Mozilla OS

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie

Mozilla OS

een geweldig idee
3
27%
een aardig idee
3
27%
leuk, maar onhaalbaar
0
Geen stemmen
een dom idee
5
45%
waarom niet Google OS?
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 11

BvD
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 juli 2008, 21:40
    unknown unknown

Mozilla OS

Bericht door BvD »

Na het zien van een documentaire over hoe Microsoft Netscape uit de browser-oorlog had gestoten kreeg ik een idee: wat nu als Firefox, met nu de enorm populaire download van FF3, in samenwerking met een linux-distributie, bijvoorbeeld het populaire Ubuntu, een gratis (of goedkoop) operating system zou ontwikkelen. Met de huidige populariteit van firefox en een goed opgezette promotie zou dit best wel eens een goede concurrent van Windows kunnen worden, net zoals Firefox een goede concurrent van IE is.

Dit zou het (begin van het) einde van het microsoft-monopoly kunnen worden en zo een eerlijkere markt voor OS'es kunnen creëren.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Het is een leuk idee.
Alleen wordt dit dan Linuxdistributie 1000nogwat

Ze kunnen dan beter tijd stoppen in het verder ontwikkelen van bijvoorbeeld Ubuntu.
SamuëlM
    unknown unknown

Bericht door SamuëlM »

Een Linuxdistributie nee, maar een eigen besturingssysteem dan weer wel. Mozilla maakt wel goede programmatuur. Dat zou met een besturingssysteem niet anders zijn.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

SamuëlM schreef:Mozilla maakt wel goede programmatuur.
Heb je Linux dan wel een faire kans gegeven? Dat vraag ik me dan weer af...
Voor eenvoudig gebruik voldoet Ubuntu Linux prima. Maar soms loop je toch tegen een klein probleem, waar je gewoon even de hulp van een expert moet inschakelen. Bij Linux gaat vaak nog op dat je de hardware moet afstemmen op de software. Dus het OS is misschien niet het probleem, soms deugt de hardware gewoon niet voor Linux.

En ook hier gaat op, schoenmaker en leest. Mozilla developers zijn redelijk bedreven in userspace applicaties schrijven, maar dat is niet helemaal hetzelfde als een kernel en systeem ontwikkelen. Dat is zeker geen 123-tje.
Ik denk niet dat Mozilla de problemen zou weten op te lossen waar Linux en BSD mee kampen. Dat is vooral een gebrek aan goede en open documentatie van de hardware fabrikanten, waar het probleem vooral bij de hardware fabrikanten ligt. Deze werken vaak nog teveel exclusief samen met mickeysoft en consorten.

Dus, een Mozilla OS, een beetje onzinnig. En als ze het al doen, dan pakken ze vast lekker gewoon een BSD of Linux kernel, en dan is het ditro 1001.

Waarom het wiel opnieuw uitvinden?
SamuëlM
    unknown unknown

Bericht door SamuëlM »

common sense schreef:Heb je Linux dan wel een faire kans gegeven? Dat vraag ik me dan weer af...
Voor eenvoudig gebruik voldoet Ubuntu Linux prima.
Ja en meer dan één kans. Iets wat me stoort aan Ubuntu is dat je de programmatuur via 2 aparte kanalen hebt. Linksboven het Ubuntu icoon en dan software installeren/verwijderen. Dan ook via Synaptic. Niet erg interessant op die manier. Nu in Macintosh gewoon eenvoudig (de)ïnstalleren. De laatste maal dat ik Ubuntu probeerde (8.04) was binnen Parallels Desktop. Bij het afsluiten, sloot het niet af. Daar het enkel virtueel geïnstalleerd was, was het makkelijk te verwijderen. Nu dus enkel Macintosh.
common sense schreef:Waarom het wiel opnieuw uitvinden?
Dat kun je van veel zeggen. Waarom meerdere distributies in plaats van één? Waarom Windows in plaats van Macintosh? Waarom ...? Er is vrijheid van keus en dat is net goed.
Plaats reactie