Voor mensen die aan OpenBSD willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Re: blobs_are_evil

Bericht door Manuel » 17 oktober 2006, 13:47

common sense schreef:Voor de hardleerse (NVidia) binary driver liefhebbers, lees dit eens :D

http://kerneltrap.org/node/7228
Vervelend... En alleen maar nog maar een beta driver die het probleem oplost :cry:

Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie » 17 oktober 2006, 15:51

http://wesley.debianbox.be/2006/10/16/n ... aire-blob/

D'r staat ook een tijdelijke oplossing voor dit probleem.

Een voorlopige workaround is om de optie “RenderAccel” “false” in je Device section in xorg.conf te plaatsen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel » 17 oktober 2006, 16:11

Dan ben ik dus in feite m'n 3D acceleratie kwijt? Benieuwd of ik verschil zie. Ik speel geen spellen, maar een complete screensaver zag er wel erg mooi uit. Die deed het eerst helemaal niet met het on-board grafische kaartje.

Ik heb i.i.g.

Code: Selecteer alles

Option         "RenderAccel" "false"
toegevoegd aan Section "Screen".

Bedankt voor de tip!

Gebruikersavatar
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel » 17 oktober 2006, 16:21

Ietsje later: nou, gelukkig zie ik geen enkel verschil met of zonder “RenderAccel” “false”, ook niet bij sceensavers. :D

Kennenlijk gebruikt geen van m'n progamma's die functie? Wat doet het eigenlijk, RenderAccel, is dat 3D accelleratie? En hoe moet ik me 3D eigenlijk voorstellen op een 2D scherm, zonder gekke brilletjes, of zo :wink:

Ik heb dat 3D gebeuren op de pc dus nooit zo begrepen.

Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown

Bericht door vulture » 17 oktober 2006, 16:41

Manuel schreef:Ik heb dat 3D gebeuren op de pc dus nooit zo begrepen.
kijk dan hier eens http://www.3dpro.nl/p2nl/p6nlverschil2d3d.htm daar kun je hetverschil in 2d en 3d zien.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's

Gebruikersavatar
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel » 17 oktober 2006, 17:24

vulture schreef:
Manuel schreef:Ik heb dat 3D gebeuren op de pc dus nooit zo begrepen.
kijk dan hier eens http://www.3dpro.nl/p2nl/p6nlverschil2d3d.htm daar kun je hetverschil in 2d en 3d zien.
Verschil zie ik zeker, maar ik hoef daar dus niet “RenderAccel” voor AAN te hebben staan, merk ik, of 'rendert' het dan gewoon nog beter?

Het is mij wazig: ik heb “RenderAccel” uit staan, en krijg op die pagina een 3D voorbeeld te zien. Ik heb “RenderAccel” AAN gezet, en zie op die pagina geen verschil...

common sense
Berichten: 686
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense » 17 oktober 2006, 19:19

Manuel schreef:Verschil zie ik zeker, maar ik hoef daar dus niet “RenderAccel” voor AAN te hebben staan, merk ik, of 'rendert' het dan gewoon nog beter?
Output is meestal slechts sneller/vlotter, dus de framerate van 3D spellen zal hoger uitvallen. Vaak wordt er ook nog een afweging gemaakt tussen mooie details (zware systeem beslasting) of een lichtere belasting met minder details in beeld.
Manuel schreef:Het is mij wazig: ik heb “RenderAccel” uit staan, en krijg op die pagina een 3D voorbeeld te zien. Ik heb “RenderAccel” AAN gezet, en zie op die pagina geen verschil...
Deze pagina is te simpeltjes. Je hebt echt een vol scherm met echt heftige 3D graphics nodig. Meer iets voor gamers (counter-strikers) of 3D vormgevers.

Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 417
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Z_God » 17 oktober 2006, 21:20

RenderAccel heeft met het renderen van bepaalde fonts te maken dacht ik, in ieder geval niet met 3D dingen.

Gebruikersavatar
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel » 17 oktober 2006, 21:28

Okee, bedankt common sense.

Maar heb ik het goed begrepen dat wanneer ik helemaal geen 3D spellen speel, dat ik er dan dus niks van merk?

Nog wat. Op Webwereld schrijft een zekere E-Jey:
Jongens toch, de fout is al jaren bekend en is alleen gevaarlijk als je X remote session gebruikt. Een workaround is het disablen van RenderAccel:
Option "RenderAccel" "False". De fout is inmiddels opgelost in de nieuwe driver.
.
M.a.w. op m'n simpel Desktop pc-tje hoef ik me dus helemaal geen zorgen te maken en kan “RenderAccel” gewoon weer aan gezet worden???
Z_God schreef:RenderAccel heeft met het renderen van bepaalde fonts te maken dacht ik, in ieder geval niet met 3D dingen.
Nu wordt m'n verwarring nog groter :shock:

Update: ik heb nu zo'n beetje al de reacties gelezen op http://kerneltrap.org/node/7228 en ik vind het allemaal nog steeds niet eenduidig.

Iemand zegt b.v. :
Most Linux distros are pre-configured to not listen on a TCP socket for remote X session requests. Furthermore, most distros that ship with services enabled by default have them bound to the localhost interface, making remote access to them impossible.

Therefor, this vuln is primarily local. We should be concerned about this and upgrade immediately to the beta driver which fixes this buffer-overlay/privilege-escalation. But this vuln is being over hyped, trying to make it into that sshd vuln that came out around 2002
En dat wordt niet echt bevestigd, maar ook niet echt ontkracht.

Ook staat er een link die de boel zou moeten doen laten crashen, maar bij mij crasht er niks... :
Here is nice special link the authors of the advisory have shown a few people who say this "this vuln is primarily local".

http://nvidia.com/content/license/locat ... location=a;//
Link in browser invoeren vanzelfsprekend geheel op eigen risico!

common sense
Berichten: 686
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense » 18 oktober 2006, 12:05

Z_God schreef:RenderAccel heeft met het renderen van bepaalde fonts te maken dacht ik, in ieder geval niet met 3D dingen.
:?: AFAIK zit er bitter weinig font specifieke rendering in een graphics card, laat staan dat de driver er wat mee doet. Schaalbare fonts zijn vector graphics, en vector graphics kunnen evt wel door hardware sneller worder weergegeven. De specifieke internals van de NVidia ken ik niet om te stellen wat dat vlaggetje precies doet. Maar iets wat specifiek voor fonts werkt lijkt mij onzinnig.

common sense
Berichten: 686
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

nvidia exploit

Bericht door common sense » 18 oktober 2006, 12:21

Manuel schreef:Okee, bedankt common sense.
yw
Manuel schreef: Maar heb ik het goed begrepen dat wanneer ik helemaal geen 3D spellen speel, dat ik er dan dus niks van merk?
klopt
Manuel schreef: M.a.w. op m'n simpel Desktop pc-tje hoef ik me dus helemaal geen zorgen te maken en kan “RenderAccel” gewoon weer aan gezet worden???
Nou dat hangt ervanaf ofdat je echt door dit probleem wordt getroffen.
Lees eens http://download2.rapid7.com/r7-0025/
aandachtig en vergeet het geklets van tweakers.

Alhoewel je zegt niet echt een programmeur zegt te zijn, probeer toch maar eens dit programma (gcc nv_exploit.c -o nv_exploit, en kijk in de source voor meer aanwijzingen) om mee te testen (op eigen risico!) http://download2.rapid7.com/r7-0025/nv_exploit.c

Gebruikersavatar
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel » 18 oktober 2006, 18:37

Ik speel geen 3D spellen, en heb dus geen enkele last van performance-verlies door Option "RenderAccel" "false", dat is goed nieuws!

Ik was al van plan om dat voorlopig zo te laten staan, en check dagelijks even of er al een nieuwe niet-beta-driver is op http://www.nvidia.com/object/unix.html

http://download2.rapid7.com/r7-0025/ gelezen, en ook de links die daar staan. Ik zie 't...
common sense schreef:Alhoewel je zegt niet echt een programmeur zegt te zijn, probeer toch maar eens dit programma (gcc nv_exploit.c -o nv_exploit, en kijk in de source voor meer aanwijzingen) om mee te testen (op eigen risico!) http://download2.rapid7.com/r7-0025/nv_exploit.c
Als ik die source lees dan begrijp daar wel wat van, maar veel meer begrijp ik niet, want ik progammeer niet inderdaad.

"Op eigen risico"... Nu maar even niet... :wink:

Alweer bedankt trouwens voor je zinnige informatie en voor de antwoorden op de vragen van een Linux beginner :)

Gebruikersavatar
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel » 19 oktober 2006, 22:51


Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie » 20 oktober 2006, 11:04

Manuel schreef:
Valt me toch reuze mee hoe snel dit gefixed is.
Het probleem met de driver bestond al in 2004.Dus vind ik niet erg snel.Het is nu 2006. :?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel » 21 oktober 2006, 16:17

Rappie pappie schreef:
Manuel schreef:Valt me toch reuze mee hoe snel dit gefixed is.
Het probleem met de driver bestond al in 2004.Dus vind ik niet erg snel.Het is nu 2006. :?
Zie wat ik in mijn post hieboven quote, met link naar bron bovendien...

Nieuwe bril nodig? :P