Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door Koen_92 »

Ja, op zich logisch. :)
Bij Debian werd mij tijdens de installatie deze vraag voorgesteld. Toen heb ik maar voor 'Generic' gekozen.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Mozilla

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Bij Debian werd mij tijdens de installatie deze vraag voorgesteld. Toen heb ik maar voor 'Generic' gekozen.
Dat wordt bij een Slackware-installatie ook gevraagd. Misschien iets minder indringend en als je de vraag negeert dan wordt gewoon de hugeSMP gebruikt. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door Koen_92 »

Wordt dat echt gevraagd?
Ik kan het me namelijk niet meer herrineren. :oops:
Ik heb met SW ook altijd hugeSMP gebruikt, ik dacht dat je voor generic achteraf zelf een initrd moest maken.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Mozilla

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:Wordt dat echt gevraagd?
Ja hoor. :)
Koen_92 schreef: Ik kan het me namelijk niet meer herrineren. :oops:
Kan ik me best voorstellen, immers als je gewoon op Enter drukt gaat de installatie verder met hugeSMP. En je moet ook op F2 drukken (dacht ik) om de kernel keuzelijst te zien te krijgen. Dat staat er allemaal wel bij, maar niet nadrukkelijk.
Koen_92 schreef: Ik heb met SW ook altijd hugeSMP gebruikt, ik dacht dat je voor generic achteraf zelf een initrd moest maken.
Dat is alleen nodig als je nadien een andere kernel erbij wilt installeren. En dan alleen als de ondersteuning voor het filesystem niet in de kernel zelf ingebakken zit, maar als module geladen wordt.
Als ik me niet akelig vergis.
En als het anders is hoor ik het graag.
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    Linux Firefox

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Koen_92 schreef:Wordt dat echt gevraagd?
Ja hoor. :)
Koen_92 schreef: Ik kan het me namelijk niet meer herrineren. :oops:
Kan ik me best voorstellen, immers als je gewoon op Enter drukt gaat de installatie verder met hugeSMP. En je moet ook op F2 drukken (dacht ik) om de kernel keuzelijst te zien te krijgen. Dat staat er allemaal wel bij, maar niet nadrukkelijk.
Koen_92 schreef: Ik heb met SW ook altijd hugeSMP gebruikt, ik dacht dat je voor generic achteraf zelf een initrd moest maken.
Dat is alleen nodig als je nadien een andere kernel erbij wilt installeren. En dan alleen als de ondersteuning voor het filesystem niet in de kernel zelf ingebakken zit, maar als module geladen wordt.
Als ik me niet akelig vergis.
En als het anders is hoor ik het graag.
Wanneer ik mij goed herinner wordt alleen gevraagd wat voor kernel je wilt installeren wanneer je kiest voor expert of menu installatie. Generic is echt wel sneller dan huge (uit ondervinding), en ja, bij generic moet je inderdaad nog een initrd aanmaken wanneer je een bestandssysteem gebruikt dat niet in generic ingebakken zit. Daarvoor voordat je begint met installeren eerst even README.initrd lezen ;)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Mozilla

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door adri »

Manuel schreef: Wanneer ik mij goed herinner wordt alleen gevraagd wat voor kernel je wilt installeren wanneer je kiest voor expert of menu installatie.
Nee hoor, ook bij een full install kun je de kernel kiezen. Ik doe vrijwel altijd een full install, dus dat weet ik eigenlijk wel zeker. ;)
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    Linux Firefox

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef: Wanneer ik mij goed herinner wordt alleen gevraagd wat voor kernel je wilt installeren wanneer je kiest voor expert of menu installatie.
Nee hoor, ook bij een full install kun je de kernel kiezen. Ik doe vrijwel altijd een full install, dus dat weet ik eigenlijk wel zeker. ;)
Oh???

nou ja, maakt ook niet zo veel uit. Ook na installatie is het bijzonder eenvoudig aan te passen :)
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door Koen_92 »

Manuel schreef: Wanneer ik mij goed herinner wordt alleen gevraagd wat voor kernel je wilt installeren wanneer je kiest voor expert of menu installatie. Generic is echt wel sneller dan huge (uit ondervinding), en ja, bij generic moet je inderdaad nog een initrd aanmaken wanneer je een bestandssysteem gebruikt dat niet in generic ingebakken zit. Daarvoor voordat je begint met installeren eerst even README.initrd lezen ;)
Scheelt dat echt zo veel? Nou ja, als ik ook weer eens Slackware installeer zal ik er op letten om Generic te installeren.
En XFS zit zeker niet in Generic? Ik zal wel netjes Readme.initrd doorlezen :)
adri schreef: Nee hoor, ook bij een full install kun je de kernel kiezen. Ik doe vrijwel altijd een full install, dus dat weet ik eigenlijk wel zeker. ;)
Full install?
Ik heb dat de eerste keer in Virtualbox gedaan. Vlak erna wist ik dat ik dat nooit meer ging doen.
Er wordt dan gewoon veel te veel geinstalleerd aan onder andere libs en kde-apps die ik nooit nodig heb.
Ik begin daarom andersom: Alleen de dingen die ik echt nodig heb installeren en als er achteraf nog een libje mis installeer ik die er dan alsnog bij.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Mozilla

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Full install?
Ik heb dat de eerste keer in Virtualbox gedaan. Vlak erna wist ik dat ik dat nooit meer ging doen.
Er wordt dan gewoon veel te veel geinstalleerd aan onder andere libs en kde-apps die ik nooit nodig heb.
Ik begin daarom andersom: Alleen de dingen die ik echt nodig heb installeren en als er achteraf nog een libje mis installeer ik die er dan alsnog bij.
En wat denk je daarmee te winnen?
Als het tenminste niet om een beperkte schijfruimte gaat. :!:
Een full install is gewoon het handigst, snelst & simpelst.
En je krijgt nadien ook geen "verrassingen" ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door Koen_92 »

Nee, schijfruimte heb ik zat.
En ik weet dat (bij SW tenminste) een full install niet vertraagt.
Een nadeel is wel dat je startmenu bomvol komt te zitten.
Ook heb je meer programma's = meer patches om te installeren = meer kans dat er iets fout gaat bij die patches.

En die 'verrassingen' snap ik wel ja ;)
Meestal is het wel duidelijk welke lib er mist.
Op mijn laptop kreeg ik toen ik de eerste keer wat moest compilen de error: C compiler cannot create executables.
Na heel lang zoeken, kwam ik er achter dat ik gewoon glibc vergeten had te installeren. :)
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    Linux Firefox

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door Manuel »

@ koen: ik vond het echt sneller, maar toen had ik ook nog een wat oudere machine, dus dan valt het eerder op. Ja, XFS dacht ik, zit wel in generic, maar helemaal zeker ben ik daar nu niet meer van, ext3 zit er niet in.

@ Adri: Ik ben er ook op tegen om de hele zooi maar te installeren, puur en alleen voor het gemak. Kleiner is toch fijner. En wanneer je b.v. mplayer compileert op een systeem waarop een full install staat, dan worden er ook dingen meegecompileerd zoals b.v. iets van Samba, en dat gebruik ik echt niet.

Mplayer wordt dus groter, en misschien minder veilig, omdat het bindingen heeft naar een Windows protocol. Het gemaakte pakket werkt dan trouwens niet eens op een machine waarop geen Samba staat!

Mplayer heeft Samba helemaal niet nodig, en het omgekeerde is ook waar: een mplayer pakket, gecompileerd op een systeem met niks onnodigs, werkt wel op een systeem waar een full install is gedaan.

Verder vind ik het overzichtelijker waaneer er minder bestanden/directories zijn, ik heb niks aan een kast met 100-duizend laatjes waar allemaal dingen in zitten die ik nooit gebruiken zal. Ik houd van overzicht en opgeruimd.

wel is het zo dat er een soort trend is (kwalijk!) om voor een progamma, wat zich waarschijnlijk vaak, en zeker bij een full install toch wel op de machiene zal bevinden, het zo te compileren dat dat progamma aanwezig moet zijn, terwijl het ook anders kan.

Adri had laasts iets dat niet werkte vanwege een minimale installatie (ik ben vergeten wat het was), en ik had ook zoiets: HAL werkte niet, weken heeft het me gekost (af en toe wel even laten rusten), totdat ik er achter kwam dat vanaf Slack 12.2 Hal afhankelijk is geworden van 'parted', wat ik dus niet nodig heb, want ik hoef m'n partities niet te verklienen/vergroten, dus waarom zou ik het installeren???

Vaag vind ik dat, en dat zie je steeds vaker. Het stond ook nog niet 'changes and hints', alleen in de changelog, en dat lees ik echt niet dagelijks...

Misschien zijn ze vergeten het in 'changes and hints' te zetten, i.i.g. vind ik het zeker een kandidaat daarvoor.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Mozilla

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Een nadeel is wel dat je startmenu bomvol komt te zitten.
Dat kun je zelf natuurlijk aanpassen.
Ik gebruik hoofdzakelijk IceWM, dus daar heb ik geen last van. :)
Koen_92 schreef: Ook heb je meer programma's = meer patches om te installeren = meer kans dat er iets fout gaat bij die patches.
Je hebt inderdaad meer patches, maar met de SW patches heb ik echt nog nooit problemen gehad.
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Mozilla

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door adri »

Manuel schreef: @ Adri: Ik ben er ook op tegen om de hele zooi maar te installeren, puur en alleen voor het gemak. Kleiner is toch fijner.
Blijkbaar niet, anders zou je geen KDE gebruiken. ;)
Manuel schreef: En wanneer je b.v. mplayer compileert op een systeem waarop een full install staat, dan worden er ook dingen meegecompileerd zoals b.v. iets van Samba, en dat gebruik ik echt niet.

Mplayer wordt dus groter, en misschien minder veilig, omdat het bindingen heeft naar een Windows protocol. Het gemaakte pakket werkt dan trouwens niet eens op een machine waarop geen Samba staat!

Mplayer heeft Samba helemaal niet nodig, en het omgekeerde is ook waar: een mplayer pakket, gecompileerd op een systeem met niks onnodigs, werkt wel op een systeem waar een full install is gedaan.
Nee hoor, bij een standaard compilatie word Samba-ondersteuning niet meegecompileerd. Het kan wel, maar dan moet je zelf die flag meegeven: --enable-smb.
Ik gebruik sowieso meestal SlackBuild scripts en dat heb ik er nog even op nagelezen, maar --enable-smb staat er echt niet in.
Overigens zijn de SlackBuild scripts eigenlijk altijd erg terughoudend met dat soort dingen. Vergelijk de dependencies van bijv. Mplayer (geen, maar dan heb je wel een erg kale Mplayer -in de praktijk een stuk of twee) maar eens met die van Slacky-eu.
Slacky-eu schreef:Dipendenze

amrnb, amrwb, celt, dirac, directfb, enca, faac, faad2, jack-audio-connection-kit, lame, libdca, libdv, libdvdread, libdvdnav, libmpcdec, libnemesi, libsamplerate, lirc, lirccd, lksctp-tools, live555, netembryo, openal-soft, schroedinger, speex, twolame, x264, xvidcore
Manuel schreef: Verder vind ik het overzichtelijker waaneer er minder bestanden/directories zijn, ik heb niks aan een kast met 100-duizend laatjes waar allemaal dingen in zitten die ik nooit gebruiken zal. Ik houd van overzicht en opgeruimd.
Op die dikke 850 pakketten die je bij een full install hebt, maken die 100 die je eraf weet te snoepen niet zo heel erg veel uit qua overzichtelijkheid, volgens mij. Bovendien, met slocate heb je toch helemaal geen last van dat andere spul?
Manuel schreef: wel is het zo dat er een soort trend is (kwalijk!) om voor een progamma, wat zich waarschijnlijk vaak, en zeker bij een full install toch wel op de machiene zal bevinden, het zo te compileren dat dat progamma aanwezig moet zijn, terwijl het ook anders kan.
Als er nou één distro is die dat doet, dan is het Slackware!
Maar het kan gewoon niet altijd, dat heeft Patrick Volkerding ook niet altijd in de hand.
Kom ik dadelijk nog op terug.
Manuel schreef: Adri had laasts iets dat niet werkte vanwege een minimale installatie (ik ben vergeten wat het was), en ik had ook zoiets: HAL werkte niet, weken heeft het me gekost (af en toe wel even laten rusten), totdat ik er achter kwam dat vanaf Slack 12.2 Hal afhankelijk is geworden van 'parted', wat ik dus niet nodig heb, want ik hoef m'n partities niet te verklienen/vergroten, dus waarom zou ik het installeren???
Ik heb daar behoorlijk wat mee geëxperimenteerd in de loop der jaren, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het een hoop moeite op niks is, met de nodige risico's ook (zoals je hebt kunnen lezen ;) ).
Neem bijv. Parted, een dep. van HAL. Ik ben even aan het Googelen geweest en snel gevonden waarom dat zo is. Daar zijn nl. hele goede redenen voor. Het heeft te maken met het automounten van HAL, wat je bij Parted natuurlijk niet kunt hebben. Voorheen werd dat op een andere manier opgelost, maar dat bleek niet goed genoeg te voldoen.
Leesvoer:
http://lists.rpmforge.net/pipermail/use ... 01023.html
http://people.freedesktop.org/~david/ha ... guidelines
http://gparted.sourceforge.net/faq.php
Als zoiets dus "upstream" besloten wordt, dan kan een distroboer daar verder weinig aan doen.
Manuel schreef: Vaag vind ik dat, en dat zie je steeds vaker. Het stond ook nog niet 'changes and hints', alleen in de changelog, en dat lees ik echt niet dagelijks...

Misschien zijn ze vergeten het in 'changes and hints' te zetten, i.i.g. vind ik het zeker een kandidaat daarvoor.
Nou ja, het staat inderdaad wel in de ChangeLog.txt, dus je had het kunnen weten.
Geen verwijt hoor, ik lees ook niet altijd alles (waar ik dan ook wel eens voor gestraft wordt ;) ).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door Koen_92 »

Nou ja... Misschien is het toch beter om voor een full-install te gaan.
Maar adri, installeer jij dan ook al die 100 en 1 languagepacks mee?
Dat is namelijk iets dat écht overbodig is.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Mozilla

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Maar adri, installeer jij dan ook al die 100 en 1 languagepacks mee?
Dat is namelijk iets dat écht overbodig is.
Nee. :)
Ik installeer nadien het NL-language pack (ook die voor K3B en KOffice), da's sneller dan al die andere moeten verwijderen.
Je kunt tijdens de installatie (ja, ook bij een full install) kiezen of je kdei meeïnstalleert of niet.
Afbeelding
Plaats reactie