Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
e4ea
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 juni 2007, 16:59
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Ik heb geen idee of Zenwalk ook Nederlands talig is aangezien ik alles standaard op engelstalig heb staan. Het voordeel hiervan is dat alles gewoon werkt en alles ook engelstalig is.
Wanneer je talenpakketten gaat gebruiken is mijn ervaring dat dit toch niet altijd vlekkeloos gaat en ik heb geen moeite met engels. Voor je schoonouders kan ik me voorstellen dat het een must is. Gewoon proberen dus maar....

W.b. Zenwalk en Slack pakketten;
De meeste Slack pakketten werken gewoon.
Ik heb in het verleden wel eens pakketten van Linuxpackages geinstalleerd op mijn ZW installatie, zonder enig probleem. Mocht het niet werken of problemen geven dan is het verwijderen zeer eenvoudig, aangezien het package system van Slack en ZW gebaseerd zijn op dezelfde installatiebestanden en alle bestanden bij een removepkg dus weer netjes worden verwijderd.
Maar nogmaals, meeste pakketten zullen gewoon werken ;)
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Het is zover: Slackware 12 is daar:

ftp://ftp.slackware.com/pub/slackware/s ... ngeLog.txt

Nog niet overal doorgevoerd, maar het is een feit:

http://groups.google.com/group/alt.os.l ... 228199d5e5

;)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Bedankt Manuel voor deze info. Ik had het nog niet gezien.
Ik heb zomaar het gevoel dat er zeer binnenkort meer over te lezen is op de voorpagina van MozBrowser...

Helaas is mijn DVD-brander net naar de vaantjes en ga ik van de week op vakantie, dus Slackware 12 zal een paar weken moeten wachten... :(

Ga jij nu wel upgraden?
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Ik heb zomaar het gevoel dat er zeer binnenkort meer over te lezen is op de voorpagina van MozBrowser...
Goed idee, want het is volkomen on-topic!
adri schreef:Helaas is mijn DVD-brander net naar de vaantjes en ga ik van de week op vakantie, dus Slackware 12 zal een paar weken moeten wachten... :(
Hoe krijg je dat voor elkaar??? Ikzelf gebruik een LG: niet te duur, werkt altijd goed onder Linux zonder toegevoegde drivers. En heb al heeel veel gebrandt.
adri schreef:Ga jij nu wel upgraden?
Ja dus! Nu eindelijk wel :wink: Je weet, ik ben niet zo rap in die dingen, ook niet echt nodig altijd om het laatste van het laatste te hebben, als alles eenmaal lekker werkt...

En ik ben altijd heel erg bij met alle patches, gebruik KSlackCheck eigenlijk niet meer, want krijg nu gewoon mail wanneer er patches zijn, wel zo makkelijk: http://www.slackware.com/lists/
Laatst gewijzigd door Manuel op 2 juli 2007, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:
adri schreef:
adri schreef:Ik heb zomaar het gevoel dat er zeer binnenkort meer over te lezen is op de voorpagina van MozBrowser...
Goed idee, want het is volkomen on-topic!
Done! ;)
Manuel schreef:
adri schreef:Helaas is mijn DVD-brander net naar de vaantjes en ga ik van de week op vakantie, dus Slackware 12 zal een paar weken moeten wachten... :(
Hoe krijg je dat voor elkaar??? Ikzelf gebruik een LG: niet te duur, werkt altijd goed onder Linux zonder toegevoegde drivers. En heb al heeel veel gebrandt.
Gewoon, doet het niet meer. Niks. Noppes. Ben er van de week al een tijdje mee aan het klooien geweest, maar hij is gewoon dood. Heb hem er al uitgehaald. :(
De volgende wordt een LG. ;)
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef:
adri schreef: Goed idee, want het is volkomen on-topic!
Done! ;)
En gereageerd ;)
Manuel schreef:
adri schreef:Helaas is mijn DVD-brander net naar de vaantjes en ga ik van de week op vakantie, dus Slackware 12 zal een paar weken moeten wachten... :(
Hoe krijg je dat voor elkaar??? Ikzelf gebruik een LG: niet te duur, werkt altijd goed onder Linux zonder toegevoegde drivers. En heb al heeel veel gebrandt.
Gewoon, doet het niet meer. Niks. Noppes. Ben er van de week al een tijdje mee aan het klooien geweest, maar hij is gewoon dood. Heb hem er al uitgehaald. :(
De volgende wordt een LG. ;)
Mijn ervaringen daarmee zijn goed. Heb voor ik die brander kocht ook eerst op Internet gezocht vanwege compatibiliteit met Linux/Unix. Kwam keer op keer met zoeken weer bij LG terecht.

