Achtergrond kleur

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    unknown unknown

Achtergrond kleur

Bericht door joencie »

Gebruik van NVU.

Wanneer bij een tabel 1 of meerdere cellen een achtergrondkleur toegewezen hebben gekregen is het blijkbaar niet mogelijk om terug te keren naar een doorzichtige achtergrond van de cel (tenzij het ongedaan maken met Ctrl+Z, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling).
Het vakje naast de eerder toegepaste kleur is uitgevinkt bij de eigenschappen van de cel, maar er verandert niets.

Klopt dit of is er toch een andere manier?

Is het ook mogelijk de graad van transparantie te bepalen bij de achtergrondkleur van een cel in een tabel?

Jo
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Het is waarschijnlijk niet helemaal zoals het bedoeld is, maar als ik in het venster om de kleur te kiezen achter Hex de code verwijder en dan op Ok klik, dan krijg ik wel weer de oude situatie terug.

PS: lukt het jou om een hele kolom te selecteren en dan voor al die cellen de achtergrondkleur in te stellen ? Bij mij gebeurt er dan in elk geval niets.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    unknown unknown

Bericht door joencie »

Nirwana,

Effectief, als ik de Hex-code verwijder dan verdwijnt inderdaad de kleur in de cel. Thanx!
En...neen, het lukt mij ook niet een hele kolom of rij met een achtergrondkleur in te stellen. Alleen cel per cel.
Een beetje van het zelfde laken een broek is het bij het instellen van rijen of kolommen niet mogelijk om deze in hun geheel een vaste breedte of hoogte mee te geven. Alles moet daar ook cel per cel ingegeven worden.
Of is dat alleen bij mij.
Er zijn nog van die dingen: bv. dat je alleen (op het normaal scherm dan) de grootte van de tekst kunt beheersen met het voorgekauwde kleiner, groter, x-groot...enz. en dat daarenboven de cel (onnodig) vergroot in de hoogte (bij bv. xx-groot) terwijl er voldoende plaats is binnen de cel. ('t is een beetje zoals hier bij het bepalen van de lettergrootte)
Ik weet wel: via de bronnen kun je dat allemaal rechttrekken, maar voor een WYSIWYG programma is het nogal vervelend.
Zo is het voortdurend zoeken naar sluipwegen om een vrij eenvoudig doel te kunnen bereiken.
Naar mijn gevoel scheelt er wel iets aan het comfort bij het gebruik van NVU.
Mvg
Jo
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

joencie schreef:Naar mijn gevoel scheelt er wel iets aan het comfort bij het gebruik van NVU.
Soms denk ik wel eens hoe Nvu getest is. Tenminste, als ik dit soort dingen tegenkom waarvan ik weet dat je als normale gebruiker zou verwachten dat het enig effect heeft en dat blijkt dan toch niet zo te zijn. Of zou het zo zijn dat Nvu beter te pas wordt als je eerst voor je site een goede CSS-definieert en dan die klassen overal toepast ofzo ? Ik bedoel: er zal toch een manier zijn waarop je goed met Nvu moet kunnen werken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie