Javascript-scrollen in FF

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Pieterjan
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 april 2006, 17:08
    unknown unknown

Javascript-scrollen in FF

Bericht door Pieterjan »

http://users.pandora.be/viaene/rodenbach/Tekst/wie.html

Bovenstaande pagina is gemaakt in Dreamweaver. Voor het scrollen gebruikte ik een javascriptje. De pijltjes zijn in Windings gezet en zijn de letter 'h' en 'i'. In Internet Explorer is er geen probleem. Alles scrolt en het zijn ook de pijltjes die verschijnt. Maar niet zo in FF, zoals u zal kunnen zien, krijgt ik de letters op mijn scherm in een gewoon font en van scrollen is ook al geen spraken.

Weet iemand hoe ik dit kan verkopen, zodat de surfer ongeacht zijn brouwers mijn website degelijk kan bezoeken? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Wat die Wingdings betreft kan ik je verwijzen naar www.mvps.org/dmcritchie/firefox/firefox.htm#wingdings

Zodra ik er een <font face="Wingdings 3">-tag omheen zet dan krijg ik wel pijltjes te zien. Gezien de mate waarin je dan de browser zou moeten aanpassen denk ik dat je daar beter afbeeldingen met pijltjes erop kunt plaatsen.

Als je dan eenmaal pijltjes hebt, dan wil je ook dat deze gaan scrollen. Daar heb ik ook naar gekeken, maar dat ligt iets lastiger. Ik weet nog niet waardoor dit precies wordt veroorzaakt. Alles lijkt wel te functioneren, maar toch verschuift er niets. Ik denk dat het fout gaat in de moveArea-functie. Maar wat ik daar ook probeer aan te passen; het levert geen gewenst resultaat op en het geheel gaat niet netjes verschuiven.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Pieterjan
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 april 2006, 17:08
    unknown unknown

Bericht door Pieterjan »

Bedankt, ik ga alvast met je eerste oplossing aan de slag :)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Als 2e oplossing voel ik er veel meer voor om een ander script te gebruiken dan om het huidige script te debuggen (dat heb ik namelijk al geprobeerd). www.quirksmode.org/js/layerscroll.html doet toch hetzelfde als wat jij wenst ? Maar dan in meerdere browsers, want het werkt bij mij in Mozilla ook goed.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Pieterjan
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 april 2006, 17:08
    unknown unknown

Bericht door Pieterjan »

nirwana schreef:Als 2e oplossing voel ik er veel meer voor om een ander script te gebruiken dan om het huidige script te debuggen (dat heb ik namelijk al geprobeerd). www.quirksmode.org/js/layerscroll.html doet toch hetzelfde als wat jij wenst ? Maar dan in meerdere browsers, want het werkt bij mij in Mozilla ook goed.
Bedankt, ook hiermee ga ik nu aan de slag. Alvast van harte bedankt voor de moeite! Ik hou je op de hoogte of het al dan niet lukt (normaal zou het zoals je zegt, geen probleem mogen zijn)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik zie dat je nu Flash gebruikt in je pagina. Dan heeft Microsoft nog een leuke verrassing voor je in petto: http://msdn.microsoft.com/ieupdate/

In een recente patch van Microsoft (ook wel bekend als de Eolas-patch) heeft Microsoft de manier waarop in IE ActiveX-objecten worden behandeld veranderd. Dit onder druk van een rechtszaak. Alleen is hun oplossing niet zo netjes. Nu krijg ik bij jouw site in IE namelijk de melding "klik hier als u dit besturingselement wilt gebruiken" en pas als ik daarop klik wordt het Flash-object geladen. Maar dan moet ik wel weten dat dat daar zit (en dat weet ik niet als ik voor het eerst jouw pagina bezoek).

Uiteraard is dit voor gebruikers wederom een reden om IE links te laten liggen, maar het is toch iets om even rekening mee te houden. Voor Flash is er overigens een FlashObject-script waarbij je geen rekening hoeft te houden met die activatie-problematiek. Zie www.jasongraphix.com/archive/2006/04/activex_update voor meer informatie over dit onderwerp.

Of je kiest ervoor om Flash links te laten liggen en afbeeldingen te gebruiken ipv Flash. Of je kiest ervoor dat IE-gebruikers dan maar niet mogen scrollen, maar dat is ook zo wat.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Pieterjan
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 april 2006, 17:08
    unknown unknown

Bericht door Pieterjan »

nirwana schreef:
In een recente patch van Microsoft (ook wel bekend als de Eolas-patch) heeft Microsoft de manier waarop in IE ActiveX-objecten worden behandeld veranderd. Dit onder druk van een rechtszaak. Alleen is hun oplossing niet zo netjes. Nu krijg ik bij jouw site in IE namelijk de melding "klik hier als u dit besturingselement wilt gebruiken" en pas als ik daarop klik wordt het Flash-object geladen. Maar dan moet ik wel weten dat dat daar zit (en dat weet ik niet als ik voor het eerst jouw pagina bezoek).
De flash-intro wordt wel degelijk geladen in IE. Het is pas als je op een knop of een actief bestuurselement wil klikken dat je merkt dat er een soort filter bovenhangt. tweemaal klikken brengt soelaas ;) Ik koester de ijdele hoop dat de bezoekers zo slim zullen zijn om nogmaals te klikken als het de eerst maal niet lukt :)

Maar toch bedankt voor je info. Ik zal zien wat ik er mee kan aanvangen, want erg onderlegd ben ik niet in flash en allerhande scripten...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Pieterjan schreef:De flash-intro wordt wel degelijk geladen in IE. Het is pas als je op een knop of een actief bestuurselement wil klikken dat je merkt dat er een soort filter bovenhangt.
Daar heb je gelijk in. In mijn lokale kopie van de pagina gebeurt dat niet. In plaats van dat er nu een object-tag in je pagina staat, komt er dan zoiets te staan:

Code: Selecteer alles

	<div id="flashup">Dit wordt vervangen door Flash</div>
	
	<script type="text/javascript">
		// <![CDATA[		
		var fo = new FlashObject("up.swf", "up", "36", "21", "6", "#EBEBC7");
		fo.addParam("quality", "high");
		fo.addParam("scale", "noscale");
		fo.write("flashup");
		// ]]>
	</script>
En uiteraard moet je in de <head> van de pagina een verwijzing naar het flashobject-javascript plaatsen:

Code: Selecteer alles

<script type="text/javascript" src="flashobject.js"></script>
Daarna zullen mensen die jouw site bezoeken niet meer die stomme melding te zien krijgen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie