Gnome of KDE, vlees of vis, aardbeien of chocoladeijs. 't Is zo lastig dat je moet kiezen in dit leven
Ik ben zelf een KDE fan. Gnome doet mij niks. Maar er zijn er zat die zweren bij Gnome en KDE maar een zwaarlijvig monster vinden. Smaak.
Ja persoonlijk zou ik even wachten met de overgang naar KDE4.0, tot de ergste bugs opgeruimd zijn. Maar ik hoef ook niet perse vooraan te lopen. Voor een nieuwe gebruiker zijn al de speeltjes en effecten misschien juist wel weer heel erg leuk. 't Is natuurlijk ook een beetje speelgoed

Voor het serieuze werk heb je het niet nodig, al die effecten. Maar dan, voor het serieuze werk kan je met beiden goed uit de voeten.
In een notendop. Gnome is makkelijker instappen, je hebt het snel onder de knie. KDE heeft meer opties. KDE komt met heel veel speciaal geschreven programma's, een zeer uitgebreide suite. Kontact, Kopete, AmaroK, Koffice (voor de liefhebber) en nog veel veel meer. Gnome heeft dat ook wel, maar minder en minder herkenbaar. Firefox en OOo draaien gewoon overal op.
De meeste dingen die ik echt veel gebruik kunnen ze beiden.
Focus volgt muis (typen in een onderliggend scherm)
Verplaatsen en grootte aanpassen van gemaximaliseerde vensters
Virtuele werkbladen (9 stuks in mijn geval)
Door gebruiker gedefinieerde sneltoetsen
Klikloos kopiëren van geselecteerde tekst
Und so weiter... Beiden zijn erg volledig
---
Swap aanmaken. Het is wel het mooiste natuurlijk. Maar als je op 1GB RAM zit is het niet echt noodzakelijk. Games, videobewerking, ja dat zijn grappen waar je wat meer ruimte voor nodig hebt. Heb je minder dan 1GB RAM, dan moet je zeker swap aanmaken. (K)ubuntu wil wel wat ruimte hebben en ik neem aan dat je niet meteen onder de motorkap gaat om je geheugengebruik te analyseren en services uit te zetten. Na ja, dan een beetje swap.... dan draait ie wel.
Veel plezier in ieder geval, Linuxer!
PS. Oh! Je hebt ze beiden al gebrand. Kijk maar even op de lifeCD hoe het allemaal loopt. Hoewel zeker KDE moet je wel een beetje leren kennen. Hoe langer je er mee bezig bent, hoe meer ie naar je hand gaat staan. En dat geldt voor Gnome neem ik aan ook.