Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Ubuntu Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Koen_92 »

Vandaag kwam ik weer wat nieuws tegen: XDMCP
Daarmee kun je aanmelden op afstand.

Het is allemaal onbeveiligd en ongecomprimeerd (dus kost veel bandbreedte), dus enkel geschikt binnen je eigen netwerk.
Maar daarmee kan het nog wel handig zijn, om even op een andere pc dan waar je zit aan te melden.

Zolang je het over draad doet gaat het snel genoeg (net of je op de computer zelf zit). Draadloos is helaas te langzaam.

Het is heel simpel te installeren.
Op de server, waar GDM geïnstalleerd moet zijn dit aan /etc/gdm/custom.conf toevoegen:

Code: Selecteer alles

[xdmcp]
Enable=true
DisplaysPerHost=2

[security]
DisallowTCP=false 
DIt moet ook met KDM of zelfs XDM kunnen, maar hoe precies weet ik niet (Heb ik als gnome-gebruiker ook niet nodig)

Vervolgens op de client een nieuwe virtual console openen (ctrl+alt+Functietoets), hier aanmelden en dan intypen:

Code: Selecteer alles

X -query ipadres :1
waar ipadres het ip van de server is.
Vervolgens komt het aanmeldvenster van de server tevoorschijn :)
Eventueel kun je ook xnest gebruiken, om xdmcp in een venster ipv volledig scherm te gebruiken.

De enige nadelen momenteel zijn mi dat geluid en 3D niet ondersteund worden. Met name dat geluidsondersteuning ontbreekt is jammer...
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Koen_92 »

Ik heb even een klein vraagje:

Op mijn computer staan nog heel mappen en bestanden die van een Windows partitie afkomen (vooral foto's en office-bestanden).
Deze heb ik toendertijd van mijn windows-partitie gekopieerd, die gemount was met de optie umask=000

Het gevolg hiervan is nu dat de toegangsrechten tot iederbestand 777 (oftewel rwxrwxrwx) zijn.
Hoe krijg ik deze goed? Dus voor directories 755 (drwxr-xr-x) en voor gewone bestanden 644 (-rw-r--r--).

Met chmod -R kun je bestanden recursief andere rechten geven, maar hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen directories en gewone bestanden.

Weet iemand dit?
rener
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 januari 2008, 20:12
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door rener »

Koen_92 schreef: Met chmod -R kun je bestanden recursief andere rechten geven, maar hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen directories en gewone bestanden.
Je kunt hiervoor het 'find' commando gebruiken, dat je in staat stelt om het onderscheid te maken tussen directory's en bestanden, én het te combineren met een andere commando's, zoals 'chmod':

Code: Selecteer alles

$ find /home/koen/windows-kopie -type d -exec chmod 755 {} \;
$ find /home/koen/windows-kopie -type f -exec chmod 644 {} \;
'find' heeft zeer uitgebreide selectie-mogelijkheden: kijk maar eens in de man page wat er zoals mogelijk is.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Koen_92 »

Ja, dit is precies wat ik zoek :)

Met find is dus blijkbaar een heleboel mogelijk. Ik dacht dat het enkel een ouderwetse versie van (s)locate was, maar dat had ik dus blijkbaar mis.

Bedankt, het is gelukt!
Plaats reactie