Webdesignprobleem

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Samuël
    unknown unknown

Webdesignprobleem

Bericht door Samuël »

Ik werk momenteel aan een vernieuwde versie van mijn website en heb een probleem. Telkens ik na het typen een paar maal op enter duw, moet ik het lettertype en de gewenste kleur herinstellen. Niet echt aangenaam werken. Hoe zorg ik ervoor dat ik het eenmalig instel en dat het gewoon blijft staan? Ik gebruik Nvu 1.0.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Even een CSS-bestand aan je pagina koppelen ? Doorzoek dit forum maar eens op de term CSS. Via het menu Extra > CSS bewerken kun je een CSS-stylesheet aanmaken voor je website. Die kun je dan aan elke pagina van je site koppelen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Mooi antwoord en simpel. Desondanks heb ik al heel wat websites afgeploegd hoe dat nu toch precies moet. Ik timmer de ene website na de andere in elkaar, maar van CSS: ik begrijp er nog steeds geen reet van.
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door moZes »

Frederik schreef:Mooi antwoord en simpel. Desondanks heb ik al heel wat websites afgeploegd hoe dat nu toch precies moet. Ik timmer de ene website na de andere in elkaar, maar van CSS: ik begrijp er nog steeds geen reet van.
http://www.handleidinghtml.nl is altijd erg handig.
Basis opbouw van een html pagina:

Code: Selecteer alles

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Dit is mijn eerste homepage</TITLE>
</HEAD>
<BODY>
en hier komt de inhoud ....
</BODY>
</HTML>
Tussen <HTML> en <HEAD> plaats je een verwijzing naar een css-bestand, bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

<HTML>
<link href="naam.css" rel="styleSheet" type="text/css">
<HEAD>
In het bestand naam.css plaats je de eigenschappen van alle pagina's, bijv:

Code: Selecteer alles

BODY {
 margin-top:0px;
 margin-left:0px;
 margin-right:0px;
 margin-bottom:0px;
 background-color: rgb(134, 133, 132);
 line-height:16px;
font-family : Arial, Verdana,  Helvetica, sans-serif;
font-size : 12px;
color : #ffffff;
text-decoration: none;
font-weight:normal;
}
De lijst kan nog veel uitgebreider. Kijk daarvoor vooral naar voorbeelden van anderen. Het grote voordeel is dat je voor bijvoorbeeld het wijzigen van het lettertype maar 1 bestand hoeft aan te passen.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Dat is in ieder geval wel duidelijk :)
Plaats reactie