genoeg.
Voor het maken van die Site heb ik een andere vraag.

Dat plaats ik wel in een nieuw bericht dat hierop aansluit.
Tot straks dan maar met mijn vriendelijke groeten.

Anton Doove.
Niet geschoten is ook mis.
Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

Bericht door FFuser »

Je kan perfect een website maken in Nvu zonder gebruik te maken van PHP en MySQL. (voor deze laatste zijn vele betere programmas beschikbaar)
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Dank voor de tip en weer gelijk nieuwe vragen.

Bericht door nirwana »

Anton Doove schreef:Dan ruim ik die Smart-FTP wel op,want hij was eerst gratis.
Ik heb zelf de eerste Nederlandse vertaling voor SmartFTP gemaakt. Toen was het programma inderdaad nog zonder problemen gratis te gebruiken. Dat ging daarna steeds meer richting commercieel gebruik. Op zich wel logisch als je het vanuit de ontwikkelaar bekijkt, want die man wil ook wel iets terug zien voor zijn inspanningen. Maar op die manier is hij mij wel als vertaler kwijtgeraakt. Daar zal hij nu verder vast niet rouwig om zijn, maar zo gaan die dingen.
Anton Doove schreef:Ik kan met mijn AOW niet alles betalen voor de PC. Aangezien ik 3 applicaties van Mozilla heb,kies ik de FTP van FireFox. Wanneer ik zover ben kom hier wel op terug.
Wie heeft gezegd dat software perse geld moet kosten ? Ik heb complete pagina's met allemaal software waar je geen cent voor hoeft te betalen: http://freeware.pagina.nl
Anton Doove schreef:Ik heb nu de vraag over PHP en MySQL. Hoort dat wel bij NVU of juist helemaal niet?
Zoals ik al eerder aangaf: php en mysql kun je op dit moment rustig uit je hoofd zetten. Voor een eerste website hoef je je daar nog echt niet druk over te maken. Dat moet gewoon iets worden dat je bij iedere provider op een server kan achterlaten. Vanuit dat punt kun je altijd nog kijken wat je er verder nog mee zou willen.
Anton Doove schreef:Ik wil de Site die ik met NVU maak,bij Wanadoo plaatsen.
Nvu is gewoon een programma om op eenvoudige manier webpagina's (HTML) mee te maken. Die pagina's kun je altijd oppakken en op een willekeurige webserver plaatsen. Daarvoor heb je geen scripts of database nodig.
Anton Doove schreef:Voor het maken van die Site heb ik een andere vraag.
Dat plaats ik wel in een nieuw bericht dat hierop aansluit.
Dat kun je ook prima bij dit onderwerp aan plakken, aangezien het er nog bij hoort. Als het nu over iets totaal anders zou gaan dan zou ik aanraden om er een nieuw onderwerp voor aan te maken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie