Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

rappie pappie schreef:Kun je dan een soort distro upgrade doen,of moet je de boel dan weer opnieuw installeren. :wink:
Dat kan wel, maar wordt algemeen afgeraden. Het is ontzettend veel werk om dat echt helemaal goed te doen (Xorg is een andere versie, de kernel, glibc, hal, dbus en gcc bijv., allemaal software die een verduiveld goede configuratie nodig hebben om goed te kunnen blijven functioneren) en dan nog is er een gerede kans dat alle third party software die je geïnstalleerd hebt niet of slecht werkt. Ik ga dus voor een nieuwe installatie. 's Wel zo handig. :)
De installatie duurt een half uur, daarna nog een paar avonden tweaken, het geheel naar je eigen smaak aanpassen en software opnieuw installeren.
Maar dan heb je ook wat! 8)
Overigens draait Slack 11 hier probleemloos en wordt nog jaren van patches voorzien, dus ik hoef het niet te doen, 't is gewoon voor de leuk.

Oh ja, deze nieuwe Slackware gaat standaard met Compiz komen, daar ben ik wel benieuwd naar. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik Beryl op Ubuntu er al lang weer afgegooid heb. Het is te instabiel naar mijn smaak en na een tijdje heb je het ook wel weer gezien. Qua functionaliteit stelt het m.i. weinig voor. Wel mooi om te zien, dat wel. Ik ben vooral benieuwd hoe Compiz zich op een P3 gedraagt.
En ik ga Slackware 12 ook op die nieuwere machine installeren (nu nog W2000 en Ubuntu), maak ik er een triple boot van. :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Gisteren maar eens een begin gemaakt van mijn eerdere plan om een triple boot van mij nieuwste pc te maken, dus W2000. Ubuntu en Slackware (als nieuwkomer), /home/ zou dan gedeeld moeten worden door beide distro's. Dat viel in de praktijk toch wat tegen, allerlei Gnome/Ubuntu gerelateerde zaken kom je dan tegen op je Slackware/KDE. Dat beviel me niks en daarom heb ik afscheid genomen van Ubuntu.
't Is een mooie distro en ze timmeren flink aan de weg en ik hoop dat ze het gaan maken, maar ik heb toch liever Slack.
Op die P4 is die dus -zonder tweaks- al ontzettend snel en het opzetten van het systeem naar eigen inzicht en smaak vind ik op Slackware toch echt een stuk eenvoudiger dan op Ubuntu met al zijn grafische tooltjes, echt waar.
Dus bye-bye Ubuntu en welkom Slackware! :)
Zo en nu ga ik een kernel bakken.
Hoop dat het allemaal lukt, nooit eerder gedaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

adri schreef: opzetten van het systeem naar eigen inzicht en smaak vind ik op Slackware toch echt een stuk eenvoudiger dan op Ubuntu met al zijn grafische tooltjes, echt waar.
Dus bye-bye Ubuntu en welkom Slackware! :)
Zo en nu ga ik een kernel bakken.
Hoop dat het allemaal lukt, nooit eerder gedaan.
Mooi adri dat je een keuze hebt kunnen maken! De keuze ligt toch waar je jezelf het lekkerste bij voelt.

Ik heb pas bij een linux bijeenkomst geweest en toch eens gaan kijken wat nu de verschillen zijn onder de verschillende linux distributies,en die zijn toch behoorlijk groot! :wink:

Het is niet om te muggenziften en om de boel af te zeiken het blijft immer linux.

Maar ik ben echt eens gaan kijken naar slackware daar op de bijeenkomst!

Het verschil tussen ubuntu en slackware is dat als je overstapt naar slackware je teruggaat naar de prehistorie van linux is m'n gevoel,en krijg er een beetje kippenvel van.Ik zou er echt niks mee opschieten als ik slackware ga gebruiken want dan ben ik weer terug bij af en zou ik weer nieuwe dingen moeten leren,en een cursus begrijpend engels moeten volgen vooral met iets opzoeken over slackware.Om heel eerlijk te zeggen vind ik ubuntu een stuk volwassener overkomen.Ik heb het idee dat slackware met sommige dingen een heel eind achter loopt op ubuntu.Maar goed dat was m'n ervaring een zaterdagje ubuntu en slackware. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Code: Selecteer alles

adri@Adri-Linux:~$ uname -r
2.6.20.11
adri@Adri-Linux:~$
:lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

@rappie pappie
Smaken verschillen nu eenmaal.
Maar dit is nu eenmaal mijn ding.
Verkijk je niet op de sobere GUI (welke GUI?) om zaken te configureren. Slackware heeft alles aan boord (in dat opzicht zelfs nog meer dan menig ander distro) en als je het spelletje eenmaal doorhebt, is dat veel simpeler.

Leuk voorbeeldje:
Gisteren zat ik mijn internetverbinding op te zetten (geen DHCP, wil ik niet), dat is met dat eenvoudige, doch uiterst complete en doeltreffende tooltje netconfig veel sneller en eenvoudiger dan het grafische geweld op Ubuntu, waar allerlei mogelijkheden toch behoorlijk verborgen zitten.
Ubuntu heeft dat ook aan boord (volgens mij), maar je wordt niet echt uitgenodigd om dat te gebruiken, i.p.v. dat grafische config. tooltje.
Ik denk dat de meesten het nooit gebruikt hebben.
Dat bedoel ik dus. ;)

En God, wat is ie snel! :D
Afbeelding
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Leuk! We gaan naar level 12!

Doe jij trouwens een full-install Adri?
Got Slack?
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

adri schreef:Slackware heeft alles aan boord (in dat opzicht zelfs nog meer dan menig ander distro) en als je het spelletje eenmaal doorhebt, is dat veel simpeler.
Voor zover ik heb kunnen zien op de linux bijeenkomst loopt slackware wel een heel end achter met sommige software versies.Met de nodige veiligheids risico's! naar mijn weten lopen ze een ander achteraan stapje voor stapje om andere distro bouwers het te laten testen voor slackware eraan begint. Noem ik!(Big brother syndroom)Misschien noemen ze daarom ubuntu soms de bleeding edge! Slackware is mij te afwachtend met sommige dingen. :wink:

Waarom slackware sneller is.Heb ik trouwens niet gemerkt maar goed!. :P

Ubuntu is klaar als je hem start en kun je gebruiken als beginner!En ja daarom draaien de nodige services en zul je dat ook wel merken denk ik!

Slackware draait die services niet! Omdat die programma's nog niet draaien die je in ubuntu wel hebt draaien En je zult als beginner veel zelf moeten doen en dat is naar m'n weten onhaalbaar als beginner met linux en zeker niet als je de engels taal niet goed beheerst.Want in het nederlands iets opzoeken voor slackware is erg moeilijk.

Slackware is leuk! :wink: Als je ubuntu hebt gezien en doorhebt en de nodige kennis hebt een cursus engels hebt gevolgd en is een keer wat anders wil.Ik heb ze allebei getest maar ik bergrijp nog steeds niet wat je nu trekt om van ubuntu naar slackware te gaan.En ik heb naar m'n weten best een beetje kennis van linux.Maar Ik kreeg het gevoel dat ik tien stappen terug deed toen ik slackware gebruikte op die bijeenkomst.Ik kan echt géén goede redenen bedenken op dit moment om over te gaan naar slackware. :wink:

Ik ga er niet op vooruit! Maar op achteruit! Als ik het zou doen. :)

Best fijn dat je alles zelf kan gaan zitten bakken in slackware.Maar ik ben een beetje lui! :P

Ubuntu loopt hier als een zonnetje!

Maar goed net als je al aangaf.Smaken verschillen. :wink:

Groeten rappie pappie. :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

rappie pappie schreef:
adri schreef:Slackware heeft alles aan boord (in dat opzicht zelfs nog meer dan menig ander distro) en als je het spelletje eenmaal doorhebt, is dat veel simpeler.
Voor zover ik heb kunnen zien op de linux bijeenkomst loopt slackware wel een heel end achter met sommige software versies.Met de nodige veiligheids risico's! naar mijn weten lopen ze een ander achteraan stapje voor stapje om andere distro bouwers het te laten testen voor slackware eraan begint. Noem ik!(Big brother syndroom)Misschien noemen ze daarom ubuntu soms de bleeding edge! Slackware is mij te afwachtend met sommige dingen. :wink:
Nee, alle meegeleverde software worden keurig van patches voorzien, ook bij oudere versies. Een aardig verschilletje met Ubuntu, waar je toch al gauw enkele tientallen patches per week binnenkrijgt, bij Slack gem. 1 a 2. Dat is een keuze. Slackware gaat voor stabiliteit en veiligheid en dat zijn meestal wat oudere beproefde versies.
En als je wat nieuwers wilt, dan zet je er dat gewoon op.
Op Slacky-eu en Linuxpackages zijn honderden brandnieuwe softwarepaketten te vinden.
rappie pappie schreef: Waarom slackware sneller is.Heb ik trouwens niet gemerkt maar goed!. :P
Dat ligt dan toch echt aan jou. En probeer hetanders eens op een wat oudere machine. ;)
rappie pappie schreef: Ubuntu is klaar als je hem start en kun je gebruiken als beginner!En ja daarom draaien de nodige services en zul je dat ook wel merken denk ik!

