Pidgin - gebruik één programma voor IM

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Pidgin is wat sommige dingen betreft vrij belachelijk. Simpele dingen als notificaties staan standaard uit en om ze aan te zetten moet je bij de *plug-ins* gaan zoeken. Veel mensen gaan dat echt niet vinden en die zien standaard dus geen notificaties.

Wat betreft gebruikersvriendelijkheid valt er nog een hele hoop te verbeteren.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Frederik schreef:Die knopjes staan daar, ook al is er niks ingevuld, omdat er een url in mijn profiel staat
Hmm, denk van niet. Lijkt me eerder omdat er wat rommel in je profiel staat. Kijk, ik heb er nu ook een URL in staan, en geen AIM, YIM, MSMN of andere gesloten-chat vendor-lock meuk knopjes te zien...

BTW, phpbb3 kan wel netjes met Jabber IDs overweg. Maar goed, dat zal i.v.m. afwezigheid van Martijn wel de allerlaatste zorg zijn.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Z_God schreef:Veel mensen gaan dat echt niet vinden en die zien standaard dus geen notificaties.
Het is maar net hoe belangrijk je het vindt. Bijvoorbeeld de 1 zweert bij bepaalde Mozilla add-ons, de ander kan ze missen als kiespijn. Dat zelfde lijkt me op te gaan bij Pidgin plugins. Een kwestie van persoonlijke voorkeur en smaak, en daar ga ik niet over twisten. :D

En dat echt niet vinden, nou, dan ben je wel erg van het niet onderzoekende soort...
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

common sense schreef:Het is maar net hoe belangrijk je het vindt. Bijvoorbeeld de 1 zweert bij bepaalde Mozilla add-ons, de ander kan ze missen als kiespijn. Dat zelfde lijkt me op te gaan bij Pidgin plugins. Een kwestie van persoonlijke voorkeur en smaak, en daar ga ik niet over twisten. :D

En dat echt niet vinden, nou, dan ben je wel erg van het niet onderzoekende soort...
In dit geval is dat natuurlijk anders. Een IM client is waardeloos zonder notificaties, dus die plug-in wil iedereen aan hebben.

Daarnaast is een programma waarbij je van het onderzoekende soort moet zijn om het normaal te kunnen gebruiken gewoon onhandig. Ook voor mensen die wel van het onderzoekende soort zijn.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Mijn zoontje heeft tijdenlang Pidgin/Gaim gebruikt en nooit om 'notificaties' gemaald (geen idee ook of hij ze wel of niet aangezet had).

Ik heb wel een beetje het idee dat dat hele chat-gebeuren toch wel over zijn hoogtepunt heen is. Dat speelt zich m..i. toch in toenemende mate af op bep. sites (Hyves...).
Dat is althans mijn ervaring (die van mijn kinderen dus ;) ).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Dat zou best kunnen. In oudere versies zaten notificaties wel op een normale plek in de preferences. Toen ik laatst de versie bij Hardy probeerde, zat het opeens op die belachelijke plek. Het is dus niet altijd zo geweest, dus misschien was het toen nog anders.

Chatten zonder notificaties is nogal lastig, omdat je dan geen enkele reactie krijgt als iemand je aanspreekt. Dan krijg je dat het eigenlijk een soort e-mail wordt.

Ik denk zelf dat het chatgebeuren juist nog moet komen. De standardisatie is nog maar enkele jaren bezig en ook het gebruik neemt alleen maar toe.

Vergeet niet dat chatsites net als Pidgin op de achtergrond ook gebruik maken van Jabber. Vaak kan je op zulke sites ook gewoon Jabber contacten toevoegen. In feite zie je dus misschien dat steeds meer mensen webbased gaan chatten, maar ik denk dat dat meer vergelijkbaar is met dat er nu ook meer mensen met webmail werken. Ik denk niet dat dit een teken is dat chatten minder populair wordt.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

adri schreef: Ik heb wel een beetje het idee dat dat hele chat-gebeuren toch wel over zijn hoogtepunt heen is.
Valt wel mee, vergeet ook niet dat het ook prima zakelijk is te gebruiken.

Bijvoorbeeld voor software developers. Prima voor discussie, commit notificaties, code snippets sturen, erg handig. Je hebt zelfs clients met whiteboard functie, geen idee of het werkt, maar het idee lijkt me wel wat:
http://thecoccinella.org/
Z_God schreef: Chatten zonder notificaties is nogal lastig, omdat je dan geen enkele reactie krijgt als iemand je aanspreekt. Dan krijg je dat het eigenlijk een soort e-mail wordt.
:?:
Die ervaring heb ik totaal niet. Ok, soms is de reactie dan iets trager, maar dat maakt het dan nog niet gelijk aan een email. Dat is soms wel prettig zelfs, het vult het gat tussen de telefoon (erg direct, maar kan ook erg storen), en email (relatief traag, en tijdsvreter in geval van lange lappen tekst).

Notificaties maken IM misschien iets meer "in your face" maar daar zit ik niet altijd op te wachten. Dan bellen ze maar.
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Mja, maar het punt is dus dat je zonder notificaties om de zoveel tijd je IM programma moet openen om te kijken of er wat nieuws binnen is gekomen. Dat lijkt mij alleen maar lastig, zeker als er dan regelmatig niets binnen is gekomen.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Pidgin 2.5.2 is uit. De tweukers waren me net voor...
http://tweakers.net/meuktracker/18753/pidgin-252.html

BTW, aardig wat pageviews daaro, voor Pidgin. Als er net zoveel gebruikers van zijn... Vast niet. Maar het gaat wel de goede kant op. Zag daar zelfs een enkele reactie over XMPP. Sla de reacties daaro meestal over, maar mijn common sense staat denk ik in grep XMPP modus. :wink:
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Waarom zouden er niet zoveel gebruikers zijn? Ik vermoed dat Pidgin inmiddels wel de meest gebruikte client is. Ik prefereer zelf Psi, maar op de meeste systemen zie ik Pidgin draaien. Zolang je ook op meerdere netwerken tegelijk moet zitten om een beetje fatsoenlijk met al je contacten te kunnen converseren, zal Pidgin snel gebruikt worden denk ik.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Pidgin - gebruik één programma voor IM

Bericht door Koen_92 »

En sinds kort is Pidgin 2.6.0 uit met vele verbeteringen!
Er is nu namelijk video-support voor het XMPP protocol (waar Jabber en Google talk gebruik van maken).
Dit komt door een nieuwere versie van libpurple die er ook voor zorgt dat het uiterlijk beter aan te passen is.
Helaas (voor mij niet maar voor vele andere mensen) werkt deze video-support op dit moment enkel op het *nix platform, maar Windows-support zit er wel aan te komen.

Video-support is iets waar ik geen behoefte aan hebt, maar volgens mij is het een belangrijke feature die heel wat mensen over de streep kan trekken om eens naar Pidgin te gaan kijken.
http://tweakers.net/meuktracker/21231/pidgin-260.html
http://www.pidgin.im/
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    Macintosh Camino

Re: Pidgin - gebruik één programma voor IM

Bericht door common sense »

Koen_92 schreef: Helaas (voor mij niet maar voor vele andere mensen) werkt deze video-support op dit moment enkel op het *nix platform, maar Windows-support zit er wel aan te komen.
Weet je toevallig de huidige status?
Koen_92 schreef: Video-support is iets waar ik geen behoefte aan hebt,
Heb nu wel een toepassing. Liefst ook voor OS-X. Helaas hebben de Adium ontwikkelaars ook een chronisch gebrek aan mankracht om dit te porten naar de Mac.
Thijsg
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 april 2009, 18:46
    Ubuntu Firefox

Re: Pidgin - gebruik één programma voor IM

Bericht door Thijsg »

Pidgin is goed. Als ik achter KDE zit, heb ik liever KMess.
Plaats reactie