Niet vergeten junpertje goed in te stellen (waneer je ook nog een harde schijf op die controller hebt), en denk ook aan dit: wanneer er inderdaad ook nog een schijf op zit, dan master aan einde kabel, en slave aan de aftakking op de kabel.

Wanneer het het enige apparaat op de schijfcontroller is dan stel je 'm sowieso als master in.

Zo'n brander kost haast niks meer tegenwoordig :wink:

Fijne vakantie nog! 8)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Omdat ik het toch niet kon laten heb ik de eerste drie CD's maar gedownloaded en gebrand met de tergend langzame CD-brander op mijn oude Slackbox en heb op die nieuwe inmiddels Slackware 12 geïnstalleerd. :)
Binnen een uur up and running, inclusief internetverbinding via statisch IP (met OpenDNS), firewall (Guarddog), NL. taalpakketten, NVidia-driver, printer en scanner werkend en muisaanwijzer naar mijn smaak (DeepSky).
En gelukkig werkte alles in mijn oude /home/ nog, inclusief eye-candy en muisaanwijzer . Firefox en TB allemaal netjes intact met alle extensies.
Ben nu een paar spelletjes voor de kinderen opnieuw aan het installeren.
Wat gaat dat toch handig met die Slackbuildscripts.
Enige waar ik nog wat aan moet wennen is HAL, daar moet ik nog eens wat over gaan lezen. ;)
Tot die tijd heb ik fstab maar aangepast.

Code: Selecteer alles

adri@Adri-Linux:~$ uname -r
2.6.21.5-smp
adri@Adri-Linux:~$
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Omdat ik het toch niet kon laten heb ik de eerste drie CD's maar gedownloaded en gebrand met de tergend langzame CD-brander op mijn oude Slackbox en heb op die nieuwe inmiddels Slackware 12 geïnstalleerd. :)
Proficiat!
adri schreef:Binnen een uur up and running, inclusief internetverbinding via statisch IP (met OpenDNS), firewall (Guarddog), NL. taalpakketten, NVidia-driver, printer en scanner werkend en muisaanwijzer naar mijn smaak (DeepSky).
En gelukkig werkte alles in mijn oude /home/ nog, inclusief eye-candy en muisaanwijzer . Firefox en TB allemaal netjes intact met alle extensies.
Ben nu een paar spelletjes voor de kinderen opnieuw aan het installeren.
Wat gaat dat toch handig met die Slackbuildscripts.
Daar heb ik me (nog) nooit zo in verdiept, Slackbuilds, misschien ook niet omdat compileren (zoals je weet) bij mij foutmeldingen geeft.

Misschien moet ik me er toch eens in verdiepen, temeer daar ik nu dus alleen maar kant en klare pakketten download van linuxpackages.net, en ze daar nog niks hebben voor Slack 12 :(

Heb je een link voor me met een kleine tutorial of zo?

Edit: Laat maar, al gevonden.
adri schreef:Enige waar ik nog wat aan moet wennen is HAL, daar moet ik nog eens wat over gaan lezen. ;)
Tot die tijd heb ik fstab maar aangepast.
Daar heb ik ook nog geen kaas van gegeten, maar fstab ben ik dan weer wel goed in thuis :wink: Alles werkt hier: brander, camera.
adri schreef:

Code: Selecteer alles

adri@Adri-Linux:~$ uname -r
2.6.21.5-smp
adri@Adri-Linux:~$

Code: Selecteer alles

manuel@computer007:~$ uname -a
Linux computer007 2.4.31 #6 Sun Jun 5 19:04:47 PDT 2005 i686 unknown unknown GNU/Linux
manuel@computer007:~$
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: Daar heb ik me (nog) nooit zo in verdiept, Slackbuilds, misschien ook niet omdat compileren (zoals je weet) bij mij foutmeldingen geeft.