Slackware draait die services niet! Omdat die programma's nog niet draaien die je in ubuntu wel hebt draaien En je zult als beginner veel zelf moeten doen en dat is naar m'n weten onhaalbaar als beginner met linux en zeker niet als je de engels taal niet goed beheerst.Want in het nederlands iets opzoeken voor slackware is erg moeilijk.
Ehm, ik ben begonnen met Slackware en na een tijdje op een andere machine Ubuntu erop gezet. Het is dus zeker niet zo dat ik al wat ervaring had. Overigens, tijdens de installatie kun je voor een groot deel al kiezen welke processen opgestart worden.
rappie pappie schreef: Slackware is leuk! :wink: Als je ubuntu hebt gezien en doorhebt en de nodige kennis hebt een cursus engels hebt gevolgd en is een keer wat anders wil.Ik heb ze allebei getest maar ik bergrijp nog steeds niet wat je nu trekt om van ubuntu naar slackware te gaan.En ik heb naar m'n weten best een beetje kennis van linux.Maar Ik kreeg het gevoel dat ik tien stappen terug deed toen ik slackware gebruikte op die bijeenkomst.Ik kan echt géén goede redenen bedenken op dit moment om over te gaan naar slackware. :wink:
Hoeft ook niet
rappie pappie schreef: Ik ga er niet op vooruit! Maar op achteruit! Als ik het zou doen. :)

Best fijn dat je alles zelf kan gaan zitten bakken in slackware.Maar ik ben een beetje lui! :P

Ubuntu loopt hier als een zonnetje!

Maar goed net als je al aangaf.Smaken verschillen. :wink:

Groeten rappie pappie. :D
Inderdaad!

Code: Selecteer alles

root@slackware:# userdel -r rappie pappie
:lol:
Geintje.;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Freston schreef:Leuk! We gaan naar level 12!

Doe jij trouwens een full-install Adri?
Yep.
Mijn vorige installatie dacht ik eens heel minimaal in te richten.
Maar als je onvoldoende kennis hebt dan loop je toch tegen problemen aan.
Het is veel simpeler om een full install te doen (zonder Emacs* en kdei** -in mijn geval) en nadien op je gemak dingen te verwijderen.
En schrijf op wat je verwijdert. ;)

*Emacs vind ik persoonlijk een gedrocht en heb het ook nergens voor nodig. Voor wat simpele scriptwijzigingen vind ik Vim prima voldoen.

**Het is veel handiger om kdei niet mee te installeren, maar nadien alleen het NL-taalpakket apart te installeren, anders krijg je die hele zooi aan taalpakketen ook mee binnen, die je naderhand dan allemaal weer moet gaan zitten verwijderen.
Afbeelding
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Dus je bent toch niet zo hard core als je aanvankelijk liet uitschijnen. Ik dacht dat die problemen en wat je ervan leerde je net zo aantrok in Slackware? :P

Bij de moderne Linux-GUI heb ik soms ook wel een beetje een 'Windows-gevoel': aan de ene kant is het makkelijk als je niet alles zelf hoeft te beslissen en in te stellen, maar aan de andere kant is het niet altijd duidelijk wat er achter de schermen gebeurt en blijkt het resultaat soms niet te zijn wat je wilt.

