Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

common sense schreef:
rebil schreef:Een voorbeeldje (dit gaat even niet over hoe het werkt, maar over wat het is): ik had hier van het weekend een garageverkoop. Dat leek me een goede gelegenheid om ook eens wat vrije software ten toon te spreiden aan de man in de straat.
Prima actie. Had je nog reacties daarop gekregen?
Vrij weinig, maar alle beetjes helpen zullen we maar denken. Lees ook mijn verslagje.
common sense schreef:Zelfs zijn de nodige MPEG varianten (ISO standaard!) besmet met patenten. Bah-ende-vies!

Gelukkig zitten er een paar open alternatieven in de pijplijn:
http://dirac.sourceforge.net/
http://www.theora.org/
Het grootste probleem vind ik dat het onduidelijk is in hoeverre een codec vrij te gebruiken en te implementeren is, zoals ook blijkt uit mijn voorbeeld. Voor de meerderheid in de vrije-softwaregemeenschap is dat blijkbaar niet belangrijk, zolang er maar een vrije-softwareimplementatie bestaat ("installeer gewoon ffmpeg/vlc, dat speelt gewoon alles"). Terwijl ik open (of eigenlijk vrije) standaarden minstens even belangrijk vind als vrije software, zoniet belangrijker. Codecs waar veel mensen bijna dagelijks mee te maken krijgen:

- MPEG(1/2) is een ISO-standaard, maar er moeten toch licentiekosten voor betaald worden. Vrije implementaties worden officieel/officieus (?) gedoogd, maar geeft dus geen garanties. En hoe zit het voor eventuele toekomstige hardware-implementaties?
- MP3: de ene zegt alleen betalen voor encoder, de andere zegt ook voor decoder. Zijn vrije implementaties illegaal of worden ze gedoogd?
- MPEG4 is voor zover ik weet de basis voor verschillende codecs, waaronder de laatste Quicktime, DivX/XviD en WMV9/VC-1. Nog waziger dan de twee vorige. Ik geloof dat XviD alleen 'ter studie' als broncode mag verspreid worden, maar blijkbaar houdt hier niemand rekening mee?
- AC-3/Dolby Digital (DVD audio): euh??
- JPEG/JPEG2000: het (vemoedelijke) patent op de eerste is vervallen, maar of ze nu echt vrij zijn?? Ook raar dat op GIF zo'n sterke reactie is gekomen (png), maar op JPEG niet.
- Flash: specificaties werden vroeger vrijgegeven, nu niet meer. Patenten? Licenties? Mag Gnash wel?

En dan zijn er nog een hele reeks andere bestandsformaten (MS Office, RTF, PDF, PSD, DWG, ...). Ik ben zeker geen voorstander van illegaal downloaden/uploaden en laat dat ook dikwijls merken, maar als dat gebeurt met formaten als Vorbis, Theora en Dirac dan knijp ik graag een oogje dicht. Het lijkt me ook wel tof om een PVR met MythTV of zoiets in mekaar te steken, maar alleen als het met vrije formaten kan. Realtime Theora encoderen is nogal zwaar, zelfs voor de beste machines en onhaalbaar voor twee stromen. En een (vrije) hardware encoder zit er niet direct aan te komen, maar lijkt me een goed project voor na de Open Graphics Card en eventueel een vrije WiFi-chip.
adri schreef:
rebil schreef:Dus je bent toch niet zo hard core als je aanvankelijk liet uitschijnen. Ik dacht dat die problemen en wat je ervan leerde je net zo aantrok in Slackware? Razz
Maar dat wil niet zeggen dat je ze per se op gaat zoeken, toch? Wink
Voor de masochisten is er nl. Linux From Scratch.
Wel erg leerzaam!
Schijnt.
Als je iets wil leren, dan moet je er direct helemaal voor gaan. Als gebruiks-distro heb ik liever Debian/Ubuntu en om er van te leren vind ik Slackware niet ver genoeg gaan. LFS staat met zeer lage prioriteit om mijn te-doenlijstje, om Linux eens 'echt' te leren. Het ontbreekt me momenteel aan tijd en een plaatsje waar ik een pc rustig kan later compileren zonder dat ik er last van heb (dus niet mijn slaapkamer). Ik zou er dan ook een zeer 'pure' machine van willen maken, à la GnewSense, maar dan ook zonder ondersteuning voor formaten waar ook maar het minste vleugje van onvrijheid aan hangt. Met zo'n bak weet je dan tenminste of je met een 'vuil' formaat te maken hebt: je kunt er gewoon niks mee doen. Dat project zal dus meer tijd kosten aan opzoekwerk dan aan configureren en compileren. Da's dus voor als ik eens een jaartje of 10 tijd heb. :D
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