Misschien moet ik me er toch eens in verdiepen, temeer daar ik nu dus alleen maar kant en klare pakketten download van linuxpackages.net, en ze daar nog niks hebben voor Slack 12 :(

Heb je een link voor me met een kleine tutorial of zo?

Edit: Laat maar, al gevonden.
Ja, die tutorial is goed. In feite is het dus heel simpel: je download dat SB-script, pakt het uit en plaatst de tarball van het programma in die dir., waarna je als root in de Konsole (F4) typt:
chmod +x naam_pakket.SlackBuild
en daarna
./naam_pakket.SlackBuild
en gaan met die banaan, wijst zich verder allemaal vanzelf.
Overigens, vrijwel alle SB-scripts zijn al up-to-date voor SW 12. Ook op LP.net zag ik de eerste SW 12 paketten al en op Slacky-it worden de meeste paketten op dit moment al voor SW 12 aangeboden.

Checkinstall werkt op dit moment nog niet met SW 12 (ik hoop dat daar snel verandering in komt), maar wat wel werkt is src2pkg, daarmee kun je van sources (maar ook bijv. RPM's) gewoon Slackpakketjes maken.
Manuel schreef:

Code: Selecteer alles

manuel@computer007:~$ uname -a
Linux computer007 2.4.31 #6 Sun Jun 5 19:04:47 PDT 2005 i686 unknown unknown GNU/Linux
manuel@computer007:~$
Hoe heb je dat gedaan? :)
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Adri,

het gaat vast lukken met jouw info! En bedankt voor de tips (src2pkg) :)

Dat ik me tot nu toe beperkt heb tot pakketjes installeren, komt omdat ik eigenlijk (bijna) te lui ben voor Slackware... Maar ook erg weinig tijd heb om me in iets nieuws te verdiepen.

En werkt m'n systeem eenmaal, en doet het wat ik nodig heb, dan ben ik gauw tevreden :wink:

Maar ik zal er toch eens aan moeten / tijd moeten vinden...

Iets anders: ik ga straks dus /home hergebruiken, dus ook m'n KDE-menu. Nu wordt er bij Slack 12 nieuwe software geinstalleerd. Wordt m'n oude menu dan overschreven, of komen de nieuwe items er gewoon netjes bij?
adri schreef:
Manuel schreef:

Code: Selecteer alles

manuel@computer007:~$ uname -a
Linux computer007 2.4.31 #6 Sun Jun 5 19:04:47 PDT 2005 i686 unknown unknown GNU/Linux
manuel@computer007:~$
Hoe heb je dat gedaan? :)
Wat precies??? :?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: Iets anders: ik ga straks dus /home hergebruiken, dus ook m'n KDE-menu. Nu wordt er bij Slack 12 nieuwe software geinstalleerd. Wordt m'n oude menu dan overschreven, of komen de nieuwe items er gewoon netjes bij?
De nieuwe komen er netjes bij. Let wel op dat je geen exotische software-verwijzingen hebt op het moment dat je upgrade. Ik bedoel, als jij in je KDE-voorkeuren iets hebt ingesteld dat in een nieuwe installatie nog helemaal niet aanwezig is, dan kun je wel gedonder krijg. Zorg dus dat je een beetje 'normale' dingen ingesteld hebt.
Manuel schreef:
adri schreef:
Manuel schreef:

Code: Selecteer alles

manuel@computer007:~$ uname -a
Linux computer007 2.4.31 #6 Sun Jun 5 19:04:47 PDT 2005 i686 unknown unknown GNU/Linux
manuel@computer007:~$
Hoe heb je dat gedaan? :)
Wat precies??? :?
Sorry verkeerd gelezen (-a i.p.v. -r). :oops:

Overigens vandaag een duidelijke uitleg gelezen over HAL, van Robby Workman, één van de mensen die meewerken aan Slackware en één van de drijvende krachten achter SlackBuilds.org: http://www.linuxquestions.org/questions ... p?t=566862

Er is trouwens ook een nieuwe filemanager aanwezig: Thunar. Ik kende hem al van Zenwalk, maar nu zit ie ook in Slack. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik toch de voorkeur geef aan Konqueror.
Toch zitten er wel een paar handigheidjes in.
Check it out. ;)
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Wederom bedankt voor de tips!

