Linux distributie

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Sorry, ik weet zo uit het hoofd echt niet meer hoe dat gaat bij Ubuntu. 't Is al bijna een jaar geleden dat ik dat gebruikte.

Ik kan je vertellen hoe het hier is met kdm (KDE) op Slackware.
Je krijgt dus die inlogmanager en je kunt kiezen welk account je op gaat starten, ook kun je bij Menu --> Session type kiezen welke desktopmanager je op wilt starten. Let wel, bij jou ziet er dat wat anders uit, maar als ik me niet vergis zal dat ook niet heel erg veel verschillen. Hoe dan ook, er wordt opgestart (als je niet kiest) met de desktopmanager die je het laatst gebruikte.

Heb je bij sudo wel het wachtwoord gegeven van je eerste account?
Dan zou dat toch gewoon moeten werken. Probeer het anders via Synaptic, geheel grafisch.

@Frederik: laat een gem. gebruiker eens Windows installeren en configureren.
Kun je lachen. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ok, een paar dingen waar ik op moet reageren :) :
Citroentje schreef: Ik heb verder alles wat maar een kubuntu naam had in het synaptic pakket aangevinkt om verwijderd te worden, maar het blauwe scherm blijft, nou ja..ook niet zo'n ramp.
Verwijder met Synaptic eens het pakket kdm, zodat je weer in gdm terecht komt. gdm is het aanmeldscherm van Ubuntu, die dus oranje is. Kdm is van Kubuntu en die is dus blauw ;)
adri schreef: Dan ben je van die gebruiker test verlost (er staat toch nog niks in), incl. zijn /home/ en zijn onvindbare wachtwoord.

Het wachtwoord is opnieuw in te stellen dmv:
sudo passwd test
Door sudo hoef je het oude password niet te weten.
Frederik schreef: Ik kom er maar eens even tussen, Ubuntu moest even vervangen worden, door XP en tzt komt er wel weer de laatste versie op, maar (ik blijft dit allemaal volgen) blijft het toch tobben met linux, welke versie je ook neemt.
Als je dit zo leest lijkt het wel dat het vreselijk tobben is allemaal. Maar dat is met Windows hetzelfde. Kijk maar eens op www.helpmij.nl
En verder wil Citroentje een ander desktopomgeving gebruiken, en dat is iets dat met Windows niet eens mogelijk is ..... ;)
Paul Matthijsse schreef: Dat is een Windows-recensent, die verwacht dat alles out-of-the-box werkt. Waarom Fedora "principieel" is mbt. codecs, dringt kennelijk niet door. Daarnaast is het een meer dan oppervlakkige recensie, de conclusie heeft dan ook geen enkele waarde.
Citroentje schreef: Ik kan van daaruit niet die opdrachtregels invoeren die jij me gaf in de terminal, dus sudo apt-get etc.
Als ik dat doe vraagt hij om mijn wachtwoord en dan stopt het.
Test is not in the sudoers file krijg ik dan.
Met het commando sudo krijg je root-rechten. Root is de administrator van het systeem. Alleen root mag belangrijke wijzigingen doorvoeren. Standaar mag in ubuntu alleen de gebruiker(s) die je tijdens de installatie aanmaakt gebruik maken van sudo. Jouw gebruiker test dus niet.
Maar dit is eenvoudig op te lossen. Log in met je eigen gebruikersaccount (daarmee mag je wel sudo gebruiken, en heb je 'gewoon' Ubuntu). Ga dan naar systeem --> beheer --> gebruikers en groepen.
Klik daar op ontgrendelen, en vul je wachtwoord in. Klik op de gebruiker test, en dan eigenschappen. Ergens kun je daar vinkjes zetten. Zet daar een vinkje bij 'mag het systeem beheren'. Ik weet niet precies hoe dat zit, want ik zit nu op school (Windows). Voilá nu heb je sudo-rechten met de gebruiker test.
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

Het scherm begint nu wel oranje met Ubuntu in beeld, echter na jouw advies om die kdm pakketten te verwijderen, wat ik heb gedaan, wordt het scherm toch nog even blauw na de opstart :shock:
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Dat weet ik dan ook niet, aangezien ik nog nooit Kubuntu/Ubuntu op één pc heb gehad (zoals ik al eerder zei).