Een voorbeeldje (dit gaat even niet over hoe het werkt, maar over wat het is): ik had hier van het weekend een garageverkoop. Dat leek me een goede gelegenheid om ook eens wat vrije software ten toon te spreiden aan de man in de straat. Ik zette dus mijn laptop klaar met Ubuntu en wou de DVD van Elephants Dream er op afspelen omdat zo'n droog bureaublad niet echt de aandacht trekt. Ik gebruik die laptop niet zo veel en blijkbaar had ik er nog geen DVD mee afgespeeld. Totem vroeg daarom of ik gstreamer-plugins-ugly wou afspelen. Altijd bezorgd om vrijheid en openheid vroeg ik mij af waarom die plugins 'ugly' zijn. Ik had dus een of meerdere redenen verwacht in de beschrijving van het pakket. Ik heb gezocht en gezocht en gezocht, maar het beste dat ik kon vinden is een mooi western-verhaaltje dat niet dieper in gaat op de effectieve problemen van de afzonderlijke bibliotheken. Ik heb het uiteindelijk maar geïnstalleerd omdat het in ieder geval wel vrije software is. Maar dat had het evengoed niet kunnen zijn en dan zou een beginneling die Linux installeert vanwege de vrijheid (en daar ook op vertrouwt) ineens in zijn vrijheid beperkt worden zonder dat hij het wist.

Oef, ik zou beter wat meer in een stressbal knijpen en hier een bugrapport over maken ipv jullie te vervelen met gezaag/muggenzifterij.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

rebil schreef:Een voorbeeldje (dit gaat even niet over hoe het werkt, maar over wat het is): ik had hier van het weekend een garageverkoop. Dat leek me een goede gelegenheid om ook eens wat vrije software ten toon te spreiden aan de man in de straat.
Prima actie. Had je nog reacties daarop gekregen?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

rebil schreef:Dus je bent toch niet zo hard core als je aanvankelijk liet uitschijnen. Ik dacht dat die problemen en wat je ervan leerde je net zo aantrok in Slackware? :P
Maar dat wil niet zeggen dat je ze per se op gaat zoeken, toch? ;)
Voor de masochisten is er nl. Linux From Scratch.
Wel erg leerzaam!
Schijnt.
rebil schreef: Bij de moderne Linux-GUI heb ik soms ook wel een beetje een 'Windows-gevoel': aan de ene kant is het makkelijk als je niet alles zelf hoeft te beslissen en in te stellen, maar aan de andere kant is het niet altijd duidelijk wat er achter de schermen gebeurt en blijkt het resultaat soms niet te zijn wat je wilt.

Inderdaad, ook dat aspect ging me steeds meer tegenstaan. Ik begrijp best dat dat niet te voorkomen is als je op een groot publiek wilt mikken, maar ja, ik voel me op Slackware nu eenmaal beter thuis. En vergeet ook het werkelijk fantastische Slackware-forum van LinuxQuestions.org niet.
Niets ten nadele van andere fora, maar op LQ komen dagelijks mensen uit de inner circle van Patrick Volckerding langs, bijv. de mensen achter het voortreffelijke SlackBuilds.org (Alien Bob (een Nederlander) en Robby Workman) en ontwikkelaar Gnashley).
Er loopt talent zat rond in het Slack-wereldje. 8)
rebil schreef: Een voorbeeldje (dit gaat even niet over hoe het werkt, maar over wat het is): ik had hier van het weekend een garageverkoop. Dat leek me een goede gelegenheid om ook eens wat vrije software ten toon te spreiden aan de man in de straat. Ik zette dus mijn laptop klaar met Ubuntu en wou de DVD van Elephants Dream er op afspelen omdat zo'n droog bureaublad niet echt de aandacht trekt. Ik gebruik die laptop niet zo veel en blijkbaar had ik er nog geen DVD mee afgespeeld. Totem vroeg daarom of ik gstreamer-plugins-ugly wou afspelen. Altijd bezorgd om vrijheid en openheid vroeg ik mij af waarom die plugins 'ugly' zijn. Ik had dus een of meerdere redenen verwacht in de beschrijving van het pakket. Ik heb gezocht en gezocht en gezocht, maar het beste dat ik kon vinden is een mooi western-verhaaltje dat niet dieper in gaat op de effectieve problemen van de afzonderlijke bibliotheken. Ik heb het uiteindelijk maar geïnstalleerd omdat het in ieder geval wel vrije software is. Maar dat had het evengoed niet kunnen zijn en dan zou een beginneling die Linux installeert vanwege de vrijheid (en daar ook op vertrouwt) ineens in zijn vrijheid beperkt worden zonder dat hij het wist.
Die plug-in is dan misschien wel OSS, maar ik geloof er geen bal van dat er geen gebruik gemaakt wordt van codecs (en die zijn allerminst vrij en open). Maar van mij geen preek hoor, ik gebruik zelf ook codecs. ;)
Wat niet wegneemt dat de strijd tegen dit soort zaken in mijn ogen zeker gerechtvaardigd is. It just isn't right.
rebil schreef: Oef, ik zou beter wat meer in een stressbal knijpen en hier een bugrapport over maken ipv jullie te vervelen met gezaag/muggenzifterij.
Nee hoor, het is goed dat er af en toe wat tegengeluiden zijn. Dat houdt de discussie scherper en levendiger. :)
Afbeelding
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

