Tekstgebied

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    unknown unknown

Tekstgebied

Bericht door joencie »

Ik heb een tekst gebied gemaakt in een cel van een tabel.
Het tekstvak heeft 22 rijen en 45 kolommen.
Daarin kan ik een redelijke hoeveelheid tekst plaatsen zodat de bezoeker kan scrollen om deze te lezen.

Mijn vraag is nu: hoe kan ik de achtergrondkleur (die nu wit is) transparant maken of een bepaalde kleur geven?
en
Hoe kan ik de weergave van het lettertype (die nu in Times New Roman staan) veranderen qua type, grootte en kleur?

Is er iemand die mij hierbij kan helpen?
Met dank
Jo
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Dit alles doe je via CSS-regels. Bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

textarea
{
	background-color: blue;
	color: white;
	font-family: Verdana;
	font-size: 18px;
}

-->
</style>
Zo geef je de achtergrond een blauwe kleur, geef je de tekst een witte kleur, zeg je dat de letters in Verdana moeten worden weergegeven en dat die letters een grootte van 18 pixels moeten hebben.

Als je nog geen kaas hebt gegeten van CSS dan verwijs ik je naar deze Nederlandstalige cursus (in opbouw): http://modernmarkup.com/html-css/css-basis/
Er wordt nog druk aan die site gewerkt, maar de informatie die erop staat heb ik gisteren eens doorgelezen en voor een beginnend webbouwer staat er handige uitleg en voorbeelden. En mocht je iets niet begrijpen, dan kun je het altijd hier vragen.

Als je meer van CSS leert dan leer je ook dat je van de bovenstaande regels eenvoudig een klasse kunt maken en op die manier kun je deze bijvoorbeeld hergebruiken in een formulier. Dan krijg je

Code: Selecteer alles

.blauw
{
	background-color: blue;
	color: white;
	font-family: Verdana;
	font-size: 18px;
}
en die kun je op elk element toepassen via class="blauw" als attribuut. Bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

<input type="text" name="naam" class="blauw"><br>
<textarea class="blauw" rows="22" cols="45">Groot stuk tekst erin zodat we moeten scrollen...</textarea>
En als je je helemaal niet in de CSS wilt verdiepen, dan is er altijd nog Nvu om je te helpen. Die heeft in het Extra-menu een CSS-bewerker zodat je eenvoudiger CSS kunt bewerken. Maar dat is net hoe je wilt werken: in code of op visuele wijze.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    unknown unknown

Bericht door joencie »

Bedankt Martijn,

Ik heb uw raad gevolgd en heb, na enig zwoegen, een CSS gemaakt in Nvu.
Alles werkt prachtig, maar ik kan de tekst niet voldoende beheersen.
Er zijn zinnen die voortijdig afgebroken worden terwijl er nog voldoende plaats is op de rij.
Ik heb alles uitgeprobeerd op de dialoogbox van 'tekstgebiedseigenschappen', maar bekom niet het verwachte resultaat.
Zijn er voorwaarden gekoppeld aan de tekst in de textarea bv. leestekens, paragraaf-einde, spaties edm...?
Verder wou ik nog binnen de tekst een woord vet maken of een andere kleur geven en een blancoregel maken tussen een aantal paragrafen.

Ik heb heel wat bekeken op het net betreffende CSS en TEXTAREA, maar ik vind eigenlijk niet wat ik zoek.

Kunt u mij nog een eindje verder op weg helpen?

Dank
Jo
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

joencie schreef:Ik heb alles uitgeprobeerd op de dialoogbox van 'tekstgebiedseigenschappen', maar bekom niet het verwachte resultaat.
Zijn er voorwaarden gekoppeld aan de tekst in de textarea bv. leestekens, paragraaf-einde, spaties edm...?
Ik vermoed dat Nvu nog wat extra handelingen uitvoert waardoor alle tekst op een bepaalde manier wordt geformatteerd. Ik krijg het allicht niet voor elkaar om een lege regel ertussen te plaatsen. Als ik dat buiten Nvu om doe dan krijg ik dat wel voor elkaar.
joencie schreef:Verder wou ik nog binnen de tekst een woord vet maken of een andere kleur geven
Dat gaat je niet lukken in een textarea. Dan moet je eerder een iframe gaan gebruiken, want daarin kun je allerlei HTML-opmaak wel weergeven (en ook scrollen enzo). Alleen ondersteunt Nvu volgens mij geen iframes.
Als je er via de Bron-weergave echter een iframe aan toevoegt, dan wordt die wel gewoon weergegeven. Alleen als je die pagina opnieuw inlaadt dan meldt Nvu dat de pagina om een onbekende reden niet bewerkt kan worden. Geen nood, je kunt de pagina wel bewerken, maar niet de inhoud van het iframe.
Wel kun je de inhoud van het iframe bewerken als je die pagina in Nvu laadt, want dat is gewoon een externe HTML-pagina.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    unknown unknown

Bericht door joencie »

Martijn,

U schrijft: ...Als ik dat buiten Nvu om doe dan krijg ik dat wel voor elkaar...
Wat moet daaronder verstaan?

Voor het tweede gedeelte zal ik dus eerst iets over iframe moeten leren.

Het afbreken van de tekst is echter voorlopig mijn eerste zorg en graag wat meer daarover aub.

Dank voor het vlugge antwoord.

Mvg
Jo
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

joencie schreef:U schrijft:
Zeg maar "je", want anders ga ik me zo oud voelen...
joencie schreef: ...Als ik dat buiten Nvu om doe dan krijg ik dat wel voor elkaar...
Wat moet daaronder verstaan?
Open de HTML-pagina in een tekst-editor (Windows Kladblok voldoet al) en plaats daarmee de gewenste tekst in het bestand. Vervolgens kun je de HTML-pagina opslaan en weer in Nvu laden. Alleen weet ik niet wanneer Nvu weer die code opnieuw gaat verschuiven. Nvu heeft wel een instelling om aan te geven dat het de code met rust moet laten, maar zelfs dan gaat het programma er nog mee aan de haal.
joencie schreef:Voor het tweede gedeelte zal ik dus eerst iets over iframe moeten leren.
Ik zou voor het geheel met een iframe aan de slag gaan.
joencie schreef:Het afbreken van de tekst is echter voorlopig mijn eerste zorg en graag wat meer daarover aub.
De tekst in een textarea wordt volgens mij bepaalt door wat Nvu er zelf van maakt. Alle regeleinden die in de tekst in de HTML-code staan worden meegenomen. Ik heb in de Bron-weergave van Nvu wel eens een paar woorden verwijderd, maar dan wordt niet alles netjes opgevuld. Dat zul je dus zelf moeten doen. Maar als je zelf nieuwe regels invoegt in de Bron-weergave, dan gaat Nvu daar weer mee aan het schuiven. Dat is dus behoorlijk onhandig.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    unknown unknown

Bericht door joencie »

Martijn,

Ik heb inmiddels een remedie gevonden voor mijn probleem.

Ik heb dezelfde vragen gesteld op het Multidesk forum, alwaar een zekere "Martijn" mij in niet mis te verstane, doch heldere, woorden uitlegde dat ik voor het probleem geen textarea nodig had, maar eerder een div met daaraan een CSS gekoppeld.
Na enig zoekwerk in de Handleiding Html en wat geëxperimenteer ben ik er na 1 uurtje in geslaagd het voor mekaar te krijgen.

Ik dank u voor de toch nuttige raadgevingen.

Mvg
Jo

Een vraagje die ik ook stelde aan de andere Martijn: "jullie zijn beide toch niet dezelfde?"
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

joencie schreef:Een vraagje die ik ook stelde aan de andere Martijn: "jullie zijn beide toch niet dezelfde?"
Ik denk van niet, aangezien ik dat forum niet kende. Maar het zal wel in de naam zitten ofzo. Ik had ook iets met een div kunnen antwoorden, maar ik kwam met een iframe als suggestie. Mij maakt het verder niet uit wat je ervoor gebruikt, zolang het er maar leuk uit komt te zien. Plaats je hier even een web-adres zodra je het online hebt staan ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    unknown unknown

Bericht door joencie »

Martijn,

Ik ben blij dat ik toch op een vrij korte termijn een oplossing heb gekregen voor het tekstgebied-probleem en dit dank zij 2 Martijns.

Hieronder de website met het adres van de bewuste pagina:

http://users.skynet.be/joencie/ov_roo_04_tekst.html

Ik ben met de site in sept ll. begonnen van scratch met Nvu (nadat ik vroeger een site had gerund via Frontpage en daar wilde ik vanaf), dus jullie kritiek zal van harte welkom zijn.

Nogmaals dank,

Mvg
Jo
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

joencie schreef:Ik ben met de site in sept ll. begonnen van scratch met Nvu (nadat ik vroeger een site had gerund via Frontpage en daar wilde ik vanaf), dus jullie kritiek zal van harte welkom zijn.
Het geheel ziet er erg netjes uit. Let alleen even op de titels van de pagina's die bovenin de browser verschijnen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    unknown unknown

Bericht door joencie »

Wat bedoel je met de titels van de pagina bovenin de browser?
Kloppen deze niet of is het gewenst een andere naam te geven?
Nu zijn het, dacht ik, de exacte benamingen die ik eraan gaf om de weg niet te verliezen.
Mvg.
Jo
Plaats reactie