gebruik iframe ?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
howie
Berichten: 2
Lid geworden op: 1 mei 2006, 18:30
Locatie: Roeselare
    unknown unknown

gebruik iframe ?

Bericht door howie »

Om mijn site heb ik aan de linkerkant een kolom met een gedeelte navigatie en een gedeelte links. Deze kolom is de index die op elke pagina op de site terugkomt.
Momenteel zit dit stukje html dus in al mijn pagina's. Dat betekent natuurlijk dat bij een wijziging aan de index steeds alle pagina's moeten aangepast worden.
Ik had dit graag vermeden door de index als een afzonderlijke pagina te maken en ze in de andere pagina's in te voegen dmv iframe.
Het lukt mij echter niet om dit zodanig te doen dat de lay-out van de site niet wijzigd.
Heeft iemand iets gelijkaardig gedaan ?

dit is de bewutse site
http://users.telenet.be/wtcbeveren/index.html

thnx
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Met <iframe src="wtcmenu.html" WIDTH="200" HEIGHT="180" frameborder="0" marginwidth="0"></iframe> kom ik volgens mij een heel eind in de goede richting. Tenminste, daarmee zie ik weinig verschil met wat je nu online hebt staan.
Wel moet je aan al je verwijzingen een link-target mee geven, want anders openen ze straks binnen dat kleine menu-frame.

Met frameborder werk je de rand om het iframe weg, met marginwidth (en eventueel marginheight) werk je de extra ruimte binnen het iframe weg (als met cellpadding en cellspacing in een tabel). Met de width en height bepaal je uiteindelijk de hoogte.
Natuurlijk moet je aan het wtcmenu-bestand (zo heb ik het nu even genoemd) nog wel een verwijzing naar je CSS-stylesheet opnemen. Dan krijg je standaard een grijzige achtergrond achter dat menu, maar dat kun je - indien gewenst - vast wel corrigeren in het CSS-bestand (of je maakt een aparte CSS voor het menu als het niet anders kan).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
howie
Berichten: 2
Lid geworden op: 1 mei 2006, 18:30
Locatie: Roeselare
    unknown unknown

Bericht door howie »

Dat zit inderdaad in de goede richting, thnx :)

Alleen is een width van 200 bij mijn testen te smal, ik moet naar 250 gaan.
Als height gebruik ik 100%.

Sinds ik iframe ingevoegd heb, krijg ik bij het openen van de pagina in nvu steeds de waarschuwing "De pagina kan vanwege een onbekende reden niet worden bewerkt".
Als ik vervolgens ok druk, lijkt alles op het eerste zicht wel nog te werken. Waarom deze waarschuwing ?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

howie schreef:Sinds ik iframe ingevoegd heb, krijg ik bij het openen van de pagina in nvu steeds de waarschuwing "De pagina kan vanwege een onbekende reden niet worden bewerkt".
Als ik vervolgens ok druk, lijkt alles op het eerste zicht wel nog te werken. Waarom deze waarschuwing ?
Nvu ondersteunt geen frames en iframes. Nvu is wel op Mozilla-technologie gebaseerd, dus daarom kan deze het wel weergeven, maar de iframe kan niet bewerkt worden omdat dat niet in Nvu zit. Een iframe is doorgaans niet echt een mooie oplossing, maar ik kan begrijpen dat je deze wel in wilt zetten in jouw geval. Anders heb je op de server technologie als ServerSideIncludes (SSI) nodig of een of andere scripttaal die ditzelfde voor je kan verzorgen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie