Mag traditionele muziek op een website?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
pat
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 februari 2006, 15:40
Locatie: Indonesië/leuven
    unknown unknown

Mag traditionele muziek op een website?

Bericht door pat »

Ik had graag wat muziek gezet op onze (eerste) website, als achtergrond. Uiteraard mag je niet zomaar eender welk liedje erop zetten zonder auteursrechten (logischerwijze) te betalen of zonder de teostemming van de auteur. Maar ik meen mij iets te herinneren dat als een muziekje een bepaalde ouderdom heeft dat dat vervalt. Ik dacht aan een traditoneel muziekje dat algemeen bezit is. Ik geef als voorbeeld; het nationale volkslied of een kinderliedje zoals 'hoedje van' of 'ik zag twee beren...'. Mag dat zonder in iemands vaarwater te komen?
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Muziekstukken waar geen rechten op staan, zijn toegelaten. Het voorbeeld van "Ik zag twee beren..." is goed.
Er is dan nog wel het probleem van de "uitvoerder". Als iemand die tekst inzingt, wilt hij/zij daar een vergoeding voor.

Op het Net zijn echter wel muziekstukken te vinden onder de Creative Commons Licentie. Die licentie zegt dat je de muziek mag gebruiken als je, afhankelijk van de licentie, al dan niet de naam van de uitvoerder vermeldt.

Met oudere klassieke muziek is het net hetzelfde: Mozart mag, als je toestemming hebt van de uitvoerder (of als diens licentie het toelaat).

Een tip om dit alles te vermijden: gebruik een MIDI-bestand. Die vind je genoeg op internet en daar zijn (meestal) geen rechten aan verbonden.


Hou er wel rekening mee dat niet iedereen er mee opgezet is dat er muziek afgespeeld wordt. Als mensen al naar muziek aan het luisteren zijn, willen ze geen "tweede stem" ertussendoor krijgen...
pat
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 februari 2006, 15:40
Locatie: Indonesië/leuven
    unknown unknown

Bericht door pat »

Bedankt voor je complete en duidelijke antwoord.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Volgens mij heb je hier een ruime collectie aan opensource muziek en daar zit bijvoorbeeld ook Slovaakse of Poolse volksmuziek bij.
http://www.archive.org/browse.php?field ... io&cat=756
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
pat
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 februari 2006, 15:40
Locatie: Indonesië/leuven
    unknown unknown

Bericht door pat »

OK, bedankt. Ik heb iets gevonden. Helaas zal ik moeten wachten tot ik terug in België ben en over een snelle internetverbinding beschik want hier kan ik niets downloaden (momenteel 28,8kbps), tenzij het heel klein is.
Plaats reactie