Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Om 3D te krijgen via mesa GLX moet je een kaart hebben die met open 3D drivers werkende te krijgen is. Daarvoor moet je in ieder geval niet bij nVidia zijn.

In mijn oude (inmiddels overleden) pc zat een Ati R500, die hiermee werkte.

In deze nieuwe pc zit een Ati RV770. Helaas werkt die nog niet met open source drivers.
Ik heb wel bewust voor deze kaart gekozen, omdat amd wel documentatie heeft vrijgegeven, en de open source drivers dus in ontwikkeling zijn:
http://tweakers.net/nieuws/59333/amd-pu ... -gpus.html
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

common sense schreef: Draai zelf geen Compiz, de hardware waar het op draait heeft waarschijnlijk een updeet nodig :-) Ach, voor mij was het niet zo'n punt. 2D was voldoende voor wat ik met die machine deed. Maar voor de eye-candy freaks, tja, die willen dat natuurlijk meteen proberen. Dus als zich iemand geroepen voelt, hou je niet in, en laat je screenshot zien :P
Voor mij persoonlijk ook niet, maar de kinderen vinden 3D-spellen toch wel leuk. ;)
Compiz kan mij al helemaal niet bekoren.
Koen_92 schreef:Om 3D te krijgen via mesa GLX moet je een kaart hebben die met open 3D drivers werkende te krijgen is. Daarvoor moet je in ieder geval niet bij nVidia zijn.

In mijn oude (inmiddels overleden) pc zat een Ati R500, die hiermee werkte.

In deze nieuwe pc zit een Ati RV770. Helaas werkt die nog niet met open source drivers.
Ik heb wel bewust voor deze kaart gekozen, omdat amd wel documentatie heeft vrijgegeven, en de open source drivers dus in ontwikkeling zijn:
http://tweakers.net/nieuws/59333/amd-pu ... -gpus.html
Ah, bedankt voor de info, het is nu een stuk duidelijker.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Koen_92 »

Om nog even op gNewSense terug te komen:
gNewSense is eigenlijk een Ubuntu-kloon met enkel free software, toch?

Nu is het mogelijk om met de 'gewone' ubuntu-cd ook een systeem te installeren met free-software. Je moet dan in het opstartmenu twee keer op F6 drukken. Het resultaat is dan een compleet vrij systeem, inclusief vrije repo's.

Nu vraag ik me dus af:
Zijn er dan naast de naam en de artwork nog meer verschillen tussen gNewSense en een Ubuntu die dmv twee keer F6 drukken geïnstalleerd is?
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door common sense »

Koen_92 schreef:Om nog even op gNewSense terug te komen:
gNewSense is eigenlijk een Ubuntu-kloon met enkel free software, toch?
Yep.
Koen_92 schreef: Nu is het mogelijk om met de 'gewone' ubuntu-cd ook een systeem te installeren met free-software. Je moet dan in het opstartmenu twee keer op F6 drukken. Het resultaat is dan een compleet vrij systeem, inclusief vrije repo's.
Compleet vrij weet ik niet. En hoe vrij is vrij? gNewSense volgt deze GNU definitie, wat dat betreft. Geen idee waaraan Ubuntu conformeert na twee keer F6.
Koen_92 schreef: Nu vraag ik me dus af:
Zijn er dan naast de naam en de artwork nog meer verschillen tussen gNewSense en een Ubuntu die dmv twee keer F6 drukken geïnstalleerd is?
Geen idee wat precies het resultaat is van 2 maal F6. De naam en artwork zijn anders genoeg reden om te kiezen voor gNS :D
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Koen_92 »

common sense schreef: Compleet vrij weet ik niet. En hoe vrij is vrij? gNewSense volgt deze GNU definitie, wat dat betreft. Geen idee waaraan Ubuntu conformeert na twee keer F6.
Dat weet ik dus ook niet. En dan kun je dus voor de zekerheid beter gewoon gNewSense gebruiken.
common sense schreef: Geen idee wat precies het resultaat is van 2 maal F6. De naam en artwork zijn anders genoeg reden om te kiezen voor gNS :D
Het standaard thema van gNewSense is een stuk beter dan die van Ubuntu ja.
Alhoewel dat oranje van Ubuntu morgen wel goed van pas komt ;)
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Koen_92 »

Iemand in mijn klas had thuis een trage laptop, en wist dat ik er wel handig mee was.
Hij vroeg aan mij dat ding een keer opnieuw geinstalleerd kon worden, omdat hij heel traag was.
Toen ik bij hem thuiskwam zag ik wat voor laptop het was, als een iets oudere: Intel Celeron 1,5ghz met 256 mb ram. Er stond Windows XP home geinstalleerd (nog dezelfde versie die de fabrikant er een paar jaar geleden opgezet had).
Het ding was echt traag, en de voornaamste oorzaak was volgens het beperkte geheugen: Windows gebruikte net na het opstarten 600mb ram geheugen, waar maar 256mb beschikbaar was!
Hij zei dat hij al naar de winkel was geweest voor meer geheugen, maar dat dit erg duur was. (Zo duur dat je beter een nieuwe laptop kon kopen).

