Linux distributie

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

adri schreef:
Citroentje schreef:En? Wat zijn volgens jou persoonlijk de beste distroos dan?
Slackware/Zenwalk, Debian/*Buntu, Suse, Mandriva, Red Hat/ Fedora, en dan zijn er nog wat nieuwere die redelijk veelbelovend zijn. Nadeel van die nieuwelingen is wel dat ze zich nog maar moeten zien te bewijzen. Ik bedoel, stel dat de mensen achter Mint (ik weet niet hoeveel mensen dat zijn) ruzie krijgen of er geen zin meer in hebben, dan is het gewoon afgelopen. Wat dat betreft denk ik dat je beter voor wat vertrouwdere distro's kunt kiezen, die zich allang bewezen hebben en waarvan de continuïteit toch redelijk gewaarborgd is.

Als je bijv. het nieuwste van het nieuwste wilt (maar daar zitten dus gegarandeerd bugs in) dan zou je voor Fedora kunnen kiezen. Kies je -i.v.m. oudere hardware- voor snelheid, dan komen SW, Zenwalk en Damn Small Linux in beeld. Wil je een volledige "simpele" desktop, dan zou je voor Suse of Ubuntu kunnen kiezen.

En dan heb je natuurlijk nog de verschillende desktopmanagers.
Bijv. Ubuntu komt met Gnome, SW met KDE, Zenwalk met Xfce. Maar daar is altijd een mouw aan te passen, zo gebruik ik zelf hoofdzakelijk het minimalistische, doch uiterst snelle IceWM.
Het is allemaal een kwestie van smaak.

Ik maak het je nu niet gemakkelijker hè? :)
Nee, zeker niet, Adri, ik ben al lang blij dat ik Ubuntu naast XP heb weten te plaatsen, hahaha.
Maar ik houd je lijstje in mijn achterhoofd.

Tot nu toe bevalt Ubuntu nog, opmerkelijk is de rustige HD en het snelle opstarten en de beetje vreemde manier van regeltjes invoeren in de terminal, als je een grafische vormgeving van Windows gewend bent.

Ik wil in ieder geval snelheid en een eenvoudige bediening.
Dit draai ik op een 1,6 GHz, 512 MB machientje, maar misschien probeer ik nog een ouwe Dell die ik op zolder heb staan op te voeren tot een dragracer. :lol:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:Misschien heb je hier nog wat aan, een quiz die een aantal vragen stelt, en aan de hand van die vragen een top 5 aan distro's voor jou geeft:
http://www.zegeniestudios.net/ldc/
95% Slackware
95% Gentoo
Dat klopt toch vrij aardig. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

Koen_92 schreef:Misschien heb je hier nog wat aan, een quiz die een aantal vragen stelt, en aan de hand van die vragen een top 5 aan distro's voor jou geeft:
http://www.zegeniestudios.net/ldc/

Maar is het niet een beetje overdreven om vanwege één (klein) probleem alles opnieuw te installeren (met de nodige risico's van dien)?

Als je verder tevreden bent met Ubuntu zal ik -als ik jou was- daar gewoon bij blijven. Of zijn er nog meer dingen die je niet bevallen?
Welnee, Koen, daar gaat het al lang niet meer over.
Laatst gewijzigd door Citroentje op 31 januari 2009, 0:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Citroentje schreef: Ik wil in ieder geval snelheid en een eenvoudige bediening.
Dit draai ik op een 1,6 GHz, 512 MB machientje, maar misschien probeer ik nog een ouwe Dell die ik op zolder heb staan op te voeren tot een dragracer. :lol:
Je zou kunnen overwegen om Xfce te installeren (dat gaat heel makkelijk met Synaptic), dat is een iets snellere desktopmanager, die toch gebruiksvriendelijk is. Zenwalk maakt daar ook gebruik van (SW heeft het trouwens ook aan boord, met nog een stuk of 7 anderen!).
Op jouw computer draait dat inderdaad allemaal nog (Suse zou ik je bijv. al niet meer aanraden en ook Ubuntu lijkt mij vrij traag op die pc), als je een ietsje oudere hebt, zou ik je toch SW/Zenwalk of DSL aanraden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef:
Koen_92 schreef:Misschien heb je hier nog wat aan, een quiz die een aantal vragen stelt, en aan de hand van die vragen een top 5 aan distro's voor jou geeft:
http://www.zegeniestudios.net/ldc/
95% Slackware
95% Gentoo
Dat klopt toch vrij aardig. :)
Heb ik ook (en ook nog 95% arch linux)
Maar als ik bij Package management deb doe komt er Ubuntu uit, en bij rpm Fedora.
adri schreef: Op jouw computer draait dat inderdaad allemaal nog (Suse zou ik je bijv. al niet meer aanraden en ook Ubuntu lijkt mij vrij traag op die pc), als je een ietsje oudere hebt, zou ik je toch SW/Zenwalk of DSL aanraden.
Is Suse zoveel zwaarder van Ubuntu dan?

Maar voor die oudere pc van jou zou ik Zenwalk aanraden. Deze is best gebruiksvriendelijk. Let er op dat je wel voor de standaard edition kiest (en dus niet de gnome edition, want die is een stuk zwaarder voor je pc).
www.zenwalk.org
Laatst gewijzigd door Koen_92 op 31 januari 2009, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

adri schreef:Op jouw computer draait dat inderdaad allemaal nog (Suse zou ik je bijv. al niet meer aanraden en ook Ubuntu lijkt mij vrij traag op die pc)
Ubuntu loopt ongeveer even snel als die XP die er op zit.
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

Gebruiken jullie trouwens mail notificatie in thunderbird?
Dit werkt bij mij niet, wel dat overweldigende scherm als er een nieuw bericht komt, maar ik wil een klein envelopje of zoiets.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Citroentje schreef: Ubuntu loopt ongeveer even snel als die XP die er op zit.
Traag dus. :)
Wat je even zou kunnen proberen is een nieuwe gebruiker aanmaken (sudo adduser test) en in die test directory kun je dan lekker experimentern met andere desktopmanagers.
Probeer bijv. Xfce eens

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install xubuntu-desktop
of, als je van snel houdt, IceWM

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install icewm iceconf icewm-themes menu
of Fluxbox

Code: Selecteer alles

sudo aptitude update
sudo aptitude install fluxbox
Bij die laatste twee moet je zelf nadien wel behoorlijk wat aan sleutelen (wat helemaal niet moeilijk is hoor).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

Ik moet wel oppassen, want op deze pc staan al mijn bestanden die enigszins van belang zijn en ook draait onder XP mijn paramedische programma waar ik dagelijks mee werk..

Maar, die extra gebruiker, schrijf je die weg naar het deel waar ook Ubuntu op loopt.

Ik heb namelijk een 80 Gig schijf waar ik 50 voor XP heb gereserveerd en 30 voor Linux (die geformatteeerd is als ext3, zeg ik dat goed?)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Die extra gebruiker(s) worden op je Linux partitie bijgeschreven, onder /home/. Dat zou inderdaad een ext3 partitie kunnen zijn (is de default van Ubuntu, als ik me niet vergis).

Zo heb ik zelf vier gebruikers in /home/ staan, mijn vrouw, twee kinderen en ikzelf. Het mooie daarvan is dat ze ieder voor zich hun eigen desktop kunnen samenstellen (incl. bureaublad, icoontjes, thema's, FF- en TB profielen en noem maar op), maar ook de eigen voorkeur voor desktopmanager.

Alles wat je onder Linux doet blijft op die partitie. Je kunt je Windows partitie(s) wel benaderen en er ook naar schrijven, maar dat vereist vrijwel altijd een extra handeling en doorgaans ook het sudo-wachtwoord, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Tip voor de toekomst:
maak twee partities (afgezien van swap) aan voor Linux, eentje voor / (root), ± 10 GB en de rest voor /home/. Op die manier kun je je /home/ altijd apart houden als je een andere distro probeert of herinstalleert. Je hebt dan al je gebruikersinstellingen nog, FF- en TB-profiel, etc.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

Dus ik zal nu alles weer opnieuw moeten instellen als ik een andere distro wil proberen?

Nu staat het zo op de schijf:

Afbeelding

Ik heb sudo adduser test in de terminal uitgevoerd, eh...en nu? :oops:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Citroentje schreef:Dus ik zal nu alles weer opnieuw moeten instellen als ik een andere distro wil proberen?

Nu staat het zo op de schijf:
Als je ooit wat anders wilt, dan kun je Ubuntu (sda5) vervangen (en liefst onderverdelen in twee partities - / en /home/), swap kan blijven.
Citroentje schreef: Ik heb sudo adduser test in de terminal uitgevoerd, eh...en nu? :oops:
Als je de grafische schil (X) opnieuw start, via Alt+Ctrl+Backspace, dan kun je bij de inlogmanager nu als het goed is kiezen voor je eerdere account en ook voor test.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

Als ik dat doe wordt er om mijn gebruikersnaam en password gevraagd, vul dit in dan start hij weer gewoon op...

In de grub staat de 'test' er ook niet tussen, zou dat moeten?
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Nee dat moet niet.

Je moet als gebruikersnaam test invullen.
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

Hahaha, oke, ff perberuh...

Zo, krijg als melding dat de gebruikersnaam ongeldig is..

Edit: Ik heb nu de xubuntu desktop middels synaptic pakketbeheer binnengeslobberd, kan dat zo ook?
Plaats reactie