Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Adri, wat een gedoe... :cry:

Het is raar dat de Linus live cd's het wel doen, dat duidt er dus op dat de hardware wel goed zou zijn, tenzij die toch niet goed is, maar net op dat moment met die cd's wel (het kan dus nog steeds een brak moedrbord zijn).

Als je Windows opstart moet je, nadat het BIOS opgestart is, net zo vaak op F8 drukken tot je het Windows opstart menu krijgt (met opties als veilige modus, alleen ms-dos prompt, bevestiging van elke stap, enz.)

Het menu staat dan waarschijnlijk nog op veilige modus. Nu ga je met de pijltjestoets omhoog tot je bij normaal opstarten bent. Kijk of dat lukt, zo ja, kijk dan in Apparaatbeheer of er een conflict is, en meld het hier a.j.b.

Wat me verder uiterst wazig is, is hoe je nu ineens in die veilige modus terecht komt. Had je nog iets anders gedaan (b.v. geluidskaart er weer in gezet?).

Misschien is onderstaande nog een optie?

Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Het dreigen met de slijptol heeft geholpen!
Windows start nu weer op, vraag niet hoe het kan, profiiteer ervan!

Safe mode via F8, ja dat wist ik, zo start je dat op.
Ook stap voor stap opstarten had ik algeprobeerd en ik kan me niet voorstellen dat drie Linux-cd's wel zonder gezeur opstarten terwijl W98 nou net toevallig even een bad-hairday had.

In apparaatbeheer staat inderdaad bij Realtek een uitroeptekentje. Als ik via eigenschappen wil kijken krijg ik gelijk een foutmelding en een BSOD...

Misschien toch maar uit het raam gooien?
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Ik denk toch als mogelijkheid aan 1 of ander hardware conflict, Linux gaat daar misschien beter mee om, maar welk conflict??? Dat kun je dus al niet checken want dan knalt ie er gelijk uit...

Het zou dus ook gewoon een slecht geworden moederbord kunnen zijn wat het soms wel doet, en soms niet, maar dat zijn van die heel wazige dingen om te testen, i.i.g. voor mij.

Is er nog hardware die je er uit kunt halen zonder dat gelijk te missen? Als het dan een hele tijd goed gaat dan kun je die verijderde hardware 1 voor 1 weer toevoegen. Dat het trouwens onder Linux wel werkt kan ook betekenen dat Linux de IRQ beter verdeeld.

Welke hardware apparaten gebruik je onder Linux niet, en onder Windows wèl?

Je kunt ook nog onder Linux kijken hoe de verdeling van irq's, gebruikt geheugen en io's is, maar ik weet even niet waar dat zit onder de menu's, even zoeken dus.

Dan kun je daarna kijken of Windows dat anders verdeelt, meer ideeën heb ik niet :(

1 Idee dan nog: je kunt ook nog testen of ie stabiel blijft wanneer je Linux langer draait, en er veel dingen mee doet, maar dat zou ook niet alles zeggen, want ligt het toch niet aan de hardware, dan kan het toch aan Windows liggen: hoe die met de hardware omgaat, want dat gaat erg vaak goed, maar soms ook erg fout, en evt. niet te traceren.

Als uiteindelijk het niet lukt zou ik een leuke snelle tweedehands kopen (dat kost haast niks) en daar dan Windows op zetten. De kans dat je er dan weer tegen aan loopt is wel héél erg klein, immers, de hardware configuratie is dan weer totaal anders, en zoals gezegd: meestal gaat het goed.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Nou daar ben ik dan weer!
Ik zal je het gekloot van de laatste dagen besparen, uiteindelijk startte er helemaal niks meer, conflict met de videokaart, ik had er even tabak van en het kantoor moest toch geschilderd worden, dus de laatste twee dagen niks meer aan gedaan, maar nu net het hele zaakje weer aangesloten, LAN-kaart weer in een andere sleuf gezet (waar nog een oud fax-modem inzat -die heb ik eruit gemikt) en zo nog wat gedoe, maar nu heb ik 'm dan toch weer aan de praat. :)
Voor zolang dat geldt...
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Nou daar ben ik dan weer!
Welkom thuis! :D

Ik hoop dat ie nu goed blijft, het zou natuurlijk kunnen dat die oude faxmodem brak was. Laat weten hoe het verder gaat, hè. Het is pas een onoplosbaar probleem als we alles geprobeerd hebben.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Het blijft tobben met de geluidskaart...
Heb inmiddels een andere besteld. Altijd wat met dat kreng. :evil:
Volgende week brengt de Goed-Heiligman waarschijnlijk een nieuwe pc! :wink:
Het is echt veel handiger als je op twee pc's tegelijk kunt werken, kun je altijd vanalles opzoeken en zo.
Vol verwachting klopt ons hart.
Zit er aan te denken om op die nieuwe maar gewoon Knoppix te installeren, dat bevalt me wel, eigenlijk. En op deze dan DSL.

Misschien dat we dan eindelijk rijk en gelukkig worden.

Ben nu aan het surfen met Konqueror, dat vind ik dus echt niks...
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Het blijft tobben met de geluidskaart...
Heb inmiddels een andere besteld. Altijd wat met dat kreng. :evil:
Je kunt ook géén geluid nemen, lekker rustig... :lol:
adri schreef:Volgende week brengt de Goed-Heiligman waarschijnlijk een nieuwe pc! :wink:
Wat heb jij toch weer een mazzel! :wink:
adri schreef:Het is echt veel handiger als je op twee pc's tegelijk kunt werken, kun je altijd vanalles opzoeken en zo.
Twee toetsenborden, twee muizen, en maar 2 handen... :)
adri schreef:Vol verwachting klopt ons hart.
Zit er aan te denken om op die nieuwe maar gewoon Knoppix te installeren, dat bevalt me wel, eigenlijk. En op deze dan DSL.
Maar je wilde toch Windows ook houden? Wordt het dan dual-boot?
adri schreef:Misschien dat we dan eindelijk rijk en gelukkig worden.
Ik hoop het voor je! I.i.g. gelukkig, rijk is minder belangrijk.
adri schreef:Ben nu aan het surfen met Konqueror, dat vind ik dus echt niks...
Firefox heeft veel meer mogelijkheden voor surfgemak, maar Konqueror is weer veel sneller, en ik vind het beter uitgewerkt, hoe het er uit ziet.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:
adri schreef:Het blijft tobben met de geluidskaart...
Heb inmiddels een andere besteld. Altijd wat met dat kreng. :evil:
Je kunt ook géén geluid nemen, lekker rustig... :lol:
Beetje erg rustig...
Manuel schreef:
adri schreef:Volgende week brengt de Goed-Heiligman waarschijnlijk een nieuwe pc! :wink:
Wat heb jij toch weer een mazzel! :wink:
Ben dan ook heel braaf geweest!
Manuel schreef:
adri schreef:Het is echt veel handiger als je op twee pc's tegelijk kunt werken, kun je altijd vanalles opzoeken en zo.
Twee toetsenborden, twee muizen, en maar 2 handen... :)
Ook nog twee voeten, maar vooral: altijd Google!
Manuel schreef:
adri schreef:Vol verwachting klopt ons hart.
Zit er aan te denken om op die nieuwe maar gewoon Knoppix te installeren, dat bevalt me wel, eigenlijk. En op deze dan DSL.
Maar je wilde toch Windows ook houden? Wordt het dan dual-boot?
Als ik die bedrijfssoftware onder Wine aan de gang krijg, kan Windows me verder gestolen worden...(kijk je pb even na)
Manuel schreef:
adri schreef:Misschien dat we dan eindelijk rijk en gelukkig worden.
Ik hoop het voor je! I.i.g. gelukkig, rijk is minder belangrijk.
Beetje rijk is wel handig.
Manuel schreef:
adri schreef:Ben nu aan het surfen met Konqueror, dat vind ik dus echt niks...
Firefox heeft veel meer mogelijkheden voor surfgemak, maar Konqueror is weer veel sneller, en ik vind het beter uitgewerkt, hoe het er uit ziet.
Ieder zijn smaak. 8)
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef:
adri schreef:Het blijft tobben met de geluidskaart...
Heb inmiddels een andere besteld. Altijd wat met dat kreng. :evil:
Je kunt ook géén geluid nemen, lekker rustig... :lol:
Beetje erg rustig...
Ieder z'n smaak...
adri schreef:
Manuel schreef:
adri schreef:Volgende week brengt de Goed-Heiligman waarschijnlijk een nieuwe pc! :wink:
Wat heb jij toch weer een mazzel! :wink:
Ben dan ook heel braaf geweest!
Dat weet ik toch :D
adri schreef:
Manuel schreef:
adri schreef:Het is echt veel handiger als je op twee pc's tegelijk kunt werken, kun je altijd vanalles opzoeken en zo.
Twee toetsenborden, twee muizen, en maar 2 handen... :)
Ook nog twee voeten, maar vooral: altijd Google!
Dat is fijn! Kun je op 2 pc's tegelijk zoeken met Google! 8)
adri schreef:
Manuel schreef:
adri schreef:Vol verwachting klopt ons hart.
Zit er aan te denken om op die nieuwe maar gewoon Knoppix te installeren, dat bevalt me wel, eigenlijk. En op deze dan DSL.
Maar je wilde toch Windows ook houden? Wordt het dan dual-boot?
Als ik die bedrijfssoftware onder Wine aan de gang krijg, kan Windows me verder gestolen worden...(kijk je pb even na)
Gedaan, en inmiddels heb jij nu weer een pb
adri schreef:
Manuel schreef:
adri schreef:Misschien dat we dan eindelijk rijk en gelukkig worden.
Ik hoop het voor je! I.i.g. gelukkig, rijk is minder belangrijk.
Beetje rijk is wel handig.
Beetje wel.
adri schreef:
Manuel schreef:
adri schreef:Ben nu aan het surfen met Konqueror, dat vind ik dus echt niks...
Firefox heeft veel meer mogelijkheden voor surfgemak, maar Konqueror is weer veel sneller, en ik vind het beter uitgewerkt, hoe het er uit ziet.
Ieder zijn smaak. 8)
Zo is het maar net :)
Laatst gewijzigd door Manuel op 26 november 2005, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Even voortbordurend op Wine, kijk je pb even na Manuel. :wink:
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Even voortbordurend op Wine, kijk je pb even na Manuel. :wink:
Gecheckt, nu mag jij jouw pb's weer checken :wink:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Gebeurd!

Ik had Manuel vannacht nog ge-pb'ed over Wine, maar het is misschien net zo handig om dat hier te doen, ik vroeg hem hoe hij Wine aan de gang kreeg in een live-cd, mij lukt het nog niet. Met zijn toestemming zal ik hier nu de inhoud van die pb -grotendeels- weergeven, zodat misschien anderen die er ervaring mee hebben ook iets aan toe te voegen hebben:
ik moest ook even zoeken voor ik het doorhad, je hebt trouwens wel die Slax KillBill Editie nodig, want op de standaardeditie kon ik Wine niet vinden (al werd er anders gesuggereerd tijdens de bootopties).

Ik zit nu in Windows, dus ik kan je niet exact vertellen, maar ik geloof dat je, zelfs bij KillBill de Wine module nog met de hand moet laden.

Druk tijdens booten van de cd, wanneer die melding verschijnt snel op F1 of F2, je krijgt dan extra bootopties, zoals b.v. nodhcp.

Dit is wat je typt, en daarna geef je ENTER:

slax load=wine

Je kunt de verscillende boot opties hier ook eerst even lezen.

Daarna moet je de partitie waarop je Windows progamma's staan mounten. Je start zo'n zwart venster, een console, en typt, er van uitgaande dat de boel op C: staat bij jou:

mount -t auto /dev/hda1 /mnt/hda1

(Mogelijk moet je eerst onder de map /mnt nog even map hda1 aanmaken).

