Hoe advertenties weren uit feeds

Wat je maar kwijt wil over RSS (een afkorting die staat voor RDF Site Summary en waarmee in een standaard XML-formaat de laatst toegevoegde berichten op een site aan andere sites doorgegeven kunnen worden) of over OPML (Outline Processor Markup Language, een standaard die ervoor zorgt dat je gemakkelijk RSS-feeds kunt importeren waardoor het maken van favoriete RSS-lijsten een kwestie van een paar klikken is). Ook de opkomende Atom-standaard hoort hier natuurlijk bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Hoe advertenties weren uit feeds

Bericht door vulture »

Steeds meer sites stoppen ook advertenties in hun feeds. Voorbeelden hiervan zijn bv tweakers.net, en PCM. Ik vind dat vreselijk storend. Is er een mogelijkheid om deze te weren?

Afbeelding
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Zaffo
Berichten: 257
Lid geworden op: 6 juni 2005, 15:17
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Zaffo »

Een php script bouwen dat een rss feed inslikt, verwerkt en uitpoept. Kan je daartussen alles dat met 'ADV' oid begint filteren.

Code: Selecteer alles

<?
$feed = "http://tweakers.net/feeds/mixed.xml";
if(($rss = file_get_contents($feed)) === FALSE){
  die("Error");
}


$rss = explode("<item>", $rss);

foreach($rss as $key => $rss_item){

  $rss_title_start = strpos($rss_item, "<title>");
  $rss_title_end   = strpos($rss_item, "</title>");
  $rss_title       = substr($rss_item, $rss_title_start+7, $rss_title_end-12);
  
  if(substr($rss_title, 0, 4) != "ADV:"){
    if($key != 0){
      echo "<item>";
    }
    echo $rss_item;
    echo "\n\n";
  }
  
}

?>
Dit script kijkt of de eerste 4 tekens van de titel 'ADV:' zijn, als dit niet zo is wordt het doorgelaten.

Zie het resultaat: http://82.170.159.22/feed.php

EDIT: Ik zie dat ZDNet nu ook een advertentie erin gezet heeft. Ik denk dat ik dit script eens ga uitwerken en zo ga maken dat het voor elke feed gebruikt kan worden. :P

Een andere mogelijkheid is natuurlijk een extensie schrijven, of een feedreader gebruiken die kan filteren... maarja, php lukt mij nog
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Slashdot (/.) gooit ook alweer een tijdje een advertentie in hun Description-veld: http://rss.slashdot.org/Slashdot/slashdot/to

Als ze daar nu eens iets van waarde in die omschrijving gooien dan had de mensheid daar nog eens iets aan. Maar nee, aangezien men die toch niet gebruikt moest daar dan ook maar een advertentie in worden gegooid. Ik ben steeds meer geneigd om gewoon Slashdot.org te openen, want zo heeft die feed weinig zin in een echte feed-reader. Of zou dat nu juist hun bedoeling zijn geweest ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Martijn, gebruik de Atom feed van Slashdot ipv de RSS feed, die is veel vollediger!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Martijn, gebruik de Atom feed van Slashdot ipv de RSS feed, die is veel vollediger!
Bedankt voor de tip. Daar heeft men tenminste wel wat meer informatie in geplaatst (en ik zie er nog geen advertentie in staan)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

@Zaffo hoe gebruik je zo een PHP SCRIPT? Moet je dat installeren en werkt het dan in alle feed readers >
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

vulture schreef:@Zaffo hoe gebruik je zo een PHP SCRIPT? Moet je dat installeren en werkt het dan in alle feed readers >
Zo'n PHP-script installeer je op een webserver. Die geef je dan in je feedreader op. De feedreader vraagt het PHP-script op en die vraagt vervolgens weer de bijbehorende feed op. Je kunt zo'n PHP-script op een eigen lokale webserver zetten, maar misschien beschik je wel over PHP-mogelijkheden op een server op Internet. Dan kun je het daar installeren en kun je er vanaf iedere locatie gebruik van maken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik gebruik tegenwoordig Akregator en het valt me nu pas op dat je er daar geen last van hebt, wel af en toe een berichtje dat er iets geblokkeerd is. 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

adri schreef:Ik gebruik tegenwoordig Akregator en het valt me nu pas op dat je er daar geen last van hebt, wel af en toe een berichtje dat er iets geblokkeerd is. 8)
Dat klopt die geberuik ik ook op mijn linuc systeem en daar komt tie niet te voorschijn. Overigens op mijn MAC ook niet als ik RSSowl (ook opensource) gebruik. Alleen google reader laat deze advertenties door. :cry:
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Het wordt steeds erger. Nu verschijnen er ook al reclame banners in mijn feeds. Die veel te veel ruimte in nemen. Ik denk dat ik er maar een paar ga wissen. Als deze trend zich doorzet dan zijn feeds ten dode opgeschreven :twisted: :evil:

Afbeelding


Dit is toch niet normaal meer???
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

heb je ad block plus? sinds ik dat heb heb ik er nauwelijks last meer van, ook niet meer van die irri dinegen als : u bent de 999.9999 ste bezoeker enz
Zaffo
Berichten: 257
Lid geworden op: 6 juni 2005, 15:17
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Zaffo »

Gelukkig heb ik daar in de Firefox live bladwijzers geen last van. Hier zit ik alleen met de advertentie titels opgescheept. Ik moet mijn script maar eens gaat uitbreiden zodat het voor elke feed werkt. Helaas is zoiets nodig aan het worden.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

jack2go schreef:heb je ad block plus? sinds ik dat heb heb ik er nauwelijks last meer van, ook niet meer van die irri dinegen als : u bent de 999.9999 ste bezoeker enz
Nee ik gebruik geen adblock plus. Maar dat hoeft ook niet want het gaat om de feeds in de feeedreader. De feereader moet dus de mogelijkheid hebben om ads te weren. Bovenstaand plaatje is van de feed reader van Safari. En daar staat bv wel het adblocking aan. Zonder effect. :cry: Ik gebruik meerdere feedreaders. RSSowl, googlereader, opera en Safari. Ze gaan allemaal anders om met deze ads. Ik heb het idee dat PCM erg aan het expimenteren is. Dat moeten ze niet te lang doen want anders gaan ze de prullenbak in. Dan haal ik mijn computer nieuws wel van een andere bron.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Plaats reactie