Externe button invoeren?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
pat
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 februari 2006, 15:40
Locatie: Indonesië/leuven
    unknown unknown

Externe button invoeren?

Bericht door pat »

Hallo,
Ik heb net in Photoshop ontdekt dat je daar ook buttons kan maken. Dat is natuurlijk tof omdat je zo een button kan maken die dichter aanleunt bij je website. Maar moet ik dan de button dan al een tekst geven in Photoshop (bvb home)? Ik kan wel externe buttons invoeren maar ik kan er geen tekst intypen. En worden dan automatisch de koppelingskleuren....aangemaakt die je ingevoegd hebt bij instelling 'paginakleuren en achtergrond'. Bedankt.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Een grafische knop kun je helemaal vormgeven zoals jij het wilt, maar dat staat los van de opmaak van jouw website. Als je beiden bij elkaar aan wilt laten sluiten dan moet je daar dus zelf voor zorgen. In de webpagina nemen ze niet automatisch elkaars opmaak over.

Daarom zou ik je willen adviseren om gewone tekstknoppen in je webpagina te gebruiken. Je kunt met <button>Dit is een knop</button> een button aan je website toevoegen. Vervolgens kun je met CSS-code opmaak toevoegen aan de knop. Je kunt de knop dan zelfs een achtergrondafbeelding mee geven. Zo kun je de knop wel een mooi uiterlijk geven, maar kun je de tekst op de knoppen gewoon in je website opgeven zonder dat je daarvoor een grafisch programma nodig hebt.

Enkele voorbeelden van de mogelijkheden met tekstuele knoppen en CSS:
http://www.search-this.com/css_buttons2.html
http://www.webcredible.co.uk/user-frien ... tons.shtml
http://sophie-g.net/jobs/css/e_buttons.htm
Wees wel gewaarschuwd dat dit even wat verder gaat dan het invoegen van een afbeelding in je webpagina en daaraan een verwijzing naar een andere pagina toekennen. Maar het resultaat mag er zeker zijn...

Ter info: Adobe Photoshop is niet het enige goede grafische programma. GIMP biedt ook veel mogelijkheden, is opensource en kun je gratis gebruiken. Maar als je al een licentie voor Photoshop hebt gekocht dan wil ik je niet weerhouden om dat programma verder te gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
pat
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 februari 2006, 15:40
Locatie: Indonesië/leuven
    unknown unknown

Bericht door pat »

Bedankt voor dit snelle antwoord. Ik ga het vanavond eens nader bekijken (het is hier wel al zes uur later dan in B en NL).
Gimp al ik al eens op de computer gezet maar ik heb Photoshop Elements. Dit stond op mijn Vaio als ik hem kocht. En hier Gimp opnieuw downloaden lukt niet omwille van de trage verbinding. Ik laat je iets weten of het gelukt is.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

pat schreef:Gimp al ik al eens op de computer gezet maar ik heb Photoshop Elements. Dit stond op mijn Vaio als ik hem kocht.
Dan valt het idd mee.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
pat
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 februari 2006, 15:40
Locatie: Indonesië/leuven
    unknown unknown

Bericht door pat »

Kan ik dan ook gewoon een'artistieke' tekst als button gebruiken waarvan de achtergrond transparant is? Dus dat het precies op de achtergrond is geschreven in een artistiek lettertype en dat dan een button is met een koppeling. Ik dacht hier een klein bestandje (zoals bij een mail) als voorbeeld mee te sturen maar weet niet hoe ik het moet doen.[/img]
pat
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 februari 2006, 15:40
Locatie: Indonesië/leuven
    unknown unknown

Bericht door pat »

Oeps, ik denk dat ik te snel ben geweest want ik denk dat het me al gelukt is. Ik heb de vorige raadgevingen opgevolgd en denk dat het me gelukt is. Yes.
Ik leer hier elke dag bij.
Plaats reactie