Voor mensen die aan linux ubuntu willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ben je dus nu bezig met een herinstallatie alleen omdat Firefox niet werkte?
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown

Bericht door Pettic »

Dat niet alleen, ik had blijkbaar ook teveel verwijderd waardoor allerlei zaken niet meer werkten, zoals onder Locaties.
Inmiddels heb ik de boel toch maar weer opnieuw geïnstalleerd.
Gebruikersavatar
cysoon
Berichten: 745
Lid geworden op: 15 december 2005, 16:41
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cysoon »

adri schreef:En Ubuntuërs, hoe bevalt Hardy Heron?
Wat is je opgevallen? Wat is er fiks verbeterd?
Ik lees er behoorlijk positieve berichten over, maar hoor het graag uit de eerste hand. ;)
Het is zonder meer beter geworden. De installatie ging heel voorspoedig, geen enkel probleem.
Een verbetering vind ik o.a. dat er meer en beter vertaald is naar het Nederlands (ook al heb ik geen moeite met Engels). Toch zijn er nog veel schermen die deels alleen in het Engels zijn. Dat kan, voor hen die totaal de Engelse taal niet kennen, een reden zijn om ubuntu niet te gebruiken.
Mijn eerste ervaring is dat de CompizConfig Instellingen Beheerder sterk verbetert is. Ook beter vertaald en meer opties die goed te bereiken zijn.
Toch vind ik de snelheid niet verbetert, in tegendeel. In hoeverre scheelt het als je de grafische toestanden in het geheel uitzet (zal ik wel missen trouwens, want ik vind het geweldig om een window in vlammen te zien op gaan... :lol:).
Firefox 3 Beta 5 is zeker alleen in het Engels, want via Synaptic kan ik hem niet vinden?
Tenslotte nog een vraag over KDE. Als ik dat wil proberen en vergelijken met Gnome dan kan ik het beste een LiveCD downloaden en proberen of adviseren jullie mij een andere methode?
Een enthousiaste linux gebruiker. :wink:
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

@Pettic
Ok, en als het nu weer goed werkt is dat een goede manier.


@Cysoon
Een livecd is leuk, om te kijken wat iets is, maar voor mij is het niet genoeg en te traag (maar dat is persoonlijk).

Zelf heb ik Kubuntu draaien in virtualbox.

Daarin kun je testen wat je wilt zonder dat je je eigen os beschadigt.

Virtualbox heeft mij ook de eerste ervaring gegeven met Linux (het programma werkt ook op Windows).

Ook kan je natuurlijk KDE gewoon er naast installeren, bij het aanmelden kies je dan of je Gnome wilt of KDE.
Dit doe je door in te terminal dit te typen:
sudo apt-get install kubuntu-desktop

En voor Xfce:
sudo apt-get install xubuntu-desktop
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

@ Pettic,
Heb je dit al geprobeerd?
cysoon schreef: Firefox 3 Beta 5 is zeker alleen in het Engels, want via Synaptic kan ik hem niet vinden?
Als ik me niet akelig vergis wordt FF3b5 standaard meegeleverd met Hardy Heron. :?
cysoon schreef: Tenslotte nog een vraag over KDE. Als ik dat wil proberen en vergelijken met Gnome dan kan ik het beste een LiveCD downloaden en proberen of adviseren jullie mij een andere methode?
Zoals Koen al aangaf kun je die gewoon installeren (kan ook via Synaptic) dan probeer je het gewoon. Als je het niks vindt, verwijder je het weer. ;)
Koen_92 schreef: Het is in ieder geval sneller dan Windows, en snel genoeg.
Fedora is dus een stuk sneller, maar zeker niet de snelste (dat zal zeker Slackware wel zijn of niet?)
De snelsten zijn volgens mij Damn Small Linux en Gentoo. Maar Slack (+ derivaten zoals bijv. Zenwalk) zijn ook snel.
DSL, Slack en Zenwalk zijn ook zeer geschikt voor oude machines, Gentoo niet.
Koen_92 schreef:
adri schreef:Had je wel een nieuw profiel aangemaakt voor FF3.*?
Nee dus :P
Doe dat nou. :)
Koen_92 schreef: Je kunt er wel Windowsgebruikers jaloers mee maken :P
Zonder meer. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Pettic schreef:@Adri
Ik heb een Logitech MX5000 met MX1000 muis beide draadloos en bluetooth.
Na de update had ik met Synaptic Firefox 3 eraf gegooid en FF2 geïnstalleerd. De laatste was in het Engels, maar add-ons installeren ho maar. FF3 teruggezet, breekt af met de bekend XUL-balk. FF2 weer geïnstalleerd, maar problemen met add-ons. Profielmanager werkt niet, dus ik zit stuk.
Ten einde raad de cd met 8.04 gedownload en getracht te installeren. Dat bleef dus hangen in de oranje balk. Bij mijn vorige installatie moest ik dat doen met boot:live pci=noacpi. Geen flauw idee waarom, maar ook hier kwam ik in de livecd terecht. Daarna installatie gestart.
Om weer bij het toetsenbord terug te komen, hiermee is de inlognaam met wachtwoord niet in te geven. Eerst de bluetooth-ontvanger eruit en erin.
Een oplossing onder 7.10 was de bt-drivers verwijderen. Ook hier getracht, alleen vond ik wel dat er wel erg veel werd verwijderd. Gevolg is dat ik nu een zwarte achtergrond het en dat menu Locaties foutmeldingen geeft bij het openen van bijvoorbeeld Documenten.
Ik heb het even gehad met Ubuntu.
Even later...
Ben ook nog even aan het zoeken geweest op LinuxQuestions.org (m.i. het allerbeste Linux forum) en daar lees ik dat het wel wat lastig gaat worden met die muis+toetsenbord...
Als je het niet aan de praat krijgt (probeer anders SuSE of Mandriva, daar lees je wat positiever berichten over) dan kun je het best een klacht indienen bij Logitech (echt, dat moet je doen!) of een andere muis+toetsenbord kopen. :cry:

Troost je met de gedachte dat Linux-gebruikers gewoon wat beperkter zijn in hun hardware keuze.
Ikzelf koop alleen spul onder de voorwaarde dat ik het binnen enkele dagen aan de praat moet hebben, zoniet dan gaat het spulleke retour.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Een beetje off-topic maar hoe spreek je het woord "Linux" eigenlijk uit?
Stel dat ik in een winkel nog een keer naar Linux-ondersteuning wil vragen, wil ik het wel goed uitspreken...
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Gewoon: Linux (dus geen Laaainux..) :)
Afbeelding
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Koen_92 schreef:Een beetje off-topic maar hoe spreek je het woord "Linux" eigenlijk uit?
En voor als je het uit eerste mond wil horen (en zien):
http://video.google.com/videoplay?docid ... 8534146317
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: De snelsten zijn volgens mij Damn Small Linux en Gentoo. Maar Slack (+ derivaten zoals bijv. Zenwalk) zijn ook snel.
DSL, Slack en Zenwalk zijn ook zeer geschikt voor oude machines, Gentoo niet.
Gentoo is toch de distro waarbij je alles zelf moet compileren? Dat zal dan nog een hoop werk worden.
Wel jammer dat de snelste niet de gebruiksvriendelijkste zijn...
Maar goed als ik iets meer ervaring heb, kan ik er altijd nog een keer naar gaan kijken (Slackware bevalt trouwens op mijn laptop wel erg goed)
adri schreef: Gewoon: Linux (dus geen Laaainux..) :)
Ok, maar Laaainux hoor je nog best vaak in youtube of instructiefilmpjes, dat is dus fout.
common sense schreef: En voor als je het uit eerste mond wil horen (en zien):
http://video.google.com/videoplay?docid ... 8534146317
Bedankt, nou weet ik 100% zeker hoe je het moet uitspreken :)
Maar kan je het niet op zijn nederlands zeggen? (Lienuks)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Gentoo is toch de distro waarbij je alles zelf moet compileren? Dat zal dan nog een hoop werk worden.
Ja, maar dat gaat wel allemaal automagisch, dankzij Gentoo-tool Portage, een soort van apt-get maar dan één waarbij alles (ook dependencies) op jouw systeem gecompileerd en geïnstalleerd worden (en dus niet hapklare pakketjes die geïnstalleerd worden).
Koen_92 schreef: Wel jammer dat de snelste niet de gebruiksvriendelijkste zijn...
Maar goed als ik iets meer ervaring heb, kan ik er altijd nog een keer naar gaan kijken (Slackware bevalt trouwens op mijn laptop wel erg goed)
Ik vind Zenwalk en DSL toch echt wel gebruiksvriendelijk hoor. En als je het spelletje eenmaal een beetje doorhebt, is er geen één zo simpel te onderhouden als Slackware, daar heb je echt haast geen omkijken naar.
Koen_92 schreef: Ok, maar Laaainux hoor je nog best vaak in youtube of instructiefilmpjes, dat is dus fout.
Heel erg fout!
Het zou verboden moeten worden! ;)
Koen_92 schreef: Maar kan je het niet op zijn nederlands zeggen? (Lienuks)
Welja, doe ik ook.
Als je maar geen Laainux zegt. :P

Zoals ook bijna iedereen rauter zegt tegen een router (roeter).
Da's Amerikaans. :)
In het Engels (GB) is het toch echt router (roeter).
Afbeelding
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

adri schreef: Heel erg fout!
Het zou verboden moeten worden! ;)
Koen_92 schreef: Maar kan je het niet op zijn nederlands zeggen? (Lienuks)
Welja, doe ik ook.
Als je maar geen Laainux zegt. :P
Lienuks klinkt al duidelijk meer in de richting van Linux, spreek het denk ik zelf ook zo uit. Veel mensen maken de fout te denken dat alles wat met computers te maken heeft uit de States komt (veel != alles), en dat je het dus zo'n lelijke ai mee moet geven. Fout dus!

