Knoppix (laatste) start niet op mijn vader's computer

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Knoppix (laatste) start niet op mijn vader's computer

Bericht door Sebazzz »

Ik heb laatst de laatste knoppix op een DVD gebrand, in een doosje gestopt en keurig van een hoesje voorzien :)
Hij doet het prachtig op mijn computer, mijn laptop, en de laptop van mijn vader, maar op de computer van mijn vader (Athlon XP 1250mhz, Asus A7N8X-X) weigerd Knoppix op te starten. Hij geeft dan een "segmentation fault". Weet iemand waarom hij het niet doet? Ubuntu Live CD bijv. start wel goed op.

Groeten,
Sebas
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Info over segmentation fault van Wikipedia.
Daaruit leid ik af dat het wel eens te maken kan hebben met read/write permissies van een locatie. Verder zou ik het zo niet weten.
Misschien dat dit je op weg helpt.
Afbeelding
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Toch vreemd voor een live cd die het op de rest van de computers wel doet :o
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Athlon XP 1250mhz, Asus A7N8X-X
Ik heb ongeveer dezelfde pc, hetzelde moederbord en Linux werkt al heel lang perfect hier (wel niet zoveel ervaring met Knoppix, alleen in noodgevallen).

Segmentation fault kan liggen aan:
- fout in het geheugen (hardware)
- verkeerde architectuur (i386 op een 64-bit of omgekeerd)

In beide gevallen krijg je zo'n error.
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Het is als het goed is het een 32 bit knoppix, anders zou hij op mijn systeem ook niet draaien.
- fout in het geheugen (hardware)
Geheugenreepje(s) beschadigd, bedoel je dat? Als dat zo is, boeit het Windows XP Pro op zijn computer blijkbaar niet (behalve dat ie zeer langzaam afsluit).
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Sebazzz schreef:(...) beschadigd, bedoel je dat? Als dat zo is, boeit het Windows XP Pro op zijn computer blijkbaar niet (behalve dat ie zeer langzaam afsluit).
Klopt. Het zou goed kunnen dat je Windows wel boot, maar Linux moeilijk doet. Windows gebruikt het geheugen pas als hij het nodig heeft. Linux heeft een uitgebreider geheugenbeheer dat al van bij het booten het ganse geheugen reserveert en verdeelt over de verschillende applicaties.

Er zijn wel enkele programma's die je hiervoor kan draaien. Google maar eens om "memtest" en "memtest86". Ik heb het ook ooit eens moeten doen, vandaar dat ik het weet. ;-)
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Een segmentation fault is met name een indicatie van een software defect, een bug dus. Het artikeltje op wikipedia is daar vrij duidelijk over.

Zo'n bug kan evt wel getriggered worden door een hardware defect. De gesuggereerde hardware tests geven wel een goede indicatie om uit te sluiten dat je een hardware probleem hebt. Echte hardware defecten geven meestal veel ergere fouten, de gevreesde kernel panic.

Segmentation faults stoppen het gewraakte proces, de kernel blijft meestal wel draaien. Je zou evt wel een terminal ofzo nog kunnen starten voor wat verder te debuggen.

Het nadeel van zo'n live CD is dat er geen core-dumps worden gemaakt, anders kon je de dump opsturen voor onderzoek door een knoppix expert.
Plaats reactie