rebil schreef:Although he played games on his pc it turned out to be a dinosaur with only 14 GB of disk space. Apparently, Ubuntu's bite out of that was too big for him. He brought his computer along and while I undid Ubuntu
Had hem dan ook een Slax CD gegeven! ;)
rebil schreef: Als je iets wil leren, dan moet je er direct helemaal voor gaan. Als gebruiks-distro heb ik liever Debian/Ubuntu en om er van te leren vind ik Slackware niet ver genoeg gaan. LFS staat met zeer lage prioriteit om mijn te-doenlijstje, om Linux eens 'echt' te leren. Het ontbreekt me momenteel aan tijd en een plaatsje waar ik een pc rustig kan later compileren zonder dat ik er last van heb (dus niet mijn slaapkamer). Ik zou er dan ook een zeer 'pure' machine van willen maken, à la GnewSense, maar dan ook zonder ondersteuning voor formaten waar ook maar het minste vleugje van onvrijheid aan hangt. Met zo'n bak weet je dan tenminste of je met een 'vuil' formaat te maken hebt: je kunt er gewoon niks mee doen. Dat project zal dus meer tijd kosten aan opzoekwerk dan aan configureren en compileren. Da's dus voor als ik eens een jaartje of 10 tijd heb. :D
Ik heb alle bewondering voor die mensen die LFS in elkaar zitten te knutselen, maar het grote probleem is dat je alles (ja alles) zelf moet doen. Het is een one-man-distro. Dat houd je volgens mij niet vol. Geen gemeenschap, geen gebruikers die exact hetzelfde als jij hebben, geen feedback van anderen (behalve van anderen die LFS gebruiken, maar die hebben dus feitelijk allemaal een andere distro...).
Ieder zijn lolletje, mij trekt dat totaal niet.
Wat dat betreft kom je met Slackware genoeg aan je trekken (of Gentoo). Da's mij al wel geeky genoeg. ;)
Afbeelding
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

rebil schreef: Vrij weinig, maar alle beetjes helpen zullen we maar denken.
Jammer van dat dat jochie om de hoek, maar toch, je laat het in ieder geval zien. En de opbrengst gaat ongetwijfeld naar een goed doel...

Overigens zie ik hier en in mijn directe omgeving steeds meer nieuwe Ubuntu gebruikers, die allemaal staan te kijken hoe gemakkelijk de installatie is. Linux is behoorlijk main-stream geworden met Ubuntu.
rebil schreef: Terwijl ik open (of eigenlijk vrije) standaarden minstens even belangrijk vind als vrije software, zoniet belangrijker.
ISO STDs (zoals MPEG) zijn helaas niet zondermeer geschikt voor FOSS, altijd controleren of er verwijzingen naar patenten in staan. Hier meer over IPR en ISO:
http://isotc.iso.org/livelink/livelink/ ... ds_ipr.htm

Hier op het Internet en de nauw hiermee verweven FOSS gemeenschap kunnen we dit missen als kiespijn. Helaas is zelfs het IETF niet helemaal immuun, maar ze gaan ze er ook hier redelijk netjes mee om door deelnemers min of meer te dwingen IPRs te melden:
http://www.ietf.org/rfc/rfc3979.txt
https://datatracker.ietf.org/public/ipr_disclosure.cgi
rebil schreef: - MPEG(1/2) is een ISO-standaard, maar er moeten toch licentiekosten voor betaald worden. Vrije implementaties worden officieel/officieus (?) gedoogd, maar geeft dus geen garanties. En hoe zit het voor eventuele toekomstige hardware-implementaties?
Hardware fabrikanten betalen, of wisselen patenten uit.
http://www.mpegla.com/m2/m2-licensors.cfm
http://www.mpegla.com/m2/m2-licensees.cfm
rebil schreef: - MP3: de ene zegt alleen betalen voor encoder, de andere zegt ook voor decoder. Zijn vrije implementaties illegaal of worden ze gedoogd?
Gedoogd, zolang ze niet gebruik maken van de oorspronkelijke Frauenhofer code. LAME gedogen ze denk ik omdat de auteurs claimen een refrentie implementatie te maken, en geen feitelijke (binaire) encoder. Daarnaast roepen de LAME auteurs op om als je het tot produkt wil verwerken dat je dan eventjes contact opneemt met Thomson...

Zowel encoder als decoder licenties gaan via Thomson (de franse electronica multinational) http://mp3licensing.com/royalty/
rebil schreef: - MPEG4 is voor zover ik weet de basis voor verschillende codecs, waaronder de laatste Quicktime, DivX/XviD en WMV9/VC-1. Nog waziger dan de twee vorige. Ik geloof dat XviD alleen 'ter studie' als broncode mag verspreid worden, maar blijkbaar houdt hier niemand rekening mee?
Niet wazig, mits je de blabla van de juristen kunt volgen...
http://www.mpegla.com/m4v/m4v-faq.cfm
rebil schreef: - AC-3/Dolby Digital (DVD audio): euh??
Dolby = $
rebil schreef: - JPEG/JPEG2000: het (vemoedelijke) patent op de eerste is vervallen, maar of ze nu echt vrij zijn?? Ook raar dat op GIF zo'n sterke reactie is gekomen (png), maar op JPEG niet.
Geen fees, maar wel patenten.
rebil schreef: - Flash: specificaties werden vroeger vrijgegeven, nu niet meer. Patenten? Licenties? Mag Gnash wel?
Voor flash 8: http://www.adobe.com/licensing/developer/.
Met de restrictie dat je slechts mag encoderen, en juist niet mag decoderen. Dat mag alleen met de officieele flash player.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

adri schreef:
rappie pappie schreef:Kun je dan een soort distro upgrade doen,of moet je de boel dan weer opnieuw installeren. :wink:
Dat kan wel, maar wordt algemeen afgeraden.
Nog even hierop terugkomend:
Het kan dus wel, maar lees vooraf de UPGRADE.TXT.
En lees hem goed.
En nog eens. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

common sense schreef:
rebil schreef: - Flash: specificaties werden vroeger vrijgegeven, nu niet meer. Patenten? Licenties? Mag Gnash wel?
Voor flash 8: http://www.adobe.com/licensing/developer/.
Met de restrictie dat je slechts mag encoderen, en juist niet mag decoderen. Dat mag alleen met de officieele flash player.
Gnash heeft trouwens een nieuwe versie uit: Gnash 0.8.0.
Improvements since the 0.7.2 alpha release are:

* Streaming video works with YouTube and Lulu.tv! This has been the
focus for the majority of the time since the last release.
* Many core improvments in the VM as our understanding of Flash
improves. These all improve both the correctness of a movie that is
being played, but enebles more movies to play that used to not work.
* New FLTK2 gui support added.
* Simple Flash debugger added.
* Improved Darwin support that can use the system OpenGL.
* Flash extensions, direct support for file handling, MySQL access,
etc.. through plugins to the Gnash VM. Wrappers for any C/C++ API
libraries can be exported into ActionScript, and used as native
commands in a Flash movie.
* Many new testcases! Support for testing with ming, swfmill, amd
mtasc compilers.
* New drawing API for MovieClips..
* Updated manuals.
Afbeelding
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

adri schreef:
adri schreef:
rappie pappie schreef:Kun je dan een soort distro upgrade doen,of moet je de boel dan weer opnieuw installeren. :wink:
Dat kan wel, maar wordt algemeen afgeraden.
Nog even hierop terugkomend:
Het kan dus wel, maar lees vooraf de UPGRADE.TXT.
En lees hem goed.
En nog eens. ;)
Best goed om te weten als je slackware gebruikt.Ik doe al zo'n beetje vanaf Ubuntu "Dapper Drake" tot nu toe "Fiesty Fawn" Een distro upgrade zonder problemen. :wink:

Slackware:
Het blijft toch vervelend om iedere keer een volledig nieuwe install te doen! :? Zit ik niet op te wachten! :wink:

Slackware is niet m´n ding veelste old skool! :)

M'n roots liggen bij Ubuntu. :wink:

Ik ben een echte Ubuntero in hart en nieren. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