Maar het je nu als inlogscherm gewoon het inlogscherm van Ubuntu? (Ok hij wordt eventjes blauw, maar dit is volgens mij niet erg).
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

adri schreef:
Citroentje schreef: Ik wil in ieder geval snelheid en een eenvoudige bediening.
Dit draai ik op een 1,6 GHz, 512 MB machientje, maar misschien probeer ik nog een ouwe Dell die ik op zolder heb staan op te voeren tot een dragracer. :lol:
Je zou kunnen overwegen om Xfce te installeren (dat gaat heel makkelijk met Synaptic), dat is een iets snellere desktopmanager, die toch gebruiksvriendelijk is. Zenwalk maakt daar ook gebruik van (SW heeft het trouwens ook aan boord, met nog een stuk of 7 anderen!).
Op jouw computer draait dat inderdaad allemaal nog (Suse zou ik je bijv. al niet meer aanraden en ook Ubuntu lijkt mij vrij traag op die pc), als je een ietsje oudere hebt, zou ik je toch SW/Zenwalk of DSL aanraden.
Om nog even op snelheid terug te komen, wat noem je eigenlijk snel en wat is langzaam?
Is het hoppen van website naar website een maatstaf of bewerkingen die je op je pc moet doen.

Ik bedoel, een website heeft toch altijd een bepaalde tijd nodig om gelokaliseerd te worden om vervolgens geladen te worden, of zeg ik nu hele rare dingen?

Ik denk dat jij bedoelt dat de snelheid afhankelijk is van je OS en daarmee samenhangend de gebruikte software, is het niet?

Want volgens de geleerden zou Ubuntu hier soepel op moeten lopen:

Ubuntu (Gnome), Kubuntu (KDE) en Edubuntu

Redelijk functioneren

* Processor: Pentium 3, 700 Mhz
* RAM-geheugen: 384 MB
* Harde-schijfruimte: 5 GB

Soepel draaien

* Processor: Pentium 3, 1 Ghz
* RAM-geheugen: 512 MB
* Harde-schijfruimte: 10 GB
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

Koen_92 schreef:Dat weet ik dan ook niet, aangezien ik nog nooit Kubuntu/Ubuntu op één pc heb gehad (zoals ik al eerder zei).

Maar het je nu als inlogscherm gewoon het inlogscherm van Ubuntu? (Ok hij wordt eventjes blauw, maar dit is volgens mij niet erg).
Nee, erg is het ook niet, ik ben alleen wat huiverig voor vertraging van het systeem door vervuiling zeg maar.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Citroentje schreef: Om nog even op snelheid terug te komen, wat noem je eigenlijk snel en wat is langzaam?
Snel kun je in meerdere manieren zien. Je hebt natuurlijk de boottijd. En de respons van het systeem na het opstarten.
Deze lagen bij mij in Ubuntu beide een stuk hoger dan bij Windows. (Dit zal vooral komen omdat ik op Linux geen virusscanner gebruik). Bij Slackware liggen die beide nog iets hoger dan in Ubuntu maar niet zo veel (In de zin van: Ubuntu is voor mij al snel genoeg)
Op mijn computer draait op dit moment nog ieder Linuxdistro (voor mij) snel genoeg. Ubuntu starte op in 45 seconden, slackware in 35. En ik heb ook al een oudere pc (P4 2,8ghz en 2gb ram)
Maar het kan best zijn dat adri hier een hele andere mening overheeft :)
Citroentje schreef: Ik bedoel, een website heeft toch altijd een bepaalde tijd nodig om gelokaliseerd te worden om vervolgens geladen te worden, of zeg ik nu hele rare dingen?
Van website naar website ligt volgens mij meer aan je browser/internetvervinding dan aan je OS. Firefox op Windows is bij mij net zo snel als die op Linux met sites openen. Wel deed die er op Windows langer over om Firefox op te starten.
Internet Explorer is met het openen van websites wel een stuk trager.
Citroentje schreef: Want volgens de geleerden zou Ubuntu hier soepel op moeten lopen:
Meestal worden de systeemeisen een beetje te laag genomen. (denkend aan deze rechtzaak) Als je de 'soepel draaien' eisen als minimum neemt zit je volgens mij wel goed.
Als je een oudere pc hebt zou ik er geen *buntu meer opzetten (Maar wie ben ik....)
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

Ja, zo dacht ik er ook over, Ubuntu doet er nu ook minder dan een minuut over om op te starten, XP duurt wel 5 minuten eer hij uitgerateld is :shock:

Trouwens, die link die jij mee stuurde van Tweakers, die geeft ineens informatie op de taakbalk, die er dan blijft, ook als die site al weer dichtgegooid is, heb jij dat ook?