Wat ik straks nodig heb / nog moet lezen, heb ik in de bookmarks gezet.

Er is nog een reden waarom ik altijd traag ben met updaten: wanneer ik eenmaal aan het configureren ga, dan ben ik een verschrikkelijk Pietje Precies, en ben ik zo een paar weken bezig, kan niet meer stoppen dan tot het (voor dat moment min of meer) klaar is. Ik wordt dan meestal helemaal gestoord van mezelf...

Ook prettig is gewoon om iets te hbben wat je al lekker ingsteld hebt, wat gisteren werkte, en vandaag, en ook morgen werken zal, plus alle software die ik nodig heb = voor mij Slack 10.2

Toen Slack 11.0 uitkwam werd ik daar niet echt warm of koud van, mar nu begin ik wel de kriebels te krijgen...

De ISO is gedownload, en staat ook al op DVD. Nu 'alleen nog' mentaal, psychisch, fysiek, en wat al niet meer voorbereiden op het moment.

Dat zal nog wel een paar weekjes duren. Denk dat ik begin met gewoon een full install op 1 partitie, inclusief /home op zelfde partitie, vooral om te zien welke software ik daarna juist niet wil installeren (iik houd van minimalistisch, daarom ben ik misschien ook bij Slack), en daarna expert install.

Er is wel veel gewijzigd sinds 10.2...
adri schreef:
Manuel schreef:Wat precies??? :?
Sorry verkeerd gelezen (-a i.p.v. -r). :oops:
Zoiets vermoedde ik al :wink:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Wat ook nog wel leuk is (vind ik dan), is dat Xfce ook een nieuwe versie gekregen heeft in SW12. En ik moet zeggen dat Xfce er flink op vooruit gegaan is qua bedieningsgemak en "mooi". Het aantal thema's en icons waar je uit kunt kiezen is fors toegenomen. Xfce heeft zelfs transparantie aan boord tegenwoordig. :)
Binnenkort ga ik mijn oude Slackbox ook upgraden naar SW12, er is een gerede kans dat ik daar Xfce als default ga gebruiken.

Oh ja, de kwestie met HAL is inmiddels ook opgelost: zet de gebruikers in /etc/group bij plugdev, cdrom en power. Dan is alles OK. :)
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Dank voor de tip (HAL) :)

Ik ga Xfce toch ook weer eens proberen, is wel veel sneller dan KDE, maar os het alle functies heeft die ik nodig heb / hebben wil?

Xfce Screenshots.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Toch nog even over die SlackBuildscripts:
Van alle software die meegeleverd wordt op Slackware zjn ook Slackbuildscripts aanwezig (die vind je op je CD/DVD onder /source/).

Omdat ik in het verleden via extensies en taalpaketten FF en TB Nederlandstalig hield waren m.n. vrouw en kinderen daar wel content mee. Ik wat minder, want na iedere upgrade moet je de zaak weer aan gaan passen met nieuwe taalpakketten.
Dat ging me toch een beetje vervelen en daarom waren de laatste tijd TB en FF Engelstalig.
Een uitkomst bieden de SlackBuildscripts: Plaats de NL-talige binary van bijv. FF in de source (wel de Engelstalige verwijderen uiteraard), pas het script aan op versienummer en run het script. Resultaat is een volledig Nederlandstalige FF.
En da's toch wel handig.

Dat geldt uiteraard voor alle software. Nieuwe versie? SlackBuild even aanpassen en draaien maar.
't Is even goed opletten, maar in wezen simpel. ;)

Je kunt natuurlijk ook gewoon de NL-talige FF -en TB versies voor Linux downloaden, in bijv. /opt/ zetten en van daaruit snelkoppelingen/symlinks maken, maar dat levert in het geval van vooral FF toch een hoop gedoe en geklooi op (m.n. met plug-ins). Ook dat heb ik een tijdje gedaan, maar dat beviel gewoon niet goed.
Afbeelding
Plaats reactie