OOXML: de nieuwe standaard?

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

Nah, wat een soap zeg, trekken die Zweden hun (gekochte?) stem weer in http://tweakers.net/nieuws/49157/Zweden ... l#reacties
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Pfff, wat een circus...
Zat ik me van de week nog kwaad te maken over MS die stemmen gekocht had, nu blijken ze ook nog zo dom geweest te zijn om twee keer te stemmen. Terecht dat het afgschoten is. Jammer wel dat die Zweedse comissie anders tegen gestemd zou hebben en zich nu van stemming onthoudt. :(
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Dan ging het ODF-proces via ISO toch een stuk eenvoudiger. Maar ja, toen was er ook sprake van een echt onafhankelijke standaard. Ditmaal is het meer een wens van Microsoft zodat ze dan weer wat eenvoudiger hun Office-pakket kunnen slijten aan overheden en andere organisaties die nadenken over in wat voor formaat je documenten het beste kunt opslaan als je ze 10 jaar vanaf nu nog wilt kunnen lezen.

Is er trouwens al iemand opgestaan die zegt dat dit OOXML-circus maar beter gestopt kan worden, aangezien het nu toch alleen maar onnodig tijd en geld van organisaties verspilt ?!?\

Update: leest u even mee ?
Bron: CNet weblog
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Nirwana schreef:Is er trouwens al iemand opgestaan die zegt dat dit OOXML-circus maar beter gestopt kan worden, aangezien het nu toch alleen maar onnodig tijd en geld van organisaties verspilt ?!?\
Nu ja, democratische processen kosten tijd en geld. 't Lijkt er alleen op dat de fijne commissies die normaliter de precieze diameter van bouten en moeren vaststellen niet tegen al dit marketinggeweld zijn opgewassen. Ook lijkt het niet in ieder land even duidelijk wie er in zo'n commissie zitten. Belangstellenden kunnen zo aanschuiven!

Tja, als het gaat om een nieuw model koppelstuk voor gasleidingen is dat misschien handig, als het gaat om de verzekering van de monopoliepositie van een multi-multimiljardaire slokop als M$, dan is dat wat anders. Die gaat niet rustig afwachten wat anderen vinden, die gaat de boer op. Dat kan je verwachten. Als de commissie met open deuren vergaderd vanwege het democratisch proces, dan....
Nu ja, de gang van zaken is bekend. Wat een poppenkast, dit zijn volwassen mannen hoor! Soms zou je ze kunnen slaan :evil:

Adem inhouden, maandag horen we de uitslag....
Got Slack?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

En zojuist lees ik op Computable dat MS erg verdrietig is:
Microsofts senior directeur van interoperabiliteit en IP-beleid Nikos Tsilas: "Ze hebben er een zwaar politiek debat van gemaakt. Ze concurreren via regulering, omdat ze het niet kunnen op technisch vlak." Volgens Tsilas verdient IBM steeds meer geld met open source software.
***Burp***
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

adri schreef:***Burp***
Adri, denk aan je manieren !!! :cry:
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

't Is Carnaval. ;)
Afbeelding
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Hoor ik daar gekots in het microsoft hoekje? :mrgreen: (jakkes, wel zelf opruimen)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

De OOXML-soap gaat onverdroten voort. Werd eerder door MS het 'snelle traject' voor ISO-erkenning gewonnen door in diverse landen Microsoft Gold Partners in de commissies te dirigeren, inmiddels wordt duidelijk dat zelfs het eigen MS Office niet goed overweg kan met OOXML, zie bijv. WebWereld. :lol:
Veel gekker moet het niet worden...
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

adri schreef:inmiddels wordt duidelijk dat zelfs het eigen MS Office niet goed overweg kan met OOXML.
Inmiddels is er ook een soortgelijke test gedaan voor OpenOffice.org tov ODF:
http://www.griffinbrown.co.uk/blog/Perm ... 7cde5caace
Gelukkig kwam die combinatie wat beter uit de test.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe OpenOffice 3 me OOXML kan omgaan.
Het zal wel niet, maar het zou grappig zijn als ze er beter mee om kunnen gaan dan MS office zelf :)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Koen_92 schreef:Ik ben eigenlijk benieuwd hoe OpenOffice 3 me OOXML kan omgaan. Het zal wel niet, maar het zou grappig zijn als ze er beter mee om kunnen gaan dan MS office zelf
Het belangrijkste vind ik dat ze er iets leesbaars van kunnen maken.

Onlangs kreeg ik weer een XLSX opgestuurd. Die heb ik maar even door een collega naar PDF om laten zetten. Vervolgens bleek er een heel eenvoudig tabelletje in te staan, maar wel in een dusdanig formaat dat OpenOffice.org er nog niets mee kan. Ik begrijp mensen die OOXML-bestanden rondsturen even min als mensen die ODF-bestanden rondsturen. Gewoon even naar PDF omzetten en iedereen kan de inhoud wel lezen...

Als ik http://blogs.sun.com/GullFOSS/entry/oox ... n_writer_a lees dan hebben de OOo-ontwikkelaars er nog een harde kluif aan. Geen wonder dat de OOXML-spec zoveel dikker is dan de ODF-spec. Het verbaast me nog altijd dat OOXML het tot een standaard heeft geschopt. Maar goed, Microsoft krijgt met haar markt-dominantie uiteindelijk alles voor elkaar. Het kost alleen de ene keer wat meer dan de andere keer...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Ik zie het probleem met ODF rondsturen niet helemaal. Het is inmiddels een standaard die door praktisch alle paketten nu makkelijk gelezen kan worden. Alleen voor MS Office moet je effe die plug-in van Sun installeren. Andere paketten lezen het direct in en verschillende daarvan zijn gratis.

Alleen die standaard van MS werkt dus zelfs niet in hun eigen pakket, aangezien daarin al die commentaren niet verwerkt zijn die wel bij de uiteindelijke standaard horen. Spul daarin rondsturen is op dit moment dus wel onzin, omdat geen enkel programma het fatsoenlijk kan lezen/schrijven.

PDF is inderdaad wel handiger dan ODF als het niet meer geëdit hoeft te worden. In het andere geval werkt op zich ODF meestal wel.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Sommige mensen stuur ik soms wel eens expres een .ODF, gewoon om ze een beetje te jennen.
Vin'k leuk. :)
Afbeelding
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

adri schreef:Sommige mensen stuur ik soms wel eens expres een .ODF, gewoon om ze een beetje te jennen.
Vin'k leuk. :D
Ja ik ook. Vooral naar (semi-)overheidsinstellingen waar ik via sommige van mijn opdrachtgevers nog wel mee te maken heb. Als ze het niet kunnen lezen, dan wijs ik ze op ISO genormeerde bestandsindelingen, en krijgen ze van mij een pdf.
Got Slack?
Plaats reactie