adri schreef: maar ik geloof er geen bal van dat er geen gebruik gemaakt wordt van codecs (en die zijn allerminst vrij en open).
:?:

Codecs zijn meestal gesloten, maar dat is zeker geen wetmatigheid.

Het probleem zijn de stortvloed aan patenten die de heren van Philips, Sony etc bezitten op compressie technieken zodat echt open, vrije, en gratis implementaties vaak onmogelijk zijn. (ze eisen een license fee per executable)

Zelfs zijn de nodige MPEG varianten (ISO standaard!) besmet met patenten. Bah-ende-vies!

Gelukkig zitten er een paar open alternatieven in de pijplijn:
http://dirac.sourceforge.net/
http://www.theora.org/

:D
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Nog even mopperen op grafische tooltjes: :)
Gisteren dus via dat handige grafische tooltje in KDE de defaultkernel in LILO veranderd.
Dacht ik...
Resultaat: LILO completely fucked up.
Dat is niet leuk, want LILO staat in de MBR en het is een dualboot met W2000, dus je wilt niet dat er daar erg veel dingen misgaan. Dat gebeurde dus wel.
Het bestand /etc/lilo.conf toen maar handmatig aangepast, probleem opgelost. 8)
Niet te geloven wat dat tooltje daar voor meuk in wist te plempen! Het was écht een zooitje!

Leuker ging het zojuist toen ik de scanner aan de praat wilde krijgen. Het is een HP PSC 1410 en printen ging al gelijk met CUPS (typ in je browser localhost:631, log in als root en vul even een paar dingen in, klaar (tip: als het een USB-printer is, dan heb je met het commando lsusb al voldoende info). Omdat hier recentelijk nog een topic was over scannen, ging ik dus gelijk XSANE installeren en napluizen. Stom, want een HP werkt met hplip en dat staat op de derde Slack CD (in /testing/packages), dus dat hoef je maar via installpkg te installeren en klaar is Kees.
Kooka scant prima! :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Over snelheid, kernels enzo:
Even een paar misverstanden uit de weg ruimen.
Een full install levert geen enkele snelheidsvertraging op (bij Slackware - en ik vermoed bij de meeste distro's). Er zijn eigenlijk maar twee goede redenen om om geen full install te doen;
- beperkte schijfruimte (voor een full install heb je bijna 3 GB nodig)
- je gaat je computer puur als server of firewall inrichten

Op mijn P3 Slackbox merk ik geen enkel snelheidsverschil tussen een 2.4 of een 2.6 kernel. Op mijn veel nieuwere P4 wel degelijk, daar is een 2.6 kernel echt aanmerkelijk sneller (ook qua opstarten!).
M.a.w., op een oudere machine (zo'n beetje hét Slackware-domein) heb je weinig voordeel van een 2.6 kernel. Sneller is ie niet en de hardware op die oude bak wordt doorgaans echt wel herkend.
Voor nieuwere machines is het dus een wat ander verhaal. ;)

Overigens: de zelf gecompileerde kernel heb ik maar buitengeschopt, hij startte wel op (uiterst snel zelfs en ook de respons was buitengewoon), maar toch wat te minimalistisch gecompileerd: o.a. van telinit wisselen was er niet bij. Geen idee wat ik fout gedaan heb, maar het enorme aantal keuzemogelijkheden tijdens make xconfig zal er vast ook debet aan zijn, evenals mijn onervarenheid.
Het was dan ook mijn eerste kernel-compilatie.
Er komt een dag... ;)

Zit nu dus op de -meegeleverde- 2.6.18.
Afbeelding
Plaats reactie