Welke versie op mijn toshiba 4010cds PII 266mhz

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shadowrave
Berichten: 38
Lid geworden op: 7 juli 2004, 16:31
    unknown unknown

Welke versie op mijn toshiba 4010cds PII 266mhz

Bericht door Shadowrave »

Hallo ik heb nog een oude laptop die ik wel gaan gebruiken om alleen wat te internetten en ben nog niet zo bekend met open source os en vroeg me af wat nog een beetje lekker wil draaien op de laptop.

Heb laast wel een keer ubuntu willen draaien maar die wilde niet installeren ( zal wel een verkeerde versie hebben genomen :oops: )hij bleef steeds hangen tijdens install.

Specs zijn :PII 266mhz, 4gb hd, 32mb ram, 2mb video
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Op een dergelijke machine kun je denk ik het beste Damn Small Linux (ook als live-cd te gebruiken) of Slackware proberen (maar dan zonder KDE, want dat trekt ie echt niet).
Ik zou dan Fluxbox of Blackbox nemen.
Ubuntu (en zelfs Xubuntu) op een dergelijke laptop kun je ook vergeten, dus dat de installatie niet lukt ligt echt niet aan jou. ;)
Afbeelding
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Puppy Linux had ik ook al aan gedacht, maar vrees dat dat niet helemaal vlot zal lopen:
Puppy has been tested on a few very old machines but the best results for the standard release of Puppy Linux to run at a reasonable pace have been achieved with the following:

CPU : Pentium 166MMX
RAM : 128 MB physical RAM for releases since version 1.0.2 or failing that a Linux swap file and/or swap partition is required for all included applications to run; 64 MB for releases previous to 1.0.2
Hard Drive : None
CDROM : 20x and up

If you have lesser machines that run Puppy share your experience by adding the details here.
Afbeelding
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Re: Welke versie op mijn toshiba 4010cds PII 266mhz

Bericht door common sense »

Shadowrave schreef: Specs zijn :PII 266mhz, 4gb hd, 32mb ram, 2mb video
Met name de 32mb RAM is nogal krapjes voor de meeste actuele mainstream Linux distro's. Als je er 32mb bij weet te prikken heb je al wat meer opties,
misschien zelfs Gentoo als je redelijk wat geduld hebt.

Op zich kan een bare-bone Linux 2.6.x kernel en de X11 server prima draaien met 32mb maar met name de desktop environments (eye candy) doen de das om. Gnome en KDE direct vergeten is mijn advies. Wat Adri suggereerde, een kleine window manager zoals Blackbox op X11, gebruikt weinig RAM en werkt dus prima met 32mb.

Linux en X11 willen RAM, veel RAM. Nooit op RAM bezuinigen...

Het probleem voor dit soort tweaks is dat je redelijk wat Linux ervaring moet hebben. Misschien dat je een Linux Install Fest bij jou in de buurt kunt opzoeken?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... /1100263/2 of http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 1100263/39

Kijk ook eens naar www.zenwalk.org
Dat is ook op Slackware gebaseerd, maar zie ik in dit verband ook nogal eens genoemd worden. Zelf geeft het project 128 MB RAM aan, maar dat is net waar je het systeem voor wilt gebruiken. Ze hebben ook een Core-systeem zonder grafische toepassingen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Shadowrave
Berichten: 38
Lid geworden op: 7 juli 2004, 16:31
    unknown unknown

Bericht door Shadowrave »

Heb inmiddels DSL er op staan, heeft even geduurd voor ik er tijd voor had maar het werkt nu :D Thx voor de links en uitleg.


Even kijken of het bevalt , dan kan ik ook op mijn pc eens wat anders proberen :wink:
Plaats reactie