zeer trage ontvangst van emails

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Maria12
Berichten: 4
Lid geworden op: 9 augustus 2019, 15:46
    Windows 10 Firefox

zeer trage ontvangst van emails

Bericht door Maria12 »

Goede middag,
Misschien kan iemand me helpen.
Sinds een aantal weken worden mijn gmails erg vertraagd ontvangen (door thinderbird) er kan een etmaal of langer tussen zitten dat mijn gmails worden opgehaald. Wat er wel in beeld is is het openingsscherm waarin mij om een donatie gevraagd wordt.....dat kan de oorzaak toch niet zijn....
Er is in die tussentijd en vlak ervoor niets gewijzigd op en in mijn pc, ook niet met de virusscanner.
Ik heb thindernird gedeïnstalleerd en weer geïnstalleerd. Ook dat mag niet baten.
Weet iemand misschien hoe ik dit op kan lossen.
Ik moet bekennen niet erg vertrouwd te zijn met technische pc termen, maar hopelijk begrijp ik mogelijke oplossingen.
Dank voor meedenken.
Maria
PS aanvullende info:
Soms als ik mail met pc wil versturen krijg ik melding: verzenden mislukt....omdat de wachttijd voor de verbinding met uitgaande (SMTP)server smtp.gmail.com is verlopen.
Als ik dan wifi verbinding even verbreek en weer maak dan kan mail via pc ook verzonden worden.
Maar het rare is dat op mijn tablet de eerste mail (die dus niet verzonden kon worden) wel binnenkomt
Hopelijk brengt deze info voor iemand een mogelijke oplossing dichterbij
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: zeer trage ontvangst van emails

Bericht door W Postelmans »

Als je een vertraging ondervindt van "een etmaal of langer", dan lijkt het me dat de reden niet bij Thunderbird, maar misschien bij Google (Gmail) of bij de leverancier van je internet verbinding gezocht moet worden.

Hoe is je "Gmail account" in thunderbird opgezet? Is het een POP of een IMAP account?

Hoe is je Thunderbird verbonden met het internet? Met Wifi of met een kabel (UTP)? Indien je verbinding hebt via Wifi, is dat met een "router" in je woning, of gebruik je een publieke Wifi?

Terwijl je wacht op een bericht (een etmaal of langer), kan je dan bijv. met andere programma's (bijv. je browser (EDGE, FIREFOX, Internet explorer, ???)) nog wel aan een redelijke snelheid werken?

Heb je al eens geprobeerd om vanuit je Thunderbird een berichtje (heel kort berichtje) naar je eigen email adres te zenden, en dan vanaf het moment dat je "verzenden" klikte te meten hoe lang het duurt voor je bericht in je eigen inbox is aanbeland?
Maria12
Berichten: 4
Lid geworden op: 9 augustus 2019, 15:46
    Windows 10 Firefox

Re: zeer trage ontvangst van emails

Bericht door Maria12 »

Dag meneer of mevr Postelmans,
Dank voor meedenken:
--Berichten zijn wel meteen zichtbaar direct bij mijn gmail, maar worden, haperend opgehaald door thinderbird. (en dat vind ik belangrijk, omdat ik de mails dan zelf op kan bergen in mappen op mijn pc, ik doe al het mailwerk vanuit thinderbird.
--vermeld staat bij thinderbird: Servertype: IMAP-mailserver
--Zeer goede glasvezel verbinding, zonder kabel met router, geen publieke wifi
--Ja in alles blijft mijn pc zeer snel en goed werkbaar op internet.
--Ja ook dat heb ik geprobeerd naar mezelf mailtje sturen en die blijft net als andere mails soms uren achterwege....maar als ik verbinding verbroken heb en weer herstel, dan komen de laatkomers vaak!! binnen....
zo jammer dat ik het niet op kan lossen....
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: zeer trage ontvangst van emails

Bericht door W Postelmans »

Lijkt mij een potentieel lastig probleem! Laten we proberen de mogelijke redenen van het probleem 1 per 1 uit te sluiten.

Heb je bijv. al eens geprobeerd om bij een andere ISP een (gratis) mailbox aan te maken en te kijken of het probleem zich bij die andere ISP ook voordoet? Je zou bijv. een gratis account aan kunnen maken bij Microsoft (bijv. voornaam.achternaam@outlook.com), dat nieuwe tijdelijke account ook in je Thunderbird te definieren (bestand, nieuw, bestaand email account), en dan vanaf dat nieuwe tijdelijke account een bericht naar jezelf (naar dat nieuwe tijdelijke account) zenden? Als het probleem zich daar neit voordoet, stuur je vanuit dat account een bericht naar je gmail account en kijk je of het daar (veel) langer duurt.

