Slackware op CD bestellen kan nu

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Slackware op CD bestellen kan nu

Bericht door adri »

Citroentje schreef:$50 voor een Linux distro! :shock:

Hoezo open source en gratis..
Hoezo niet? Opensource betekent ook helemaal niet per se dat het gratis is!
Dat is het meestal wel, maar da's zeker geen wet van Meden en Perzen.
Slackware is de enige bron van inkomsten van Patrick Volkerding, dus als je die CD/DVD (of iets anders) van de Slackware store koopt, dan wordt dat erg op prijs gesteld ('t is trouwens niet verplicht, dus als je hem gratis wilt, dan kun je hem gratis downloaden).
M.a.w., als je Slackware erg op prijs stelt (en de meeste Slackers doen dat), dan is het toch niet gek om financieel bij te dragen aan de ontwikkeling en het onderhouden van die fantastische distro?
Overigens wordt SW nog jaaaaaaaaaren ondersteund met patches. Kom daar bij Ubuntu maar eens om. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Slackware op CD bestellen kan nu

Bericht door Citroentje »

Ik wil mijzelf niet profileren als iemand die Ubuntu heilig verklaart, in tegendeel, deze distro kwam als eerste op mijn pad.
Voor hetzelfde geld gebruikte ik een andere, mij een worst eigenlijk.

Alleen, $50 voor een distributie die samengesteld is uit een gratis verkregen linux kernel met daaromheen gratis verkregen software vind ik wel behoorlijk aan de prijs.
Het blijft een eigen brouwseltje.

En als dit zijn enige bron van inkomsten is dan is dat niet mijn schuld, had hij maar een vak moeten leren... :wink:

Vraag dan om een bijdrage oid, maar $50, daarvoor koop je ook een XP licentie van die handelaars uit Redmond.

Andere distributies zijn ook te koop overigens, maar voor een hele andere prijs.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Slackware op CD bestellen kan nu

Bericht door adri »

Citroentje schreef:Ik wil mijzelf niet profileren als iemand die Ubuntu heilig verklaart, in tegendeel, deze distro kwam als eerste op mijn pad.
Voor hetzelfde geld gebruikte ik een andere, mij een worst eigenlijk.
Het maakt mij wel degelijk uit, er zijn ook echt wel behoorlijke onderlinge verschillen.
Citroentje schreef: Alleen, $50 voor een distributie die samengesteld is uit een gratis verkregen linux kernel met daaromheen gratis verkregen software vind ik wel behoorlijk aan de prijs.
Het blijft een eigen brouwseltje.
Ik zou zeggen: probeer het zelf eens, begin maar met Linux From Scratch. :)
Citroentje schreef: En als dit zijn enige bron van inkomsten is dan is dat niet mijn schuld, had hij maar een vak moeten leren... :wink:

Vraag dan om een bijdrage oid, maar $50, daarvoor koop je ook een XP licentie van die handelaars uit Redmond.

Andere distributies zijn ook te koop overigens, maar voor een hele andere prijs.
Dat kan ook. Je kunt ook gewoon een vrijwillige bijdrage leveren, of iets anders in de SW store kopen.
Of niet, wat jij wilt. Ik zie het punt dus niet zo.
Er zijn trouwens ook wel SW spullen te koop (o.a. een online shop in Duitsland, als ik me niet vergis) die veel goedkoper zijn, maar daar ziet PV dus geen cent van...
Afbeelding
fietser
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 oktober 2007, 9:14
    Linux Firefox

Re: Slackware op CD bestellen kan nu

Bericht door fietser »

Mensen moeten zelf weten waar ze geld aan uitgeven.
Slackware is het geld gewoon waard.
Persoonlijk vind ik het gewoon meer waarde hebben voor het geld dan windows.

Groeten.
Slackware 14.1
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Slackware op CD bestellen kan nu

Bericht door Citroentje »

adri schreef:Het maakt mij wel degelijk uit, er zijn ook echt wel behoorlijke onderlinge verschillen.
Welke distro ik ook bekijk, qua screenshots, het is eigenlijk allemaal eender, ieder met zijn eigen voorkeur, smaakjes.
Het komt allemaal op hetzelfde neer, maar ik kan me zomaar vergissen, bescheiden als ik ben.
Ik zie gewoon telkens hetzelfde basisprincipe.

Allemaal dezelfde software, dezelfde kernel, etc.

De een is wat voller en zwaarder dan de andere, sommigen gaan voor licht en snel, maar die zien er dan ook meteen uit alsof ze 10 jaar geleden gemaakt zijn.

Alleen zijn sommigen populairder vanwege het onderhoudt en gemak.

Het grootste verschil in gebruik is volgens mij gnome en KDE.

Toe maar, verbeter me maar... :wink:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Slackware op CD bestellen kan nu

Bericht door adri »

Citroentje schreef:
adri schreef:Het maakt mij wel degelijk uit, er zijn ook echt wel behoorlijke onderlinge verschillen.
Welke distro ik ook bekijk, qua screenshots, het is eigenlijk allemaal eender, ieder met zijn eigen voorkeur, smaakjes.
Het komt allemaal op hetzelfde neer, maar ik kan me zomaar vergissen, bescheiden als ik ben.
Ik zie gewoon telkens hetzelfde basisprincipe.

Allemaal dezelfde software, dezelfde kernel, etc.

De een is wat voller en zwaarder dan de andere, sommigen gaan voor licht en snel, maar die zien er dan ook meteen uit alsof ze 10 jaar geleden gemaakt zijn.

Alleen zijn sommigen populairder vanwege het onderhoudt en gemak.

Het grootste verschil in gebruik is volgens mij gnome en KDE.

Toe maar, verbeter me maar... :wink:
Je vergist je inderdaad. :)
De verschillen zijn toch behoorlijk, qua prestaties, stabiliteit, beheersgemak, pakketbeheer, transparantie, dependencychecking (of niet), etc, etc...
Jij bent nu Ubuntu gewend, probeer voor de aardigheid Suse maar eens, toch ook een "gebruiksvriendelijke" distro.
Je zult versteld staan van de verschillen.
En dan heb ik het nog niet eens over "geeky" distro's als Gentoo, LFS en Slackware. ;)

Dat ze er oppervlakkig gezien hetzelfde uit zien (want inderdaad, bijna allemaal Gnome, KDE of Xfce), is een ander verhaal en zegt niets over de innerlijke verschillen en filosofieën die erachter zitten.
Zelfs de kernels zijn niet hetzelfde. Zo maakt bijv. Slackware gebruik van de default Linux kernel (vanilla: zonder allerlei ingrepen). Dat zullen de meeste andere distrobouwers ze niet nazeggen.
Hetzelfde geldt voor de gebruikte software.
SW = clean & vanilla, veel anderen hebben gemodificeerde versies.
Afbeelding
Plaats reactie