Daarna wordt die partitie gemount, zoals dat heet, lees- en schrijfbaar gemaakt van uit Linux.

Wat je eerst moet doen, lijkt me slim, is een kopie te maken van de volledige progammamap van het progamma dat je wilt testen, en werk onder Linux dan even met die kopie (je wilt niet dat er misschien iets verkeerd weggeschreven wordt, het is per slot van rekening een test, en je data is te belangrijk).

Nu zoek je de map /mnt/hda1 (onder Unix/Linux directory geheten) op, en daarin de map Program Files, dan de progammamap, en dan het progamma.

Nu moet je met de RECHTERmuisknop op het progamma (b.v. firefox.exe) klikken, en dan kiezen om met Wine te openen.

Meer weet ik niet, ik heb er maar 20 minuutjes een tijdje terug mee zitten prutsen.

Nog een waarschuwing: drink niet te veel bier! Want je weet: Bier na Wine geeft venain (venijn). Very Happy
Het verschil met Knoppix is dat het (Wine dus) gewoon in het menu staat. Tevens staat in Knoppix je C-schijf op je bureaublad, dus het programma wat ik bedoel kan ik daar gewoon zien staan (niet openen, maar dat kan ik in Windows ook niet meer...)
Ik ging ervan uit dat (ik heb het ook met andere programma's geprobeerd) je gewoon dat programma aanklikt met je rechtermuisknop en dan kiest voor: openen met Wine (in dit geval). Maar dat werkt -althans bij mij- niet, krijg dan een foutmelding.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Het verschil met Knoppix is dat het (Wine dus) gewoon in het menu staat. Tevens staat in Knoppix je C-schijf op je bureaublad, dus het programma wat ik bedoel kan ik daar gewoon zien staan (niet openen, maar dat kan ik in Windows ook niet meer...)
Waarom gebruik je die Slax KillBill live cd dan niet even, dan zitten we op dezelfde golflengte. Je kunt in Windows ineens een progamma niet meer openen? En notabene een progamma wat voor jou essentieel is? Hoe komt dat nou weer, wat heeft dat te maken met hardware, wat gebeurt er allemaal op jouw pc, wat heb je zitten rommellen...?
adri schreef:Ik ging ervan uit dat (ik heb het ook met andere programma's geprobeerd) je gewoon dat programma aanklikt met je rechtermuisknop en dan kiest voor: openen met Wine (in dit geval). Maar dat werkt -althans bij mij- niet, krijg dan een foutmelding.
Met Knoppix kan ik je dus niet helpen... :cry:

P.S. Misschien moet je onder Knoppix eerst Wine starten (via het menu waar je over spreekt), en kun je er dan pas gebruik van maken (gokje).
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: Waarom gebruik je die Slax KillBill live cd dan niet even, dan zitten we op dezelfde golflengte. Je kunt in Windows ineens een progamma niet meer openen? En notabene een progamma wat voor jou essentieel is? Hoe komt dat nou weer, wat heeft dat te maken met hardware, wat gebeurt er allemaal op jouw pc, wat heb je zitten rommellen...?
Dat programma start al een paar weken niet meer op, dit geprobeerd, dat geprobeerd, uren met die helpdesk aan de telefoon gezeten, Windows opnieuw geinstalleerd, maar het lukt gewoon niet. Op aanraden van die man -en omdat ik er zelf ook geen andere uitweg in zie- komt er een nieuwe pc. Hij zei ook nog dat misschien met een volledig nieuwe systeeminstallatie het probleem ook voorbij is. Mijn redenatie is dat als er een volledige systeeminstallatie komt dat geen Windows meer zal zijn, ik heb er al maandenlang teveel gezeik mee gehad en ben het wel een beetje beu. Temeer ook omdat tal van vage klachten onder Knoppix als sneeuw voor de zon verdwijnen...