Ik zag in die laptop een perfecte kandidaat om Linux op te installeren, en stelde dat aan hem voor. Hij stemde daarmee in, en zodoende nam ik zijn laptop mee naar huis.
Als window-manager wilde ik xfce gebruiken, omdat je daarmee zo'n prachtig dock kan maken dat zeer gebruiksvriendelijk oogt.
Zenwalk kwam het eerst in me op, maar dat heb ik toch maar niet gedaan. De voornaamste reden is dat ze een rolling release gebruiken, en dit dus vroeg of laat fout moet gaan.
Daarna dacht ik aan Slackware, maar daar had ik draadloos internet nog nooit goed werkende gekregen (en ja ik heb verschillende pc's geprobeerd, met verschillende kaarten, die ik gewoon niet aan de praat krijg onder SW, terwijl ze onder Ubuntu out of the box werken). Dit komt denk ik vooral omdat nm-applet (gnome-programma) niet beschikbaar is voor SW.
Uiteindelijk ben ik maar gegaan voor Debian. Debian is zuiniger in geheugen dan Ubuntu, en ook iets sneller (maar niet zo zuinig/snel als Slackware). Op mijn computer gebruikte Debian met xfce na kale start 80mb geheugen, dat is dus nog te doen.

Na de installatie werd alle hardware meteen herkend. Alleen draadloos nog niet (broadcom kaart). Hiervoor moest ik een firmware bestand downloaden, en op mijn systeem zetten. Daarna werkte ook draadloos meteen.
Uiteindelijk alle programma's die hij wilde hebben geinstalleerd, en nu draait de laptop als een zonnetje (en snel!)
Dit typ ik dus op die laptop, en morgen heeft men er (hopelijk) weer een tevreden Linux-gebruiker bij (die verder niets van z'n systeem afweet, maar enkel wil dat het gewoon werkt)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door adri »

Mooi hoor! 8)
Trouwens, met wicd (wat tegenwoordig met SW meegeleverd wordt) schijnt draadloos internet een eitje te zijn.
Maar SW is voor iemand die er geen voeling mee heeft en ook niet geïnteresseerd is om het te leren inderdaad niet zo geschikt.
Afbeelding
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    Macintosh Camino

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door common sense »

adri schreef:Mooi hoor! 8)
Trouwens, met wicd (wat tegenwoordig met SW meegeleverd wordt) schijnt draadloos internet een eitje te zijn.
Great, maar ik zit nu me helemaal suf te Googlen op vage Ralink wireless kaartje en CentOS shit. Werkte overigens prima met gNS en OpenBSD, bijna out-of-the-box. Voor gNS ontbrak de firmware, die erbij copy-pasten uit een Ubuntu, en dan was ik het wireless-gNS-mannetje, niet geheel vrij, okay, but it works ;-)

Voor CentOS 5.2 moet ik blijkbaar de driver van Ralink zelf gebruiken:
http://www.ralinktech.com/ralink/Home/S ... Linux.html (de RT2501PCI rt61.ko)

Driver laad, maar kan m'n SSID niet instellen. Interface is up, maar kan blijkbaar niks verzenden. SSID ook niet in te stellen met iwconfig met 't handje. iwlist ra0 scanning laat m'n AP wel netjes zien. Heb 't idee dat de config file van de driver zelf niet word gebruikt, maar wel de wpa_supplicant.conf, wie 't weet mag 't zeggen.

Kan me herinneren dat Koen_92 tijdje terug ook met zo'n Ralink kreng zat te vechten. Any ideas? Hm, waarom zou het ook in 1 keer werken ook... Zucht. Sta op het punt een gewone draad te gaan leggen. Grr. Terwijl het een kleinigheid moet zijn, ik kan scannen, het ding leeft... bijna...
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door adri »

Ik neem aan dat je dit al geprobeerd hebt?
Afbeelding
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    CentOS Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door common sense »

Het laatste stukje ja, dus niet de ndis wrapper toestanden. Heb 't nu wel voor mekaar. Door beetje eliminatie techniek toe te passen. Ik kreeg het idee uit dat draadje dat de Gnome rommel wel eens in de weg zou kunnen zitten. Nu zonder X11 gestart, gewoon de Ralink README file gebruikt zoals in dat draadje, en nog ergens 'n tweak in de rt61sta.dat gedaan. Bingo! :D

De ralink documentatie snap ik nog niet helemaal, mijn taiwanees-engels is niet zo goed. Er zal wel een vorm van logica achtersteken.
Ohw ja, dit draadje zit ook warm. Maar er staan zoveel onzin en probeersels op het net.. Pft. Hopeloos.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door adri »

