Ronald-Jan schreef:Haha, pittige reactie

Vind je?
Ik vind het wel meevallen.

Ronald-Jan schreef:
Dat noopt mij natuurlijk tot een tegenreactie...
Uiteraard.
Ronald-Jan schreef:
Allereerst, ik ben een groot voorstander van Firefox. Dat zal niemand kunnen ontkennen, gezien mijn promotieactiviteiten.

Bij de hele OpenSource-gekte hier af en toe, heb ik wel mijn bedenkingen.
Zo dacht ik er twee jaar geleden ook over. Als je daadwerkelijk Linux draait, dan verandert je invalshoek wel 'een beetje'.
En da's geen toeval.
Ronald-Jan schreef:
Ook ik heb Linux gedraaid en zien draaien, o.a. Redhat, Suse, Ubuntu en Mandriva. Maar geen van die besturingssystemen vond ik een genot om mee te werken. Dit ligt niet alleen aan de gewenningsperiode (want ik pik nieuwe programma's over het algemeen snel op), maar de hele look-and-feel bevalt me niet. Het is eigenlijk gewoon ronduit lelijk.
Apple's OS, ja dat vind ik inderdaad mooi. Maar Windows Vista vind ik zeker zo mooi. Bovendien vind ik dat Windows gewoon intuïtief werkt en dat het gebruikersgemak enorm is.
Nou ja, daar heeft Sebazzz al op gereageerd, daar heb ik verder weinig aan toe te voegen.
Grappig wel, als ik tegenwoordig Windows gebruik, dan vind ik het zo'n rare iele lettertjes.

Ronald-Jan schreef:
Natuurlijk is er vanalles te zeggen over de veiligheid en stabiliteit. Maar om eerlijk te zijn geloof ik dat de voornaamste reden voor het hoge aantal lekken in Windows, de populariteit van het besturingssysteem is. Linux en Mac OS(X) zijn gewoon veel minder rendabel om lekken te exploiteren. Zeker omdat daar vooral ICT-kundige mensen gebruik van maken. Ik denk dat je met Windows net zo veilig en stabiel kunt werken, als je een 'slimme' gebruiker bent. Het grootste veiligheidsrisico is immers de gebruiker.
Ja, de gebruiker is de grootste risicofactor, maar als je pretendeert een gebruiksvriendelijk OS te maken, dan hoort dat er toch zeker bij. Sommige mensen moeten nu eenmaal tegen zichzelf in bescherming genomen worden. Zelfs als je altijd als root inlogt bij Linux (wat bijv. op Ubuntu eigenlijk haast niet gaat en wat sowieso altijd af te raden is), dan zijn de risico's nog aanzienlijk kleiner dan bij Windows. En echt niet alleen omdat Windows nu eenmaal populairder is dan andere systemen. Dat verhaal is al lang ontkracht door tal van andere software (bijv. Apache), die op hun gebied populairder zijn dan hun MS-tegenhangers.
It's just safer!
Ronald-Jan schreef:
Bij Windows Vista wordt trouwens wel degelijk onderscheiding gemaakt tussen beheerder en gebruiker en zul je standaard als gebruiker ingelogd zijn, ipv als beheerder. Waar ik me bij Linux aan kapot ergerde, was dat je om de haverklap je wachtwoord moest intoetsen.

Ik hoop dat Microsoft met Windows Vista daar een goede balans in heeft gevonden.
Ook daar heb ik aan de opmerkingen van Sebazzz weinig meer toe te voegen.

Nou één ding dan: mijn vrouw en kinderen starten echt altijd Linux op, nooit Windows.
Hoe zou dat nou komen?
Nee, ik sla ze niet of zo.
Punt dat ik wil maken is dit: bij mensen die niet echt op Windows georiënteerd zijn en het zaakje ook niet hoeven beheren, is Linux echt hartstikke gebruiksvriendelijk, veel gebruikersvriendelijker dan Windows. Dat houd ik staande.
Ronald-Jan schreef:
Wat betreft die meldingen en popups, die zijn natuurlijk voor de gebruikers-beheerders bedoeld.

Een beetje beheerder heeft die allang uitgeschakeld.

Ik heb het hier niet over die debiele paperclip...
Vorige week nog een printer moeten installeren bij een broer van me. Een Canon, dus echt geen apart merk of zo.
Ben er een hele avond mee bezig geweest. De drivers werden door WXP niet gepruimd. De meldingen die je dan krijgt, dat is dus echt helemaal niks. Compleet waardeloos. Daar heb je gewoon niks aan.
Om een lang en treurig verhaal kort te maken: Na vele pogingen en diverse drivers geprobeerd te hebben lukte het dan toch.
Met de originele drivers...
In diezelfde tijd had ik dat ding op Slackware (en da's echt andere koek dan Ubuntu, wat dat betreft) al lang aan de praat gehad, daar krijg je nl. foutmeldingen waar je iets mee kunt.
Op Ubuntu was het zeer waarschijnlijk een kwestie van twee minuten geweest.