Het aanvankelijke plan was dan om op die nieuwe pc WXP (Lite liefst) te installeren. Maar goed, na wat gepraat te hebben met een paar systeembeheerders die toch redelijk zeker zijn dat ik dat programma onder Wine kan laten draaien, kies ik dan liefst (ook op de nieuwe pc) voor een volledig Windows-loos systeem (ja ik heb er 'een beetje' een hekel aan gekregen)
Manuel schreef:
adri schreef:Ik ging ervan uit dat (ik heb het ook met andere programma's geprobeerd) je gewoon dat programma aanklikt met je rechtermuisknop en dan kiest voor: openen met Wine (in dit geval). Maar dat werkt -althans bij mij- niet, krijg dan een foutmelding.
Met Knoppix kan ik je dus niet helpen... :cry:

P.S. Misschien moet je onder Knoppix eerst Wine starten (via het menu waar je over spreekt), en kun je er dan pas gebruik van maken (gokje).
Zal er nog eens naar kijken, maar vandaag niet meer.
Onder de 'gewone' Slax zit daar geen Wine bij? Kan het me haast niet voorstellen. Staat inderdaad niet in het menu...
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef: Waarom gebruik je die Slax KillBill live cd dan niet even, dan zitten we op dezelfde golflengte. Je kunt in Windows ineens een progamma niet meer openen? En notabene een progamma wat voor jou essentieel is? Hoe komt dat nou weer, wat heeft dat te maken met hardware, wat gebeurt er allemaal op jouw pc, wat heb je zitten rommellen...?
Dat programma start al een paar weken niet meer op, dit geprobeerd, dat geprobeerd, uren met die helpdesk aan de telefoon gezeten, Windows opnieuw geinstalleerd, maar het lukt gewoon niet. Op aanraden van die man -en omdat ik er zelf ook geen andere uitweg in zie- komt er een nieuwe pc. Hij zei ook nog dat misschien met een volledig nieuwe systeeminstallatie het probleem ook voorbij is. Mijn redenatie is dat als er een volledige systeeminstallatie komt dat geen Windows meer zal zijn, ik heb er al maandenlang teveel gezeik mee gehad en ben het wel een beetje beu. Temeer ook omdat tal van vage klachten onder Knoppix als sneeuw voor de zon verdwijnen...
Ik begrijp 't.
adri schreef:Het aanvankelijke plan was dan om op die nieuwe pc WXP (Lite liefst) te installeren. Maar goed, na wat gepraat te hebben met een paar systeembeheerders die toch redelijk zeker zijn dat ik dat programma onder Wine kan laten draaien, kies ik dan liefst (ook op de nieuwe pc) voor een volledig Windows-loos systeem (ja ik heb er 'een beetje' een hekel aan gekregen)
Het zal misschien wat moeite kosten, maar je leert er heel veel van. Wat hekel gekregen hebben aan Windows betreft, dat snap ik. Het is niet voor niets dat ik ook op Linux of FreeBSD over ga (gisteren via marktplaats.nl goedkoop pc'tje gekocht om lekker mee te kunnen testen en leren met Unix/Linux, voordat ik een nieuwe machine koop. Die pc zat trouwens helemaal verstopt van de spyware en virussen, XP zit er op, na een paar uur is ie letterlijk) al zeker 50 keer sneller) Heb nu de hardware info uitgeprint naar bestand, binnenkort de hele zooi wissen :D
Manuel schreef:
adri schreef:P.S. Misschien moet je onder Knoppix eerst Wine starten (via het menu waar je over spreekt), en kun je er dan pas gebruik van maken (gokje).
Zal er nog eens naar kijken, maar vandaag niet meer.
Doe rustig aan.
adri schreef:Onder de 'gewone' Slax zit daar geen Wine bij? Kan het me haast niet voorstellen. Staat inderdaad niet in het menu...
Daar is dus die KillBill versie voor...

Had je die nooit gedownload? Ik weet dat je een download limiet van 1 of 2 GB p/m hebt, misschien eens tijd om over te stappen naar een echte provider? De mijne b.v. : http://xs4all.nl/

Kijk, het kost iets (maar niet veel) meer, maar alles heeft z'n prijs, ook kwaliteit, en goedkoop is vaak duurkoop.
Plaats reactie