Kijk, hoe die amerikanen het zelf uitspreken is hun probleem, van mij mogen ze, maar als ze dit exporteren dan gaan ze toch echt te ver. :?
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef:Ja, maar dat gaat wel allemaal automagisch, dankzij Gentoo-tool Portage, een soort van apt-get maar dan één waarbij alles (ook dependencies) op jouw systeem gecompileerd en geïnstalleerd worden (en dus niet hapklare pakketjes die geïnstalleerd worden).
Ok, dat zal dan dus wel best mee vallen als je het eenmaal door hebt...
Dan is dat trouwens toch vergelijkbaar met slackbuild-scripts (op de dependencies na dan).
adri schreef: Ik vind Zenwalk en DSL toch echt wel gebruiksvriendelijk hoor. En als je het spelletje eenmaal een beetje doorhebt, is er geen één zo simpel te onderhouden als Slackware, daar heb je echt haast geen omkijken naar.
DSL is een leuke distro, maar zodra je meer wilt dan er standaard in zit, wordt het toch echt ingewikkeld. Het mydsl-uitbreidingscentrum biedt namelijk wel wat, maar lang niet alles.

Zenwalk heb ik nog nooit getest (alleen de core-versie, en die was verre van gebruiksvriendelijk, je weet nog wel hoe veel moeite het me heet gekost om daar X in werkend te krijgen).
Ik ga denk ik Virtualbox weer eens installeren, en Zenwalk 5 goed testen. Ik heb nog een week vakantie van school, dus dat moet lukken...
adri schreef: Zoals ook bijna iedereen rauter zegt tegen een router (roeter).
Da's Amerikaans. :)
In het Engels (GB) is het toch echt router (roeter).
Roeter?????
Daar heb ik nog nooit van gehoord!
Hier zegt echt iedereen rauter.
common sense schreef: Lienuks klinkt al duidelijk meer in de richting van Linux, spreek het denk ik zelf ook zo uit. Veel mensen maken de fout te denken dat alles wat met computers te maken heeft uit de States komt (veel != alles), en dat je het dus zo'n lelijke ai mee moet geven. Fout dus!
Ja, Linux komt toch echt uit Finland
En de mensen in de VS zeggen zelf zeker Laainux....
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Koen_92 schreef: Hier zegt echt iedereen rauter.
En routeplanner spreken ze daar zeker ook uit als rauteplanner? :lol:

We wonen hier toch in Europa? En het is wel zo handig dat je het verschil een beetje kent tussen British English en American English. Voorbeeldje: colour (Engelse spelling) en color (Amerikaanse spelling) Maar dit begint echt teveel off-topic te geraken :D
Koen_92 schreef: Ja, Linux komt toch echt uit Finland
Oorspronkelijk wel. Maar nu zijn er veel meer Linux ontwikkelaars van over de hele wereld. En deze werken allemaal samen via het Internet. Om je een idee te geven, een paar kaartjes van waar de ontwikkelaars wonen:
een kaart van de Debian ontwikkelaars
een kaart van de Gentoo ontwikkelaars
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Dan is dat trouwens toch vergelijkbaar met slackbuild-scripts (op de dependencies na dan).
Maar dan nog handiger.
Punt is wel dat je voor al dat gecompileer (ja, alles) wel liefst en beetje vlotte pc nodig hebt.
In Slackware kringen wordt het automagisch installeren van dependencies trouwens bepaald niet toegejuicht. ;)
Koen_92 schreef: DSL is een leuke distro, maar zodra je meer wilt dan er standaard in zit, wordt het toch echt ingewikkeld. Het mydsl-uitbreidingscentrum biedt namelijk wel wat, maar lang niet alles.
Werkt apt-get dan niet?
Het heeft natuurlijk beperkingen, want DSL gebruikt i.v.m. de grootte nog een 2.4* kernel, maar ik dacht dat je daar toch redelijk mee uit de voeten kon.
Koen_92 schreef: Zenwalk heb ik nog nooit getest (alleen de core-versie, en die was verre van gebruiksvriendelijk, je weet nog wel hoe veel moeite het me heet gekost om daar X in werkend te krijgen).
Ik ga denk ik Virtualbox weer eens installeren, en Zenwalk 5 goed testen. Ik heb nog een week vakantie van school, dus dat moet lukken...
Ja, ik herinner me je gedoe met Zenwalk nog goed. :)
Maar dat lag toch echt aan onwillige (te oude?) hardware.
Ik weet zeker als je een pc hebt waar het wel goed op aanslaat, dat je Zenwalk toch echt wel behoorlijk gebruiksvriendelijk zult vinden.
common sense schreef: Om je een idee te geven, een paar kaartjes van waar de ontwikkelaars wonen:
een kaart van de Debian ontwikkelaars
een kaart van de Gentoo ontwikkelaars
Leuk om te weten!
Nooit gedacht dat er in Europa veel meer LInux-ontwikkelaars zitten dan in de VS (voor Debian kan ik me dat nog voorstellen, voor Gentoo had ik dat echt niet gedacht)
Afbeelding
Plaats reactie