Frederik schreef:Ik wil me er verder ook niet mee bemoeien, maar dat Ubuntu traag zou zijn: geen sprake van.
De nieuwste versie draait hierop een pentium 3 met een bijbehorende slome processor, maar start toch bijna binnen een minuut op. Stampvol met software en geen enkel driver probleem. En als je iets aan software tekort komt, kun je het zo opvragen

Ubuntu is zeker niet traag, maar zoals adri ook al zei is de live-cd van Ubuntu wel echt traag. (Ik ben eerlijk gezegd nog geen tragere Linux live cd tegengekomen)
Verder ben ik het helemaal met je eens dat Ubuntu geweldig is.

Simpel, snel, veilig, enzovoort...
Alhoewel ik wel moet zeggen dat ik op een Pentium 3 eerder voor
Zenwalk zou gaan, want die is daar toch nog een stukje sneller. Kies dan wel de Xfce versie (dat is de zelfde desktopomgeving als Xubuntu heeft), ipv Gnome.
Frederik schreef:
Ik zit nu (eventjes) op een Acer breedbeeld met Vista, kan niet tegen Ubuntu op.
Mensen laten zich teveel door de strot duwen en zelfs ik doe er aan mee

Vista heb ik nog nooit gebruikt, dus daar heb ik geen mening over (alhoewel ik wel een beetje een mening krijg als ik hier en daar wat er over lees), maar ik weet wel dat Ubuntu een stuk sneller werkt dan Windows XP.
Frederik schreef:
Ondertussen zie ik dat Koen al weer geantwoord heeft, geeft niet, wilde dit ook wel even kwijt

Maakt niet uit
adri schreef:
Een hele snelle live CD is DSL, maar die is vrij beperkt.
DSL, mijn eerste kennismaking met Linux. Blijft toch altijd een bijzonder moment.
adri schreef:
Wellicht dat ik het zelf ook nog eens ga doen. Beetje knutselen op zijn tijd is altijd wel leuk.
Inmiddels heb ik zo'n live cd gemaakt. Je staat er versteld van hoe makkelijk het is!
Gewoon naar
slax.org gaan, en op 'bouw je eigen slax' klikken. Dan is het een kwestie van klikken op 'Voeg meer modulus toe', en gewoon uitkiezen wat je hebben wilt.
Indien een module dependencies (in de vorm van andere modulus) nodig heeft, wordt dat altijd netjes aangegeven.
Als je alles naar wens gekozen hebt, kun je onderaan op 'Download ISO' klikken, en heb je je eigen in elkaar gezette live-cd

Makkelijker dan dit kan het gewoon niet.
Helaas is het programma partimage niet als module te downloaden. Die wil ik er wel bij hebben. Gelukkig kun je met slecht 1 commando een slackware.tgz package omzetten in een slax-module. (zie
hier).
Slackware package voor partimage is
hier te vinden.
Als de live-cd nu werkt kan ik die er misschien nog aan toevoegen. Mijn Live-cd is inmiddels gedownload. Helaas doet Virtualbox raar, en ben ik nu te lui om hem op cd te branden en mijn pc te herstarten. Dus het testen doe ik morgen wel.