Mooi dat je het voor mekaar gekregen hebt. :)
Ndiswrapper is inderdaad een laatste strohalm als al het andere niet meer werkt.
Maar soms heb je weinig keus.
common sense schreef: Maar er staan zoveel onzin en probeersels op het net.. Pft. Hopeloos.
Vertel! ;)
Ik weet er alles van.
Vooral voor beginners kan dat vaak frustrerend zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Koen_92 »

common sense schreef: Kan me herinneren dat Koen_92 tijdje terug ook met zo'n Ralink kreng zat te vechten. Any ideas? Hm, waarom zou het ook in 1 keer werken ook... Zucht. Sta op het punt een gewone draad te gaan leggen. Grr. Terwijl het een kleinigheid moet zijn, ik kan scannen, het ding leeft... bijna...
Ja dat klopt ja.
Het grote probleem was daar dat het op een oude laptop was met 2.4 kernel.
Daardoor moest ik zelf een driver compilen, dat lukte.
Daarna moest er nog een firmware gekopieerd worden, dat lukte ook.
Alleen pakte de kernel die twee niet (best vaag). Uiteindelijk kwam dit doordat er een fout zat in de README die op de cdrom meegeleverd was!

Als ik hem nu in mijn Debian-systeem stop, werkt het ding meteen. (Ik moest alleen met apt-get een firmware installeren).

Maar volgens mij zijn die firmwares gesloten of niet? Wel jammer, ik dacht namelijk dat ik met die Ralink toch een redelijk vrij/open source friendly kaartje had bemachtigd.
Zijn er überhaupt wel vrije wifi-kaarten te krijgen?

Nu we trouwens toch bezig zijn met dat (vreselijke) wifi-gedoe:
Mijn broertjes pc staat in een slaapkamer in het midden van de overloop. Er loopt op dit moment een kabel van zijn pc, dwars over de overloop naar het modem. Naast het feit dat het er niet al te fraai uitziet, wil mijn vader er ook vanaf en moet ik bij hem dus wifi gaan maken.
Nu kan ik hem mijn ralink usb adapter uitlenen (zo vaak zit ik ook niet op die laptop), maar hij heeft zelf ook een wifi adapter.
Dat is deze:
# Card: SIEMENS GIGASET USB 108 ADAPTER

* Chipset : Atheros 5523
* usbid: 129b:160c
* Drivers: athfmwdl + net5523 (unsure if both are needed) from CD provided with device
* Other: Tested with ndiswrapper 1.10; WPA works; 108 MB/s seems to work, too.
Ondanks dat er veel Atheros chipsets zijn die out of the box werken op Linux (als ik onder andere dit lees), geldt dat volgens mij niet voor deze. Heb ik gelijk, en is ndiswrapper de enige manier om dit rot-ding aan te praat te krijgen?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door adri »

Ik ben even aan het zoeken geweest maar die kaart die jij hebt is inderdaad een rotkaart die alleen met ndiswrapper aan de praat gekregen kan worden, blijkbaar...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Windows XP Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Koen_92 »

Ja, daar was ik al bang voor.
Daar begin ik dan ooit nog wel aan als mijn vader de internetkabel echt zat geworden is.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Koen_92 »

Een dvd die altijd van pas komt is Knoppix.
Het sterke punt van Knoppix is dat er standaard zo veel (verschillende) software meegeleverd wordt.
Handig om wat mee te doen als je even zonder harddisk zit, of om Linux te laten zien aan andere mensen.
Ook gebruik ik hem veel als rescue-dvd (met dan vooral gparted en partimage)
Verder is het gewoon een handige dvd die nog wel eens van pas kan komen.

Ik heb hiervoor altijd Knoppix 5.1.1 gebruikt. Echter is deze al een paar jaar oud, en herkent hij de nieuwe hardware (onder andere sata-schijven) niet meer.
Nu is er onlang Knoppix 6 uitgekomen. Deze is helemaal vanaf scratch opgebouwd. De maker is hiermee echter een andere koers gaan varen, want in plaats van een zo uitgebreid mogelijke cd maakt hij er een zo toegankelijk mogelijke cd van, voor onder andere visueel gehandicapten.

Nu is het mooi dat dit er komt, maar voor mij overbodig.
Ik ben dus op zoek naar alternatieven, dus live cd/dvd's met zo veel mogelijk uiteenlopende software er op.
Na wat zoeken ben ik nog niets tegengekomen dat Knoppix dan vervangen.
Het gene dat er nog het dichst in de buurt komt is Slax. Slax is standaard een live cd van slechts een kleine 200mb groot. Maar dit is allemaal uit te breiden met een hoop modulus, waardoor je dus uiteindelijk een hele persoonlijke live cd (of dvd) kunt maken!
Dit is op zich ook wel leuk, maar dan moet ik er wel eerst een hoop tijd in gaan steken. Dus als iemand nog een kant-en-klaar oplossing weet houd ik me aanbevolen.
Plaats reactie