De distro-upgrade van Edgy naar Feisty ging hier dus niet probleemloos. Het hangt er nogal vanaf hoeveel third-party software je geïnstalleerd hebt: hoe meer, hoe groter de kans op brokken.
Slackware wordt gem. maar één keer per jaar geüpgrade, dus da's niet zo'n probleem. Een nieuwe Ubuntu verschijnt drie a vier keer per jaar.
Het maakt ook nogal wat uit hoe groot de veranderingen zijn: hoe groter de veranderingen hoe lastiger het is om zo'n distro-upgrade tot een goed einde te brengen. De veranderingen zijn nu behoorlijk groot, de upgrade-verschillen van 10.2 naar 11.0 waren veel kleiner. Die van 10.1 naar 10.2 waren ook behoorlijk groot (ja, de nummering is weinig logisch ;) ). Hoe dan ook, ik schat dat ik met mijn nieuwe Slack-installatie nog wel een upgrade uit zou kunnen voeren, maar dat kost je enkele uren (bij Ubuntu duurde het ook uren, herinner ik me) + dat je altijd het risico loopt dat er zaken fout lopen/programma's niet goed meer werken (en laten we eerlijk zijn, dat gebeurt bij Ubuntu net zo goed, na iedere distro-upgrade staan de fora weer vol met allerlei trammelant).
Dat is dus echt niet alleen bij Firefox zo. ;)

Een full-install duurt een half uur...
Mijn /home/ staat op een aparte partitie, dus allerlei instellingen, voorkeuren, broncodes, mozilla-profielen, etc. heb ik dan allemaal nog. Dus dat stelt allemaal niet zo gek veel voor. Hoe vaker je het doet, hoe eenvoudiger en sneller je dat de volgende keer doet.
Ik herinner me nog dat ik de eerste keer MPLayer installeerde, dat was een zware bevalling, ben er dagen mee zoet geweest. Nu doe ik dat (inc. allerlei dependencies, codecs en de hele santekraam binnen een uur (zelf gecompileerd!).

Old School?
Ja, meer dan anderen. :)
Afbeelding
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Hehe, nou ik heb er al zin in. Een middagje gaat er wel inzitten, maar dan heb je ook wat ;)

'k Moet me alleen wel in gaan lezen, want er zit toch wel verschil tussen de 2.4 en de 2.6 kernel. Nu op Ubuntu gebruik ik ook de 2.6 kernel, maar dat is toch anders. Op Ubuntu gaat alles automatisch. En dat is het 'm nou net. Automount werkt bijvoorbeeld anders. Dat moet uit. Ik hou niet van automount, dat vond ik onder Windows al irritant.

Ik had onder Slack altijd een Konsole open; een goede gewoonte. En ik ben zo gecharmeerd van het mounten. USB stick erin. Er gebeurt niets. Ik typ “mnt -m” (zelf geschreven scriptje, stelt niets voor) en de enige reactie die het systeem geeft is dat de cursor een regel verspringt. Klaar. 2 Gig aan data is nu aangekoppeld en bereikbaar onder ~/usb. Zo hoort het te zijn.

Geen kwaad woord trouwens over Ubuntu, het is de eerste distro die ik vol vertrouwen aan vrienden en bekenden aan durf te raden. Maar wat mijzelf betreft: kom maar op met 12.0


---
Zit ik toch stiekem te denken, zouden ze versie 13 ooit uitbrengen? Je weet hoe die Amerikanen zijn. Bijgeloof brengt ongeluk natuurlijk. Maar Slackware Friday is natuurlijk ook een optie ;)
Got Slack?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dat ligt dus vooral aan HAL (=Hardware Abstraction Layer). Toevallig loopt er juist een topic op LinuxQuestions.org over deze materie. Als ik het goed begrijp moet je -zoals jij het wilt- fstab aanpassen. Zie ook deze posting.
Er zijn sowieso tal van opties om het mountgedrag geheel naar je eigen wensen aan te passen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Patrick Volckerding schreef:Tue Jun 26 01:31:45 CDT 2007
This might as well be called 12.0 RC2 so that we're not accused on skimping on
release candidates. ;-) Still going through various reports, and (especially)
looking into getting the php.ini defaults reasonable (as well as figuring out
which features can be safely built as extensions). But, we're getting there.
Een nieuwe rc dus!
De stabiele versie zal hooguit nog enkele weken op zich laten wachten, misschien wel eerder. 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Xine

Bericht door adri »

En omdat ik op één pc een hagelnieuwe installatie heb en me eerder al afvroeg waarom Xine eigenlijk meegeleverd wordt op Slackware ben ik me toch maar eens wat in Xine gaan verdiepen. Ik las zo her en der dat je met Xine zowat alles af kunt spelen, maar als fervent MPlayer-gebruiker heb ik me daar nooit zo op geconcentreerd.
Na een avondje stoeien blijkt evenwel dat Xine inderdaad zowat alles kan afspelen. Ja, ook die 'vervelende' DVD's.