Ook komt eerst de website in beeld en 5 tellen later pas alle links die er links staan...links die er links staan :D
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ik heb geen last van dat probleem, bij mij werkt die site gewoon als iedere andere site.
Ik zou ook niet weten waar dat aan moet liggen..
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik heb dat ook niet...

Nog even over snelheid:
Daarmee bedoel ik vooral hoe snel programma's opgestart worden en hoe responsief ze zijn. Daar scoort Windows nou niet bepaald goed mee, :)
Ook op Linux geldt: hoe lichter de desktopmanager, hoe sneller de programma's.
Wat vind je trouwens van Xfce en IceWM?
Of heb je ze nog niet echt geprobeerd?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

Xfce heb ik wel geprobeerd, maar dan alleen de browser eigenlijk, dus daar merkte ik niet zo veel verschil tussen gnome en xfce.

IceWM heb ik nog niet geprobeerd.

Maar in ieder geval starten de programmaas in Ubuntu al wel duidelijk sneller op dan in Windows.
En een grafische interface (als ik jullie die commando's allemaal op zie ratelen, denk ik dat we terug naar DOS gaan) en een klein beetje eye-candy vind ik ook wel lekker eigenlijk.

Hebben jullie er een dik boek met commando's naast liggen eigenlijk? :D
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Citroentje schreef: En een grafische interface (als ik jullie die commando's allemaal op zie ratelen, denk ik dat we terug naar DOS gaan) en een klein beetje eye-candy vind ik ook wel lekker eigenlijk.
Met commando's is veel meer mogelijk dan dat je met grafische programma's kunt instellen. Verder zijn commando's vaak veel sneller.
En voor je eye-candy kun je natuurlijk Compiz gebruiken, maar dan gaat je snelheid wel een stukje naar beneden (maar Ubuntu met Compiz blijft bij mij wel sneller van XP).
Maar met het programma fusion-icon kun je Compiz makkelijk aan en uit zetten, waardoor je het dus alleen kun gebruiken als je het nodig hebt.
Citroentje schreef: Hebben jullie er een dik boek met commando's naast liggen eigenlijk? :D
Die commando's die ik tot nu toe ken, heb ik een beetje 'vanzelf' geleerd, je komt ze hier en daar tegen.
Wel heb ik, toen ik net met Linux begon, deze cursus gevolgd:
http://tille.garrels.be/training/ubuntu/index.html
Is helemaal Nederlandstalig, en niet al té moeilijk. Na die cursus ben je wel een stuk wijzer op de commandline :)
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

Goeie tip, Koen, die link naar die Ubuntu cursus!
Staat nu bij mijn bladwijzers.

Compiz krijg ik hier niet aan de praat, daar heb ik het ook al op het Ubuntu forum over gehad.
Ik weet niet waarom, maar een enkele keer heeft het gewerkt en na een reboot kon ik alleen weer de basis krijgen. :cry:

En ik krijg mijn printer maar niet aan de praat... :?
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Citroentje schreef: (als ik jullie die commando's allemaal op zie ratelen, denk ik dat we terug naar DOS gaan)
Nee, je gaat vooruit naar Linux. DOS commando's zijn echt een zeer zwak aftreksel van wat met een unix commando regel mogelijk is. Kijk maar eens wat met bijvoorbeeld de bash shell mogelijk is. Het is een complete programmeer taal! Net zoals batch files, maarwel een stuk beter dus.

Als je moe bent van herhaalde zaken in typen dan maak je er al snel ff een scriptje van. De Advanced Bash-Scripting Guide is erg behulpzaam daarbij.
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

Tuurlijk, nog een boekwerk er bij...
Plaats reactie