Heb je ook al eens gekeken of je google account misschien mailboxen heeft waarin heel veel mails zitten? Kijk daarvoor in je mailboxen in Thunderbird, maar ook via webmail rechtstreeks in je mailboxen op de google server. Vergeet de prullenbak niet! Verwijder eventueel mails die je niet meer nodig hebt, en/of verplaats ze naar (eventueel nieuw aangemaakte) mappen in je "Lokale mappen". Ik heb namelijk al eens ondervonden dat IMAP weliswaar een eenvoudig te gebruiken protocol is, doch als nadeel heeft dat je telkens als je je TB opstart of afsluit, maar soms ook wanneer je een bericht net gezonden hebt of wanneer er een bericht van "de buitenwereld" in je inbox gearriveerd is, IMAP al je mailboxen gaat synchroniseren om te verzekeren dat je in je TB (of je smartphone of je tablet, ...) hetzelfde ziet als in je Webmail. En in die mailboxen duizenden mails in zitten, kan dat synchroniseren zeer lang duren (hoewel een etmaal wel HEEL lang is).

Je zou bijv. ook eens kunnen proberen om bij GMAIL een tweede account aan te maken (i.p.v. bij een andere ISP), en kijken of het probleem zich ook bij die tweede mailbox voordoet.

Je zou daarna ook een derde account aan kunnen maken in POP en kijken of het probleem zich daar ook voordoet. (POP synchroniseerd niet tussen de server en je PC, hij download enkel de nieuw aangekomen mails)
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: zeer trage ontvangst van e-mails

Bericht door Pettic »

Mogelijk doet een anti-virusprogramma voor een vertraging zorgen?
Zet, indien ingeschakeld, het controleren van binnenkomende berichten door de virusscanner uit.
Windows; Firefox; Thunderbird
Maria12
Berichten: 4
Lid geworden op: 9 augustus 2019, 15:46
    Windows 10 Firefox

Re: zeer trage ontvangst van emails

Bericht door Maria12 »

Dag Meneer of mevrouw Postelmans en Pettic.
Dank voor het meedenken.
ik heb de tips ter harte genomen, maar helaas de "kwaal"niet kunnen ontdekken.
Mijn apparatuur is modern, mijn verbinding uitstekend...mijn kennis zozo;-)
Er heeft zich niets gewijzigd de afgelopen tijd, (tot voor kort had ik het probleem niet)windows 7, thunderbird al jaren.
(Maar wel al jaren: als ik een mail met bv 2 foto's wil versturen valt de internetverbinding weg)
mails indien gevraagd altijd gecomprimeerd.
Op gmailaccount zelf: 2,96 GB gebruikt van de 15 GB. In mijn thunderbird kan zeker niet meer zitten.
AVG antivirus, kan ik de instellingen niet vinden om ze voor inkomende post uit te zetten, vraag me ook af of dat verstandig is.
Ik heb al 2 gmail accounts en bij beide doen zich de verzend-en ontvangstproblemen voor.

Nu geprobeerd van het ene naar het andere account en vv gemaild, zelfde probleem
wat ik nu zie: de verbinding wordt verbroken als ik mail wil verzenden ( niet altijd).
met de melding: "verzenden van bericht mislukt, omdat de wachttijd voor de verbinding met uitgaande (SMTP-)server smtp.gmail.com is verlopen. probeer het opnieuw"Lukt niet.
Ik moet dan weer opnieuw verbinding maken.
Dit wifiprobleem heb ik nooit als ik thunderbird niet heeft hoeven werken.
ik ga nog proberen in microsof een account aan te maken en te koppelen aan thunderbird.
Alvast heel erg hartelijk dank voor het meedenken.
Maria
Maria12
Berichten: 4
Lid geworden op: 9 augustus 2019, 15:46
    Linux Chrome

Re: zeer trage ontvangst van emails

Bericht door Maria12 »

Aanvulling: ik heb gelezen over gevolgen van een microsoft aanmaken en weer ongedaan maken...schijnt niet makkelijk te zijn.
Hopelijk kan iemand vanuit de bovestaande info een soort van diagnose stellen...
Maria
Plaats reactie