Op FF heb ik -met embedded media- nog de hulp nodig van MediaPlayerConnectivity, maar op Konqueror gaat het echt als een fluitje.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat embedded media op FF met MPLayer ook bepaald niet altijd van een leien dakje gaat, i.t.t. Konqueror.
Hoe dan ook, met wat codecs, de xine-plugin en libraries (libdvdread, libdvdvnav en libdvdcss) gaat het redelijk goed. Vooral i.c.m. met KMPLayer (die je ook gebruik kunt laten maken van de Xine-engine).
Gebruikersvriendelijker dan MPLayer en kwalitatief net zo goed al VLC.
Ik ga er de komende tijd nog eens wat verder aan sleutelen. ;)
Afbeelding
e4ea
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 juni 2007, 16:59
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Xine is idd een prima speler.

De verschillen die ik in mijn Zenwalk (Slack derivaat) en Vector linux tijd heb geconstateerd;
- Mplayer heeft standaard meer formaten aan boord die zonder codecs afgespeeld kunnen worden
- Mplayer is over het algemeen stabieler; Xine crashte nog wel eens...
- Xine werkt net even eenvoudiger met playlists
- Xine heeft meer setup mogelijkheden

Nu onder OpenBSD maak ik weer gebruik van Mplayer, en alhoewel weinig verschil, heeft Mplayer voor mij toch de voorkeur boven Xine.

Groeten,
Jan
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Vector is trouwens ook een Slackware-afgeleide. :)
Mediaspelers die crashen, dat heeft vaak te maken met bestanden waar die zich in verslikt (we noemen geen namen...).
Sowieso is het eigenlijk het best om zelf te compileren. Dat heb ik met Xine overigens niet gedaan omdat die al standaard meegeleverd wordt op Slack. Mochten er stabilitiets/performance-problemen opduiken, dan is dat wel zo'n beetje het eerste wapen waar ik naar grijp. ;)

Welke desktopmanager draaide je trouwens op Zenwalk? Xfce?
Afbeelding
e4ea
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 juni 2007, 16:59
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Op Zenwalk heb ik gerommeld met Xfce (de default), Openbox, Blackbox, TWM (zie link en nog een aantal exoten.
Op basis van gebruikt geheugen, snelheid (getest) en eenvoud van installatie heb ik uiteindelijk gekozen voor Blackbox als mijn default windowmanager.
Ook op OpenBSD gebruik ik nu Blackbox.

Overigens was ik ook iemand die al zijn packages zelf maakte, en ook voor Zenwalk heb ik kortstondig als contributor een aantal packages bijgehouden.
Hier kan je nog een aantal scripts vinden waarmee iemand zelf eenvoudig zijn packages kan maken onder Zenwalk: http://www.lontronics.nl/index.php?m=0009.

Alhoewel veel mensen neigen naar bloated desktop managers, houd ik meer van de eenvoud van een window manager, waarbij ik zelf bepaal welke programmatuur ik gebruik.
Misschien een leuke voor een nieuwe topic?!!!

Groeten,
Jan
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Lontronics schreef: Misschien een leuke voor een nieuwe topic?!!!
Ja, goed idee.

Overigens, kun je op Zenwalk probleemloos alle Slackware-paketten installeren?
Mijn Zenwalk-avontuur duurde maar een dikke week, toen was de HD kaduuk (een oude P2, van de stort gered -eventjes dus :) ).
Maar ik ga binnenkort bij mijn schoonouders die ook willen gaan internetten (maar nu nog W98 op dat ding hebben staan) misschien Zenwalk installeren. Vandaar mijn vraag, want je leest er tamelijk tegenstrijdige berichten over. Als ik het wel heb is Zenwalk ook Nederlandstalig (en dat is voor die mensen een must natuurlijk), terwijl Slackware met een wat lichtere desktop dan KDE alleen Engelstalig is.
Afbeelding
Plaats reactie