Achtergrondafbeelding uitvullen?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
pat
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 februari 2006, 15:40
Locatie: Indonesië/leuven
    unknown unknown

Achtergrondafbeelding uitvullen?

Bericht door pat »

Hallo,
Ik had zonet eens een blad gemaakt met een achtergrondafbeelding. Ik had nochtans 'in venster 100%' aangevinkt in de veronderstelling dat de afbeelding dan de gehele webpagina vult ongeacht de grootte. Als ik die nu bekijk dan blijkt dat zowel rechts opzij als onderaan nog een stuk erbij komt van diezelfde afbeelding. ALs ik bvb in mijn browser de bladwijzers wegdoe en dus een groter schermoppervlak heb dan heb ik hetzelfde voor. Rarara?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Het werkt beter als je de voorbeelden die je met Nvu maakt eens op een website zet. Dan kun je daarnaar verwijzen in je berichten en kunnen wij precies zien wat je bedoelt. Je kunt jouw website ook opgeven in je forumprofiel.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
pat
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 februari 2006, 15:40
Locatie: Indonesië/leuven
    unknown unknown

Bericht door pat »

Een domeinnaam heb ik al maar nog geen hostingpakket, dat is voor één van de volgende dagen of week. En van hieruit is het ook moeilijk op iets up te loaden daar ik met een ongelofelijke snelheid zit van 21 tot 33,6kbps.
Misschien doe ik iets verkeerd door de collage -die als achtergrond moet dienen- gemaakt in Photoshop Elements op A4-formaat op te slaan (GIF) en zo te importeren?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

pat schreef:Een domeinnaam heb ik al maar nog geen hostingpakket, dat is voor één van de volgende dagen of week. En van hieruit is het ook moeilijk op iets up te loaden daar ik met een ongelofelijke snelheid zit van 21 tot 33,6kbps.
Gelukkig zijn de HTML-pagina's (zeker als het om testpagina's gaat) doorgaans klein van formaat.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Ik denk dat Pat dit bedoelt:

http://www.xs4all.nl/~fjpol/speeltuin/uitvullen.html

Bij de ene achtergrond gaat het prima en soms niet en waarom het dan mis gaat is mij ook een raadsel.
pat
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 februari 2006, 15:40
Locatie: Indonesië/leuven
    unknown unknown

Bericht door pat »

Ik denk dat ik iets verkeerd deed. Als ik een achtergrondafbeelding invoegde en op de enter-knop duwde verder dan mijn achtergrondafbeelding reikte dan begon die afbeelding zich te herhalen. Dus als ik enkel met de cursor bewoog dan gebeurde dit niet. (Verder was mijn instelling 100%) Dus aan de onderkant kan ik het beperken maar aan de zijkant herhaald mijn achtergrondafbeelding zich. Hoe breder je het actieve venster zet (door bijvoorbeeld ) de bladwijzer-zijbalk weg te doen hoe meer de achtergrond zich herhaald.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Standaard herhaald een achtergrondafbeelding van een webpagina zich inderdaad. Dat kun je wijzigen via CSS-codes als background-repeat: no-repeat;
http://www.handleidinghtml.nl/css/eigen ... elden.html
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Dat zeg je nu wel, maar bij de meeste achterronden heb ik daar helemaal geen last van. Kun je dat als het zich voordoet niet wijzigen zonder CSS?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Frederik schreef:Dat zeg je nu wel, maar bij de meeste achterronden heb ik daar helemaal geen last van. Kun je dat als het zich voordoet niet wijzigen zonder CSS?
Je kunt ook zonder CSS wel iets doen, maar dan kom je volgens mij al snel in de uitbreiding als BGPROPERTIES: http://www.handleidinghtml.nl/html/elementen/body.html
En dat is geen onderdeel van de W3C-standaard. Het is volgens mij een uitbreiding van Microsoft op de HTML-taal op basis van hun 'embrace and extend'-beleid.

Daarom raad ik aan om het via CSS te specificeren. Doorgaans is een achtergrond voldoende groot zodat die zich niet snel zal herhalen. Heb je voorbeelden van sites waarbij de achtergrond zich niet herhaalt ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
pat
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 februari 2006, 15:40
Locatie: Indonesië/leuven
    unknown unknown

Bericht door pat »

Het vorige is te hoog gegrepen voor een groentje zoals ik. Kan ik iets veranderen gewoon in de bron? Ik heb de pagina niet met CSS gemaakt.

</head>
<body
style="background-image: url(file:///D:/Uluwatu-shop/achtergrondproducten.gif);">
<br />
<br />

Dit is wat ik in de bron terugvind. Ik heb er niet veel verstand van. Hopelijk kan je hier iets mee aanvangen.
Groeten,
pietjepuk
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 januari 2006, 14:46
    unknown unknown

Bericht door pietjepuk »

Dit is de code voor een achtergrondfiguur zonder herhalen van de afbeelding op een webpagina.

(0010.gif) vervang je door je eigen afbeelding.


deze is voor het willekeurig plaatsen van een afbeelding

<body style="background:url(0010.gif) 100px 200px no-repeat;">


en deze is voor het gecentreerd plaatsen

<body style="background:url(0010.gif) center center no-repeat;">


Als je in plaats van jou code een van bovenstaande codes plaatst dan heb je een achtergrond zonder herhaling.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

IK heb dit uitgeprobeerd, maar het werkt voor geen meter, sommige achtergrondafbeeldingen laten zich herhalen. Nu zijn er duizenden achtergronden beschikbaar, dus dat is geen probleem. Zoek gewoon een andere, maar waarom Nvu de ene afbeelding wel mooi laat zien en bij de andere niet: mij is het een raadsel.
pietjepuk
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 januari 2006, 14:46
    unknown unknown

Bericht door pietjepuk »

@Frederik


Als de achtergrond afbeelding net zo groot is als de pagina dan valt er ook weinig te herhalen. Laat eens een pagina zien waarvan de achtergrond afbeelding zich herhaald, dan kunnen we verder kijken wat er aan gedaan kan worden.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Die had ik hier al boven gezet:

http://www.xs4all.nl/~fjpol/speeltuin/uitvullen.html

de afbeelding is 1024x768 pixels
pietjepuk
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 januari 2006, 14:46
    unknown unknown

Bericht door pietjepuk »

Wat jij laat zien is een plaatje met een herhalend motiefje er op, gemaakt in paintshop/pro of fotoshop.
En als je dat plaatje met 1024x768 pixels dan op een pagina als achtergrond zet dan krijg je wat jij laat zien. Als je hetzelfde plaatje nou eens op de pagina zet met laten we zeggen 100x100px, dan kan je het verschil zien wat jij bedoeld en wat ik bedoel.
Plaats reactie