webalbum plaatsen

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Kabila
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 februari 2006, 0:16
Locatie: zelzate
    unknown unknown

webalbum plaatsen

Bericht door Kabila »

allen,

hoe moet ik een webalbum om mijn site zetten?Ik heb jalbum geinstallerd op mijn pc en een album maken lukt wel maar hoe moet ik dit op mijn site krijgen?Kan dit gratis of moet hiervoor betaald worden?Is zo'n album maken ook mogelijk in photoshop?


mvg Tom
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

uploaden doe je meestal met een FTP programma
Firefox heeft er een extensie voor <a href="http://www.extensionsmirror.nl/index.ph ... FireFTP</a>
of een ander programma zoals <a href="http://sourceforge.net/project/showfile ... leZilla</a>

hier mee kun je je album uploaden naar je website

je hebt natuurlijk wel wat gegevens nodig die je in die programma's moet invullen om ze te uploaden wachtwoord en inlognaam maar als het goed is heb je die van je provider gehad
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Kabila
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 februari 2006, 0:16
Locatie: zelzate
    unknown unknown

Bericht door Kabila »

Beste,

dank voor je hulp, uploaden is nu gelukt maar hoe krijg ik dit album nu op mijn site?

mvg


Tom
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

met <a href="http://www.mozilla-nl.org/producten/nvu/"> NVU </a>kan je een website maken
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Kabila
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 februari 2006, 0:16
Locatie: zelzate
    unknown unknown

Bericht door Kabila »

ik heb een website gebouwd met NVU en nu wil ik het fotoalbum erop zetten, dat wil nu niet lukken.


mvg Tom
pietjepuk
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 januari 2006, 14:46
    unknown unknown

Bericht door pietjepuk »

De pagina waar het album+foto's op staan uploaden lijkt mij.
Kabila
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 februari 2006, 0:16
Locatie: zelzate
    unknown unknown

Bericht door Kabila »

de pagina + foto's staan geupload maar hoe moet ik ze nu naar mijn website plaatsen?

mvg Tom
pietjepuk
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 januari 2006, 14:46
    unknown unknown

Bericht door pietjepuk »

Kabila schreef:de pagina + foto's staan geupload maar hoe moet ik ze nu naar mijn website plaatsen?

mvg Tom
Je schrijft dat je een website hebt, als je je pagina hebt geupload dan moet je de pagina met album toch gewoon kunnen zien?
Kabila
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 februari 2006, 0:16
Locatie: zelzate
    unknown unknown

Bericht door Kabila »

ja, het programma waar ik mijn album heb gemaakt is Jalbum, en ik heb met datzefde programma het album geupload,als ik ga kijken bij mijn netwerklocaties, staat de map "album" daar wel in,maar als ik mijn website open , kan ik nergens iets vinden?, een link maken naar die map lukt niet, wel naar index.htlm in diezelfde map, maar als ik dat doe, zie ik enkel wat kaders op mijn site?



mvg Tom
pietjepuk
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 januari 2006, 14:46
    unknown unknown

Bericht door pietjepuk »

Ik heb een beknopte handleiding op het net gevonden zie link
http://users.pandora.be/gino.vanherwegh ... jalbum.htm
daarin staat het volgende;

On line plaatsen Ben je tevreden met het resultaat? Dan is het hoog tijd om de boel naar je webruimte te verhuizen. Je hoeft daarvoor JAlbum niet te verlaten: via FTP kan je onder het tabblad ‘Publiceer’ de bestanden van het fotoalbum kopiëren naar je webruimte op het internet. Geef bij ‘FTP-verbinding eigenschappen’ de nodige informatie in, waaronder de juiste url, je inlognaam en je wachtwoord. We raden aan om op je webruimte een aparte map te maken waar je de bestanden van JAlbum naartoe stuurt. De naam van deze map geef je in naast het vak ‘Directory op server’. Klik vervolgens op de knop ‘Upload alles’ om het kopieerproces in gang te zetten. Hou er wel rekening mee dat het uploaden, zelfs met breedband, behoorlijk lang kan duren. Zeker als je aangaf dat ook de originele foto's meegenomen moesten worden. Klaar? Geef dan de juiste url in in je webbrowser... en genieten maar!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Kabila schreef:een link maken naar die map lukt niet, wel naar index.htlm in diezelfde map, maar als ik dat doe, zie ik enkel wat kaders op mijn site?
Tom,

Geef eens een link naar jouw site, zodat we met je mee kunnen kijken en je aanwijzingen kunnen geven.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Kabila
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 februari 2006, 0:16
Locatie: zelzate
    unknown unknown

Bericht door Kabila »

Hieronder de voorlopige link naar de website;
http://users.telenet.be/www.familie_pedeken.be/

groeten Tom
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

En hier staat wsl jouw album:
http://users.telenet.be/www.familie_pedeken.be/album/

Wil je die beginpagina en het album aan elkaar kopppelen, dan maak je een link op de beginpagina naar het album.

Code: Selecteer alles

<a href="album/index.html">Fotoalbum</a>
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Kabila
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 februari 2006, 0:16
Locatie: zelzate
    unknown unknown

Bericht door Kabila »

Martyn,

dank voor uw hulp maar ik heb dit geprobeerd maar het lukte niet, wel was mijn achtergrondkleur verdwenen en hier en daar nog wat miserie, ik heb dan ook geen benul waar ik de code moet tussen zetten, ik heb het al gezegd hé, ik heb totaal geen kennis van html.Is er een andere manier om die link te maken?


alvast bedankt



mvg Tom
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik heb de webpagina nogmaals bekeken en zie de verwijzing naar het album waarschijnlijk onder "mijn foto's" moet komen.

Laadt daarom die beginpagina in Nvu en klik met de rechtermuisknop op de verwijzing naar Mijn foto's in de tabel bovenaan de pagina.

Er verschijnt nu een menu in beeld (contextmenu).

Kies daarin voor Koppeling eigenschappen. Dan zie je een nieuw venster met daarin de lange tekst ../../../../Local%20Settings/Temporary%20Internet%20Files/Content.IE5/G4TBAQKL/index%5B3%5D.html
Die dien je te vervangen door album/index.html
De verwijzing naar de map met tijdelijke Internet-bestanden bestaat enkel op de eigen PC en niet op het internet.

Klik vervolgens op OK om de wijziging door te voeren.
De pagina opslaan en op Internet plaatsen en dan moet het wel goed werken.

Tip: probeer eens iets te doen aan de kleurstelling van die tabel en de tekst erin. De combinatie van een lichtpaarse achtergrond met gele tekst maakt het geheel niet lekker leesbaar. Als je op een link klikt dan wordt deze blauw. Dat is wel goed leesbaar, dus dat kan ook standaard voor de linkleur worden gebruikt.
Dat laatste is in Nvu in te stellen via het menu Opmaak > Paginakleuren en achtergrond. Selecteer daar een blauwe kleur voor de Koppelingstekst en dan ziet het geheel er al een stuk leesbaarder uit.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie